استفاده طرح ملی مسکن از زمین های مازاد دولتی

استفاده طرح ملی مسکن از زمین های مازاد دولتی

به دنبال دستور ریاست جمهوری از اوایل ماه جاری شمارش معکوس برای واگذاری زمین های مازاد دولتی به طرح ملی مسکن آغاز شد است و مهلت نهایی آن نیز تا پایان شهریور خواهد بود. بر این اساس هم تفاهم نامه ای میان وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد منعقد شده است که بنا بر اظهارات رستم قاسمی در سند خوردن زمین ها به نام وزارت راه و شهرسازی کمک قابل توجهی خواهد کرد. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

اراضی دولتی در اختیار طرح ملی مسکن

واگذاری زمین های ادارات دولتی به پروژه طرح ملی مسکن به اجرای خود نزدیک تر می شود و بر اساس تفاهم ‌نامه ‌ای که روز ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱ میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با وزارت راه و شهرسازی در موضوع قانون حدنگار به امضا رسیده است، در صورت استنکاف دستگاه ‌های دولتی از در اختیار قرار دادن زمین‌ های خود به طرح جهش تولید و تامین مسکن، سازمان ثبت می ‌تواند این زمین ها را به نام وزارت راه و شهرسازی سند بزند.

بر این اساس رییس جمهور نیز طی جلسات شورای عالی مسکن چندین بار به دستگاه ها و ادارات دولتی مبنی بر واگذاری زمین های مازاد خود تذکر داده است. این موضوع در حالی مورد توجه بود که تا اوایل تیر ماه سال جاری تنها ۴ درصد از این اراضی واگذار شده بوند و این گونه به نظر می رسد که تا زمانی که فشاری بر روی دستگاه های دولتی نباشد آنها زمین های خود را واگذار نخواهند کرد.

اما با توجه به مقاومت دستگاه های دولتی بر عدم واگذاری زمین های مازاد، ریاست جمهور در اوایل مرداد ماه ۱۴۰۱ به تمام دستگاه های دولتی دستور دارد تا وضعیت زمین ها باید تا حداکثر پایان شهریور ماه تعیین تکلیف شوند. اگر این واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت نیز این اختیار قانونی را دارد که به صورت یک طرفه سند زمین های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر کند.

بنا بر اظهارات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با وجود صراحت قانون جهش تولید و تامین مسکن در ارتباط با واگذاری زمین ‌های دولتی به این پروژه، دستگاه ‌های دولتی با استفاده از  قوانین دیگر از اجرای این تعهد خودداری  می ‌کنند و تنها بخش کمی  از این موضوع اجرایی شده است. حتی در قانون تصریح شده است چنانچه مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی پیگیری ‌های لازم را در این خصوص انجام ندهند، جرایمی برای آنها در نظر گرفته می شود.

با این اوصاف، بنا بر گفته رستم قاسمی: تا به امروز برای ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، زمین تامین شده است و آماده بارگذاری است. اجرای این تعداد واحد شروع شده و اجرای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم در بخش های دیگر کشور در حال بررسی است.  انشاءالله بتوانیم به کمک سازمان ثبت اسناد و املاک، سندها را بگیریم و بتوانیم کمبودمان را جبران کنیم.

رستم قاسمی ضمن تاکید بر دستور رئیس جمهور، برای تعیین تکلیف زمین های مورد نیاز برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح ملی مسکن تا شهریور ماه در ارتباط با تاثیر انعقاد تفاهم ‌نامه با سازمان ثبت اسناد در سرعت بخشیدن به  اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: اجرای این تفاهم نامه خیلی می ‌تواند در اجرای قانون جهش تولید مسکن به ما کمک کند و سندها به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود و ما هم بتوانیم آنها را در اختیار مردم قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پروژه های عمرانی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

بلاتکلیفی ماشین آلات راه سازی قاچاق

بلاتکلیفی ماشین آلات راه سازی قاچاق

معاون وزیر اقتصاد کشور خبر از بلا تکلیف ماندن تعداد ۱۶۰ دستگاه از ماشین آلات راه سازی قاچاق در سازمان اموال تملیکی داد. این ماشین آلات در حال  حاضر در انتظار صدور رای و اعلام