کاهش تقاضای بازار طبق وضعیت شامخ اقتصاد

شامخ اقتصاد

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران از شامخ اقتصاد یا شاخص مدیران خرید در تیر ماه، آمارها حاکی از کاهش تقاضای بازار، تضعیف قدرت خرید متقاضیان و پیشی گرفتن تولید از فروش است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

نتایج شامخ اقتصاد

بر اساس آمارهای منتشر شده از اتاق بازرگانی ایران نتایج بررسی ‌های شاخص مدیران خرید (PMI) برای کل اقتصاد ایران در تیرماه ۱۴۰۱، در این ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان ۴۷.۱۴ واحد ثبت شده است که کمترین میزان طی سه ماه اخیر  یعنی از فروردین‌ ماه بوده است. این شاخص همچنین در بخش‌ های خدمات و کشاورزی و ساختمان با رکود همراه بوده است.

علاوه بر این، شاخص میزان استخدام و استفاده از نیروی انسانی در تیرماه ۵۱.۱۷ واحد بوده است و برای ماه سوم کاهش پیاپی  را تجره کرده است. در واقع  پایین آمدن تقاضا به دلیل نگرانی ‌های ناشی از کاهش قدرت خرید و تورم، موجب کاهش انتظارات کسب ‌وکارها و کاهش خرید مواد اولیه و عقب ‌نشینی در استخدام شده است.

در سوی دیگر اما شاخص موجودی محصول (انبار) در تیرماه ۵۷.۱۰ واحد عنوان شده است که بیشترین میزان از ابتدای شروع طرح (دوره ۳۴ ماهه) بوده است. همچنین شاخص میزان صادرات کالا و خدمات نیز به ۴۶.۹۶ واحد رسیده است که این میزان  کمترین مقادیر طی ۹ ماه گذشته بدون در نظر گرفتن تعطیلات فروردین ماه است.

به دنبال کاهش تقاضا در بازار و پایین آمدن قدرت خرید متقاضیان شاخص میزان فروش محصولات هم در ماه تیر به عدد ۴۶.۳۲  واحد رسیده است که در ۱۱ ماه اخیر بدون در نظر گرفتن تعطیلات فروردین ماه به کمترین مقدار خود رسیده است. این شاخص در هر سه بخش اصلی اقتصاد روند کاهشی را تجربه کرده است.

از مهم ترین نکات در گزارش شامخ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران، آن است که شاخص انتظارات در زمینه فعالیت اقتصادی در ماه آینده به عدد ۵۰.۱۸ واحد رسیده است که در ۱۶ ماه اخیر یکی از کمترین مقادیر به شمار می رود. این عدد در واقع انعکاس دهنده انتظارات فعالان اقتصادی علی الخصوص در بخش خدمات و کشاورزی در مرداد ماه است.

در تیر ماه وقایع شامخ اقتصاد در بخش صنعت تکرار شده است به صورتی که شاخص مدیران خرید صنعت به کمترین مقدار در پنج ماه اخیر ( به‌ غیر از تعطیلات فروردین ‌ماه ) رسیده  است و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نیز کمترین مقدار پنج ماهه خود را تجربه کرده است.

آمار و ارقام اتاق بازرگانی همچنین نشان می دهد که در تیر ماه شاخص موجودی محصول در انبار در بخش صنعت به بیشترین مقدار در ۹ ماه گذشته رسیده که این موضوع به دنبال کاهش سفارش مشتریان و همچنین کاهش صادرات و در نتیجه سبقت گرفتن تولید از فروش موجودی در انبار نشات گرفته است.

شامخ اقتصاد شاخصی است که در بازه صفر تا ۱۰۰ تعریف می شود و بر این اساس هر چه این عدد به واحد ۱۰۰ نزدیک شود نشان از رونق اقتصادی دارد و به هر میزان که از ۵۰ پایین تر باشد نشان از نزدیک شدن به رکود دارد. طی ماه های گذشته عدد شامخ تغییراتی پر دامنه را تجربه کرده است و در دوره های مختلف نظر فعالان اقتصادی نیز از مثبت به منفی و برعکس متغیر بوده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مراکز کنترل صنعتی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

بلاتکلیفی ماشین آلات راه سازی قاچاق

بلاتکلیفی ماشین آلات راه سازی قاچاق

معاون وزیر اقتصاد کشور خبر از بلا تکلیف ماندن تعداد ۱۶۰ دستگاه از ماشین آلات راه سازی قاچاق در سازمان اموال تملیکی داد. این ماشین آلات در حال  حاضر در انتظار صدور رای و اعلام