جایگاه نفت فلات قاره ایران در منطقه و جهان

جایگاه نفت فلات قاره ایران در منطقه و جهان

شرکت نفت فلات قاره ایران شرکت نفت و گازی ایرانی است که زیر مجموعه شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود. در سال ۱۳۵۹ این مجموعه با هدف مدیریت عملیات اکتشاف، توسعه  میادین، تولید و بهره‌ برداری از منابع نفت خام و گاز طبیعی مستقر در خلیج فارس شروع به کار کرده است.

بخش های عملیاتی این شرکت ۱٬۸۰۰ کیلومتر طول در خلیج فارس و به عرض متغیر؛ از ۲۷ تا ۱۲۰ کیلومتر است.  مدیریت تمامی میادین نفت و گاز فراساحلی (دریایی) جنوب کشور، به غیر از میدان ‌های پارس شمالی، پارس جنوبی، گلشن و فردوسی که مدیریت آنها، با شرکت نفت و گاز پارس است، بر عهده نفت فلات قاره ایران است. در ادامه این مقاله همراه با مجله هزاره شوید.

تعریف فلات قاره ایران

از نظر لغوی فلات قاره به سطح شیب دار ملایمی گفته می شود که در بستر آب های کم عمق دریا قرار دارد. این بخش ها از توده های شن ساحلی ایجاد شده است و با یک شیب ملایم به سمت اعماق اقیانوس رفته و تا عمق دویست متری هم ادامه پیدا می کند. در این ارتباط عمق آب خلیج فارس هم از ۱۰ تا حدود ۱۰۰ متر بوده و در این بخش ها ذخایری بسیار غنی از نفت و گاز وجود دارد و به همین دلیل این بخش ها را تبدیل به مهم ترین مناطق دنیا کرده است.

شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نفت و گاز دریایی جهان است که وظیفه آن استخراج و بهره برداری از میادین نفت و گاز در طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از آب های خلیج فارس به غیر از پارس جنوبی و شمالی است. حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران در شش منطقه زیر است:

منطقه بهرگان : اين منطقه شامل ميدان‌ های هنديجان، بهرگانسر، نوروز، سروش و ماهشهر است.

منطقه خارگ : اين منطقه شامل ميدان‌ های فروزان، ابوذر، درود، اسفنديار، آرش و فرزاد است.

منطقه سيری: ميدان ‌های الوند، اسفند، سیوند، دنا، نصرت ، فارور A و B در اين منطقه واقع شده است.

منطقه لاوان: که شامل ميدان‌ های رسالت، رشادت، سلمان، بلال و آلفا است.

منطقه کیش : این منطقه در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی خلیج فارس واقع و شامل میدان بزرگ گازی كيش است. تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی توسط پایانه شناور فرآورشی خلیج فارس در این منطقه انجام می ‌شود.

منطقه قشم : این منطقه هم شامل میادین هنگام، هرمز A و B وD و F و توسن است. مرغوب ترین نفت صادراتی ایران در این منطقه و از میدان مشترک هنگام تولید می ‌شود.

نفت فلات قاره ایران

جایگاه نفت فلات قاره ایران در منطقه و جهان و معاملات این شرکت

در حال حاضر شرکت نفت فلات قاره ایران با دارا بودن حدود ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجا ( نفت درجا نشان دهنده حجم نفت موجود در مخازن است)، بیش از ۱۸۰ تریلیون فوت مکعب گاز درجا ( گاز درجا نشان دهنده حجم گاز موجود در مخازن است) و بیش از ۲۷ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌ خام، در تولید و توسعه نفت دریایی در منطقه خلیج فارس پیشتاز است و دارای بهترین ‌ها در حوزه صنایع نفت دریایی است.

نفت  شرکت فلات قاره ایران، با كيفيت‌ های مختلف و از API 19 در میدان ‌هاي سروش و نوروز تا ۴۵ در میدان مشترک هنگام توليد می‌ شود. با توجه به کیفیت تولیدی نفت این مجموعه، عرضه شش كلاس مختلف نفت صادراتي از كل هشت كلاس نفت صادراتی كشور، اين شركت توانسته سليقه طیف گسترده ‌ای از خريداران جهانی را به خود جلب کند.

این شرکت همانند شرکت های دولتی و خصوصی دیگر اقدام به برگزاری انواع مناقصات می کند و بر این اساس به دنبال فراخوان عمومی منتشر شده در روزنامه ها و وب سایت های اطلاع رسانی مانند هزاره، شرکت های مختلفی برای حضور در مناقصه اعلام آمادگی می کنند. برنده مناقصه شرکتی خواهد بود که در صورت دارا بودن شرایط کمترین رقم پیشنهادی را ارائه داده باشد. سپس قراردادی ما بین دو طرف منعقد خواهد شد که تعهدات و مدت زمان قرارداد در آن قید خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تجهیزات نفت و گاز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مجوز افزایش قیمت سایپا صادر شد

مجوز افزایش قیمت سایپا صادر شد

گروه خودروسازی سایپا، که امروز برای دومین هفته متوالی طرح فروش فوق ‌العاده دو محصول وانت ۱۵۱ و کوییک پلاس اتوماتیک را اجرایی کرده است؛ قیمت این محصولات را نسبت به عرضه ‌های قبلی آن