نقش تکنولوژی در دسترسی به اخبار مناقصات و فرصت های کشور

مناقصه ساختمان

روش های مرسوم دستیابی به اخبار و اطلاعات مناقصات کشور

آنچه که از سوابق مشخص است، یکی از روش های مرسوم جهت اعلام و اطلاع رسانی مناقصه ها، نصب اعلان مناقصه بر روی تابلوی اعلانات سازمان مناقصه گزار بوده است. این روش که قدمت آن حدود ۵۰ سال قبل بر می گردد، در واقع تقلیدی بود از شیوه ی فرانسوی اطلاع رسانی معاملات دولتی. پس از این مقطع و با توجه به الزام قانونی نشر آگهی فراخوان مناقصه ها توسط سازمان ها و دستگاه های اجرایی از طریق نشریات (روزنامه های) کثیرالانتشار در سطح کشور، آگهی ها و فراخوان ها از این طریق نیز به دست متقاضیان احتمالی می رسید. البته نقل خبر(!) نیز توسط کارمندان و وابستگان و دلالان نیز همزمان صورت می پذیرفت تا متقاضیان شرکت در معاملات دولتی، از قافله عقب نمانند. با گسترش استفاده از اینترنت و فراگیر شدن آن طی ۱۵ سال گذشته در کشور، وب سایت های دستگاه های اجرایی هم با صفحه ی “مناقصه ها و مزایده ها” مزین شدند تا در کنار نشر عمومی، اطلاع رسانی از طریق درگاه های اینترنتی رسمی هر دستگاه نیز صورت پذیرد. با توجه به نیاز جامعه نیز، سرویس های اطلاع رسانی مناقصات توسط بخش خصوصی بوجود آمد که اخبار مناقصه ها را از نشریات استخراج و بر اساس موضوع طبقه بندی و جهت مشترکین خود ارسال می نمودند. پس از تصویب قانون برگزاری مناقصات و الزامات مندرج در آن، پایگاه اطلاع رسانی ملی مناقصات کشور نیز به مصادر نشر اخبار مناقصات افزوده گشت. در مورد سرویس های بخش خصوصی (وب سایت های مناقصات) اطلاعات ابتدا از طریق ارسال نمابر و یا ارسال از طریق پیک به دست متقاضیان می رسید تا اینکه گسترش استفاده از اینترنت شرایط لازم جهت استفاده از سرویس پست الکترونیک و نهایتاً وب سایت های تخصصی و اپلیکیشن ها و افزونه های موبایل را نیز ایجاد نمود.

چگونه می توانیم از کلیه ی مناقصه های مرتبط با زمینه ی کاری مشخص، مطلع گردیم؟

آماری که از وب سایت مناقصات ارتباط گستران هزاره قابل استخراج است، اشاره دارد به انتشار حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ عنوان مناقصه در روز. با توجه به اینکه آگهی های مناقصات می بایست در حدود ۲۵۰ عنوان نشریه ی کثیرالانتشار منتشر گردند، عملاً راهکار معقولی جهت تهیه ی نشریات به تنهایی و جهت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی وجود ندارد. ضمن اینکه می توان در نظر گرفت ۵۰۰ تا ۶۰۰ درگاه اینترنتی نیز وجود دارد که احتمالاً می بایست در این جستجو مدنظر قرار گیرند. لذا در صورت تشخیص لزوم جمع آوری حداکثری آگهی های مرتبط با زمینه ی فعالیت شرکت یا بنگاه، بهترین راه استفاده از مراکز اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور خواهد بود که بصورت معمول، بعنوان وب سایت مناقصات شناخته می شوند.

نقش تکنولوژی در دسترسی به اخبار مناقصات

مراجع دریافت اطلاعات و آگهی های مناقصات و مزایدات

در حال حاضر، دو پایگاه اینترنتی مناقصات در این زمینه استقرار یافته و تحت نظارت دولت در حال فعالیت هستند و تعدادی شرکت بخش خصوصی در این زمینه فعال میباشند. سوابق، نشان دهنده ی آغاز فعالیت این سری شرکت ها از اواخر دهه ی هفتاد است. در حال حاضر، تعداد معدودی شرکت بصورت حرفه ای، جامع و با تکیه بر سوابق در حال فعالیت هستند که در این میان، می توان به شرکت ارتباط گستران هزاره اشاره نمود که فعالیت تخصصی خود را در این زمینه از سال ۱۳۷۹ آغاز نموده و در حال حاضر می توان عنوان قابل ترین و جامع ترین سرویس دهنده ی این حوزه را به این مجموعه اتلاق نمود.

تاثیر تکنولوژی اطلاعات در ارائه ی خدمات در سایت مناقصات

همانطوریکه در ابتدا اشاره شد، سرویس های اطلاع رسانی مناقصات بخش خصوصی فعالیت خود را از طریق ارسال نمابر و یا ارسال از طریق پیک های موتورسوار آغاز نمودند. این روش ها ضمن زمانبر بودن و ریسک های معمول نظیر خرابی تلفن و یا اشغالی آن، تاخیر به دلیل ترافیک و از این قبیل، امکان جذب تعداد زیاد مشترک را نیز مهیا نمی نمودند. ولی همه گیر شدن اینترنت و ایجاد دانش مرتبط با طراحی مراکز داده، درگاه های اینترنتی، نرم افزارها و سامانه ها همزمان با ارتقاء کیفی خدمات قابل ارائه توسط وب سایت های مناقصات شرایط لازم را جهت جذب مشتریان بیشتر و ارائه ی خدمات بهنگام و موردنیاز فراهم نمود. طبیعتاً در این جبهه، مقوله ی مزیت رقابتی ضمن اینکه به سختی قابل ایجاد و دستیابی ست، اهمیت زیادی خواهد داشت. پارامترهایی که در انتخاب یک سرویس دهنده ی مناسب اهمیت دارند عبارتند از: قدمت (بعنوان یک شاخص تضمین خدمات دهی)، جامعیت اطلاعات، بهنگام بودن، طبقه بندی صحیح و منطبق با بازار، زیرساخت فنی و تخصصی، پروانه ها و مجوزهای رسمی، خدمات پس از فروش مناسب و نهایتاً هزینه و البته هزینه ی اشتراک این سرویس ها بعلت رقابت نزدیک و تنگاتنگ، معمولاً مبلغ زیادی نخواهد بود. با این حال بنظر می رسد وب سایت مناقصات شرکت ارتباط گستران هزاره دارای تمامی شاخص های ذکر شده باشد و می تواند در بازار فعلی، بعنوان بهترین انتخاب محسوب گردد.

استفاده ی همزمان از پایگاه مناقصات و یا سرویس دهندگان متعدد

با توجه به اینکه دو پایگاه اینترنتی مناقصات نیز فعال هستند، پیشنهاد می شود مناقصه گران ضمن استفاده از سرویس های وب سایت مناقصات منتخب خود از اطلاعات پایگاه مناقصات نیز استفاده نمایند. البته این پایگاه ها بنا به دلایلی که ذکر شد از لحاظ کمیتی تعداد انتشار کمتری را در طول دوره های مشابه دارند. همچنین برخی از شرکت ها و بنگاه ها، ترجیح می دهند از خدمات و اطلاعات بیش از یک ارائه دهنده استفاده نمایند که با توجه به هزینه های پایین این سرویس ها، براحتی مقدور و میسر خواهد بود. هدف از این اقدام، معمولاً اطمینان از دستیابی به تمامی اخبار مناقصه هاست زیرا در هر صورت سیستم جمع آوری اخبار هنوز بصورت مکانیزه (بعلت محدودیت های گرافیکی زبان فارسی) نیست و امکان بروز خطای انسانی در هنگام جمع آوری، همیشه وجود دارد.

دریافت اطلاعات مزایده از طریق سایت مناقصات و مزایدات

انتشار اخبار مزایدات از التزام قانون گذار (مشابه مناقصات) برخوردار نیست ولی بهرحال اطلاعات مزایدات کشور نیز از طریق وب سایت مناقصات قابل دسترسی است. با توجه به مشابه بودن ساختارهای سیستمی موردنیاز، تقریباً تمامی وب سایت های مناقصات اطلاعات مزایده ها را نیز منتشر می کنند ولی حساسیت برای جامع بودن اطلاعات مزایده ها، مشابه حساسیت مدنظر جهت مناقصات نیست.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصه هستید «آگهی های مناقصات تجهیزات صنعتی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی