آشنایی با قانون برگزاری مناقصات

قانون برگزاری مناقصه

پیش از اینکه با قانون برگزاری مناقصات در سایت ارتباط گستران هزاره آشنا شویم بهتر است با تعریف مناقصه و کاربرد آن آشنا شویم. همانگونه که می دانید مناقصه یک میدان رقابتی است که در این میدان برای تامین کالا و خدمات، سازمان ها و ارگان های دولتی تعهدات موضوع معامله خود را تحویل مناقصه گری می دهند که کمترین قیمت را پیشنهاد داده باشد. این مناقصه می تواند به صورت محدود، عمومی، یک مرحله ای، دو مرحله ای و انواع و اقسام مختلفی باشد.

برای برگزاری بهتر و عادلانه تر مناقصات یک سری قانون و تبصره تعریف گردیده است که تمامی مناقصه گران باید به آن متعهد باشند.

این قانون در راستای تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات به تصویب رسیده است و برای معاملاتی کاربرد دارد که این قوانین و موازین را به خوبی رعایت کنند.در نظر داشته باشید که قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و همچنین موسسات انتفاعی که وابسته به دولت هستند و علاوه برآن موسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و دستگاهها و واحدهای ملزم به انجام قوانین هستند از این قانون پیروی کرده و در جهت آن گام برمی دارند.

به جز نیروهای مسلح که تابع مقررات و ضوابط مخصوص به خود هستند دیگر ارگان ها و سازمان ها مانند وزرات جهت کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این قانون را رعایت می کنند.

دسته بندی معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله)

در قانون برگزاری مناقصات و آیین های اجرایی حتی در سایت ارتباط گستران هزاره، معاملات از نظر قیمت به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. معاملات کوچک که در این نوع معاملاتی مدنظر است که تا سقف مبلغ ششصد و پنجاه میلیون (۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال باشد.
  2. معاملات متوسط شامل معاملاتی است که مبلغ آن بیشتر از سقف معامله های کوچک باشد و از مبلغ شش میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون (۶۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال فراتر نرود.
  3. معاملات بزرگ: این دسته برای آن گروه از معاملات است که مبلغ برآورد اولیه آن بیشتر از مبلغ شش میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون (۶۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال باشد.
برگزاری مناقصه

طبقه بندی انواع مناقصات از نظر مراحل بررسی

بررسی مناقصات به چند دسته تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

  • مناقصات یک مرحله ای: در این نوع از مناقصه ها نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نیست. روند کار به این صورت است که پاکت های پیشنهادی در یک جلسه بازگشایی و برنده همان روز مشخص می گردد.
  • مناقصه دو مرحله ای: در این دسته تشخیص مناقصه گزار، بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها مورد نیاز است.پس از اینکه کمیته فنی بازرگانی تشکیل شد، نتایج ارزیابی به کمیسیون مناقصه گزارش می شود.

دعوت مناقصه گران به چند دسته تقسیم می شود؟

شیوه دعوت مناقصه گران به دو طبقه زیر تفکیک خواهد شد:

  • مناقصه عمومی که در این طبقه فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع دیگر مناقصه گران خواهد رسید.
  • مناقصه محدود که به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار در راستای محدودیت برگزاری مناقصه عمومی و با ذکر ادله تایید می شود. در این دسته مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه و براساس ضوابط موضوع به اطلاع مناقصه گران می رسد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصات هستید «آگهی مناقصات آب و فاضلاب » در پایگاه اطلاع رسانی هزاره را دنبال کنید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی