تفاوت مناقصه و مزایده چیست؟

تفاوت مناقصه و مزایده چیست؟

در این مقاله از سری موضوعاتی که در مجله هزاره به آنها می‌پردازیم؛ به سراغ تفاوت مناقصه و مزایده‌ رفته‌ایم. این روزها اگر سری به صفحات آگهی روزنامه‌ها یا در ورژن جدید‌تر وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزنید؛ احتمالا با ستون‌های آگهی مناقصات و مزایدات روبرو شده‌اید. آگهی مزایده، آگهی مناقصه، مناقصات دولتی، مناقصات شهرداری و غیره از جمله واژه‌هایی هستند که در این مورد زیاد به چشم هر فردی می‌خورند.

اغلب ما تصوری که از یک مزایده داریم فرایندی شبیه به یک حراجی است و از سوی دیگر، تصورمان از مناقصه، پرداخت کمترین هزینه برای انجام کارهای مختلف یک پروژه است. اما این فرایندها به همین جا محدود نمی‌شوند؛ درواقع مزایده و مناقصه دو اصطلاح اقتصادی بسیار مهم برای شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی هستند که ما در ادامه این مقاله به تفصیل در این مورد سخن خواهیم گفت. پس ما را همراهی کنید.

تعریف مناقصه

برای فهم بهتر تفاوت مناقصه و مزایده باید ابتدا هر دو را تعریف کنیم. مناقصه به معنای واگذاری پروژه، خرید کالا یا خدمات مورد نیاز شرکت یا شخص مناقصه‌گر است که کمترین میزان قیمت را پیشنهاد کرده است. در این فرایند رقابت درواقع میان شرکت‌های تامین کننده خدمات و پیشنهاد دهندگان با کمترین قیمت به سازمان درخواست دهنده یا کارفرما است. مناقصه بر سه قسم است:

  • مناقصات محدود: این نوع از مناقصه مکاتبه روزنامه‌ای نداشته و مکاتبات مربوط به آن با حداقل ۶ شرکت یا پیمانکار صورت می‌گیرد.
  • مناقصات متوسط: در این دسته از مناقصات، حداقل تعداد متقاضیانی که در آن شرکت می‌کنند سه نفر است. تعیین سقف مناقصه هم با استفاده از استعلام بها و به وسیله مامور خرید انجام می‌شود.
  • مناقصات عمومی: در این دسته از مناقصات، دولت و یا سازمان‌های عمومی درخواست خود برای همکاری را به صورت فراخوان عمومی اعلام کرده و به این صورت اشخاص و شرکت‌ها با هم به رقابت خواهند پرداخت. این مناقصه تفاوت چندانی با نوع دوم نداشته و تنها ردیف اعتبار آنها متفاوت است.
مناقصه و مزایده

تعریف مزایده

مزایده یک روش رقابتی برای فروشندگان خدمات و کالا است. این افراد می‌توانند خدمات و محصولات خود را با این روش به بیشترین قیمت ممکن بفروشند. فردی که قصد برگزاری مزایده را دارد؛ می‌تواند با استفاده از آگهی خود درخواست داده و با خریداری که بیشترین قیمت پیشنهادی را ارائه دهد، قرارداد منعقد کند. این فرایند دارای انواع مختلفی به شرح زیر است:

  • مزایده حضوری یا حراج: در این نوع از مزایدات، افراد برای خرید کالا در یک مکان مشخص جمع می‌شوند و معامله با بالاترین پیشنهاد ممکن صورت می‌گیرد.
  • مزایده کتبی: این دسته از مزایدات به صورت کتبی انجام می‌شود. در این نوع، تشریفات خاصی مانند درج آگهی، کمیسیون و اعلام نتایج برای این فرایند در نظر گرفته شده است.

تفاوت مناقصه و مزایده

با توجه به تعریفی که از هر دو فرایند داشتیم، می‌‌توانیم اینگونه نتیجه گیری کنیم که در واقع در مناقصه و مزایده جای خریدار و فروشنده با هم عوض می‌شود. به عبارت دیگر در یک مناقصه، خریدار با پایین‌ترین قیمت وارد یک معامله شده و با کارفرما قرارداد می‌بندد، اما در مزایده فروشنده به دنبال آن است که با بالاترین قیمت پیشنهادی معامله کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های خودرو» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

صادرات برنج ایرانی به روسیه آغاز می شود

صادرات برنج ایرانی به روسیه آغاز می شود

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل اعلام کرد: تعدادی از تجار خصولتی‌ برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح می‌ کنند که این موضوع بسیار محدود است، به صورتی که در حد ۲