افزایش ۴.۶۲ درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی

تاریخ انتشار : 1397-11-10 | منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | کد خبر : 4170 | دسته بندی : بهداشت و سلامت
تصویر خبر

افزایش ۴.۶۲ درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی

مدیر کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۴.۶ درصدی ارزش صادرات محصولات این بخش در ۹ ماهه امسال خبر داد.

متن خبر :

مهدی صادقی نیارکی مدیر کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛  تعداد واحد‌های دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی را تا پایان آذرماه  ۱۱ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی و حجم سرمایه مجوز آنها را حدود ۳۴۵.۸ هزار میلیارد ریال و میزان اشتغال این واحدها را حدود ۴۵۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر اساس اطلاعات حاصل از سامانه مدیریت فرآیند هماهنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی از نظر تعداد واحد‌های تولیدی حدود ۱۳.۲ درصد، از نظر میزان سرمایه مجوز ثبت شده حدود ۱۲.۴ و از نظر اشتغال، حدود ۱۷.۴ درصد از کل صنعت بوده که حاکی از اشتغالزایی این بخش است.
وی درخصوص میزان تولید کالا‌های منتخب مرتبط با صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی افزود: تا پایان آذرماه امسال، میزان تولید روغن نباتی حدود ۱.۲ میلیون تن، تولید دارو‌های انسانی حدود ۲۶ میلیارد عدد و تولید پودر شوینده حدود ۵۰۴ هزار تن بوده است.

صادقی نیارکی درباره حجم صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به رشد صادرات طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اعلام کرد: میزان صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی طی ۹ ماهه امسال  از نظر وزنی حدود ۱.۷ میلیون تن و از نظر ارزی حدود ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۶.۲ و ۴.۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی فرآورده‌های لبنی و بستنی، شیرینی و شکلات، زعفران، رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کنسانتره، خوراک دام، طیور و آبزیان، خمیرمایه، ماکارونی، عصاره شیرین بیان، آرد گندم، فرآورده‌های سیب زمینی، شوینده ها، انواع دارو را به عنوان عمده‌ترین کالا‌های صادراتی طی ۹ ماهه مسال  عنوان کرد.

به گفته صادقی نیارکی، ۱۶ کشور بیش از ۱۰ میلیون دلار از ایران  محصولات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وارد کرده اند.

وی بیان کرد: با توجه به ارزش حدود ۳۰.۵ میلیارد دلاری کل صادرات غیر نفتی کشور (بدون احتساب میعانات گازی) طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، سهم صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی از این مقدار، از نظر وزنی حدود ۲.۱ درصد و از نظر ارزی حدود ۸.۲۳ درصد است که نشان از تشکیل زنجیره ارزش در این صنایع و صادرات کالا‌ها با ارزش افزوده بالاتر دارد.