شرکت در مناقصات بین المللی

شرکت در مناقصات بین المللی

مناقصات بین المللی و اهمیت حضور در آن‌ها

مناقصات بین المللی بازاری رو به رشد در راستای مناسبات جهانی است که نه تنها فرصتی برای شرکت‌های بزرگ فراهم می‌آورد، بلکه مجالی برای شرکت‌های کوچک و متوسطی است که به گسترش بازارهای جدید گرایش دارند. کشورها در سطح جهان برای پاسخگویی به یک نیاز خاص مانند تأمین کالا و خدمات مورد نیاز خود علاوه بر شرکت‌های فعال داخلی برای کسب تجربه، انتقال تکنولوژی، توسعه فناوری و… در جست و جوی تأمین کنندگان و تولید کنندگان کشورهای دیگر هستند. اهمیت ایجاد یک قیمت رقابتی و دریافت بهترین کیفیت جهت فراهم آوردن خدمات مورد نیاز، کشورها را مجاب می‌کند تا به برگزاری مناقصات بین المللی اقدام کنند.

مناقصات بین المللی چه جایگاهی در جهان دارند؟

مناقصات بین المللی امروزه یک رویکرد مهم برای انجام کسب و کار در سطح جهانی بوده و به علت گسترش بازار رقابتی جهانی، برگزاری این معاملات اقتصادی به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. دولت‌ها برای افزایش تولید ناخالص ملی خود و دستیابی به توسعه اقتصادی در بستر بازار جهانی، نیازمند ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری خارجی هستند؛ به همین جهت مناقصات بین المللی امروزه به یک زبان بین المللی برای ارتباطات اقتصادی کشورها تبدیل شده است؛ به طوری که تعداد مناقصات بین المللی در هر کشور تابعی از سطوح ارتباطات و تعاملات سیاسی آن کشور با سایر کشورهاست. 
به تعبیری می‌توان گفت که مناقصات بین المللی کارکردی برای نقطه شروع ایجاد و توسعه روابط است؛ به طوری که منجر به همبستگی و همکاری اقتصادی میان دولت‌ها شده و علاوه بر ایجاد منافع برای طرفین، باعث همکاری‌های سیاسی و امنیتی و کمتر شدن تنش میان کشورها ‌گردد.

مناقصات بین المللی و توسعه روابط ایران

جمهوری اسلامی ایران کشوری با تنوع تولید بسیار بالا و به موازات آن تولید کننده انواع محصولات صنعتی با قابلیت صادراتی است. با این وجود آمارهای اقتصادی نشان از نقش کم رنگ صادرات صنعتی در میان اقلام صادراتی و ضعف عملکرد در حوزه بازاریابی برای این محصولات دارد. با توجه به این امر که بخشی از مناقصات کشورهای دارای روابط سیاسی و کشورهای همسایه ایران، به‌ عنوان مناقصات بین المللی برگزار می‌شوند، این مناقصات می‌توانند باعث صادرات کالا و تجهیزات صنعتی و همچنین خدمات اجرایی، مشاوره‌ای و مهندسی شوند. همچنین با توجه به رابطه دو سویه میان سیاست خارجی و اهداف اقتصادی، مناقصات بین المللی قادر خواهد بود تا با ایجاد تعاملی سازنده و مؤثر، در خدمت گسترش و تعمیق روابط بین‌الملل کشور قرار گیرد. اتخاذ سیاست‌های خارجی مناسب با در نظر گرفتن ملزومات اقتصادی می‌تواند مسبب به وجود آوردن فضای همکاری با کشورهای دیگر در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد. امضای یادداشت‌های تفاهم همکاری بین اتاق‌های بازرگانی ایران با کشورهای دیگر، موافقت نامه‌های بازرگانی، موافقت نامه‌های اجتناب از اخذ مالیات، اعزام رایزن بازرگانی به کشور هدف، موافقت در جهت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مشترک و… مواردی است که با پیگیری آن‌ها در مناسبات سیاسی می‌توان راه را برای روابط اقتصادی و در ادامه آن مناقصات بین المللی هموار نمود. نمونه‌ای از این روابط دو طرفه اقتصاد و سیاست، کشور عراق است که با توجه به شرایط آن در سال‌های گذشته، عمدتاً مناقصات بین المللی آن‌ها در حوزه‌های طرح، احداث و سپس تأمین کالا و تجهیزات شاخص بوده و حضور شرکت‌های ایرانی در این مناقصات در کنار صادرات با حجم بالا، محرکی برای تقویت روابط سیاسی دو کشور گردیده و حتی سبب حفظ بهتر امنیت نیز شده است. لذا وزارت خارجه ایران و کلیه ارگان‌های مربوط به این امر مانند سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های بازرگانی و… می‌توانند مقدمات حضور در مناقصات بین المللی را برای جامعه کارفرمایان و پیمانکاران ایرانی به ارمغان آورند و نقشی مهم در این معاملات اقتصادی ایفا کنند.

اهمیت حضور در مناقصات بین المللی

لزوم ورود شرکت‌های ایرانی به مناقصات بین المللی

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور که منجر به رکود پروژه‌های عمرانی و کاهش فعالیت شرکت‌های داخلی شده است، ایجاد بازارهای کاری جدید با توجه به امکانات و توانایی‌های موجود امری ضروری به نظر می‌رسد و مناقصات بین المللی پتانسیل آن را دارد تا مبدأ تحولات مثبت برای شرکت‌ها باشد. مناقصات بین المللی را می‌توان با توجه به توانمندی‌های بخش‌های مختلف کشور در زمینه پروژه‌های اجرایی و خدماتی، حجم بالای نیروی انسانی متخصص، قیمت تمام شده پائین به دلیل افزایش نرخ ارز، تنوع بالای تخصص‌های شکل گرفته در کشور و امکان تأمین کالا و تجهیزات و… شاه کلید توسعه اقتصاد ایران در شرایط فعلی خواند. 
لازم به ذکر است که مشارکت فعال شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین المللی به دلیل الزام رقابت با شرکت‌های دیگر منجر به افزایش کیفیت و تجربه سازمان‌ها و کمک به آموزش افراد متخصص خواهد شد. همچنین موفقیت در مناقصات بین المللی اعتبار رزومه شرکت‌ها را دو چندان خواهد کرد و موجبات افزایش توانایی آن‌ها در اجرای پروژه‌های داخلی نیز فراهم خواهد شد. لذا کسب فرصت‌های مهم و سازنده در مناقصات بین المللی برای دسترسی به بازار جهانی و مشتریان جدید را باید مغتنم شمرد.

شرکت در مناقصات بین المللی ۲۳ کشور جهان

بسیاری از وب‌سایت‌ها و نشریات داخلی و خارجی، مناقصات بین المللی را بر اساس طبقه‌بندی موضوعی، تاریخ انتشار و برخی شرایط دیگر انتشار می‌دهند؛ اما در این میان مهم ترین نکته برای شرکت‌ها در قدم اول انتخاب مناسب و با دقت بالا برای افزایش شانس موفقیت در مناقصات است و گزینه نا مناسب می‌تواند باعث اتلاف بودجه، زمان و همچنین ظرفیت‌های دیگر شرکت‌ها شود. به همین منظور شرکت ارتباط گستران هزاره به عنوان اولین و جامع‌ترین پایگاه مناقصات و مزایدات کشور، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، لزوم پیشرفت روابط بین المللی در زمینه اقتصادی و پتانسیل شرکت‌های ایرانی در انجام پروژه‌های کشورهای دارای مراودات تجاری با ایران، سرویس مناقصات بین المللی را طراحی و ارائه نموده است. سرویس مناقصات بین المللی هزاره در جهت ایجاد فرصت‌های تجاری، مناقصات ۲۳ کشور (عراق، افغانستان، امارات، ترکمنستان، پاکستان، هند، عمان، قطر، مراکش، کنیا، نپال و…) را روزانه به صورت تخصصی در اختیار شرکت‌ها و پیمانکاران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که برای موفقیت روز افزون شرکت‌های داخلی، مناقصات بین المللی ارائه شده در این سرویس مربوط به کشورهایی است که پذیرای شرکت‌های ایرانی بوده و در حال حاضر نیز شرکت‌های داخلی در زمینه پروژه‌های اجرایی، تأمین کالا و تجهیزات، ارائه خدمات مهندسی و مشاوره و… در این کشورها در حال کار و فعالیت هستند. جامعه کارفرمایان و شرکت‌های ایران می‌توانند برای دریافت مناقصات بین المللی به پایگاه شرکت هزاره مراجعه نمایند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصه هستید «آگهی‌های مناقصه بین المللی قطر» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

کیت آزمایشگاهی چیست؟

انواع کیت آزمایشگاهی و کاربردهای آن

یکی از تجهیزات اساسی که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد؛ کیت آزمایشگاهی است. طی سال های اخیر و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بارها نام کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا را شنیده ایم. اما این