تاریخ انتشار : 1397-11-18 | منبع : گسترش نیوز | کد خبر : 4198 | دسته بندی : نفت ، گاز و پتروشمی
تصویر خبر

عملکرد ۴۰ ساله شرکت ملی گاز ایران به روایت آمار

عداد شهرهای گازرسانی شده از ۸ شهر در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۳۵ شهر بالغ گردیده است و تعداد روستا‌‌های گازرسانی شده از ۱ روستا در سال ۱۳۵۷ به ۲۷۱۹۸ روستا بالغ گردیده است.

متن خبر :

جمهوری اسلامی ایران به واسطه دارا بودن بیش از ۳۳.۲تریلیون متر مکعب معادل (۱۷.۲ درصد) از کل ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در سطح جهانی و همچنین ذخایر ارزشمند طبیعی دیگر در کنار موقعیت استراتژیک آن از نظر جغرافیایی و سایر مزیت هایش همواره یکی از طرف‌های تعیین‌کننده در عرصه مبادلات انرژی در جهان بوده و براساس شواهد تاریخی و واقعیت‌های موجود، امکان کنار گذاشتن آن عملاً برای هیچ یک از کشورها، سازمان‌ها و قدرت‌های تأثیرگذار وجود ندارد.

گسترش‌نیوز گزارشی در ارتباط با عملکرد ۴۰ ساله شرکت ملی گاز ایران به روایت آمار و ارقام، در زیر می‌آورد که با هم می‌خوانیم:

 

 

بررسی عملکرد شرکت ملی گاز ایران در تمامی سال‌های پس از تأسیس در سال ۱۳۴۴ و طی ۵۲ سال گذشته در امر گازرسانی، ایجاد شبکه‌های سراسری انتقال گاز و ایجاد هماهنگی در مدیریت و توزیع مصرف در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه ها، پتروشیمی و مصارف دیگر، نشانگر موفقیت‌های بزرگ آن است.

درحال‌حاضر شرکت ملی گاز ایران با بیش از نیم قرن فعالیت‌ در عرصه انرژی، جایگاه نخستین و مهم‌ترین عرضه‌کننده انرژی در کشور را به خود اختصاص داده است. جایگاهی که در زمان تاسیس شرکت در بیش از پنجاه سال پیش برای آن به سختی قابل تصور بود. اما نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی کلان وزارت نفت و مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران از یک سو و نیاز روزافزون به گاز برای تأمین انرژی و سوخت در چرخه  اقتصاد رو به توسعه کشور و همچنین کسب درآمدهای حاصل از فروش و صادرات گاز برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی صنایع مادر و زیربنایی در کشور از سوی دیگر، زمینه مناسب برای توسعه سریع و ساختاری صنعت گاز را فراهم کرد

  • دومين دارنده ذخاير گازي جهان، سومين توليد كننده گاز طبيعي در جهان

ایران، دومین دارنده ذخایر گازی جهان است. بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا پایان سال ۲۰۱۷، ایران با برخورداری از حدود ۲/۳۳ تریلیون متر مکعب از ذخایر اثبات شده گاز جهان و سهمی معادل ۲/۱۷ درصد، جایگاه دوم را در میان دارندگان ذخایر عمده گاز جهان به خود اختصاص داده است. همچنین ایران سومین تولید‌کننده گاز طبیعی در جهان است. بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا پایان سال ۲۰۱۷، ایران سهمی معادل ۱/۶ درصد، جایگاه سوم را در میان تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی به خود اختصاص داده است.

jadvalgaz101.jpg

 

nemodargaz102.jpg

  • پالایش گاز طبیعی

شركت ملي گاز ايران با توجه به سهم گاز طبيعي در سبد انرژي حامل‌هاي ميان تقطير و تجارب ارزشمند ۵۰ ساله در عرصه فعاليتي صنعت گاز از منظر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري داراي توان بالايي بوده و در زمره شركت‌هاي بزرگ خاورميانه به شمار مي‌رود. به تناسب افزايش مصرف در داخل كشور و نيز متناسب با افق‌هاي ترسيمي در سند چشم‌انداز توسعه، همواره ظرفيت توليد، پالايش و نم‌زدايي گاز طبيعي در ايران از روند رو به رشد مناسبي برخوردار بوده است كه با تأكيدات صورت گرفته و متناسب با طرح‌هاي توسعه‌اي تداوم روند رو به رشد اين صنعت ادامه خواهد يافت.

شركت ملی گاز ايران در حال حاضر توان پالايش روزانه بیش از ۸۰۰ ميليون متر مکعب گاز طبيعي را داراست و بر اساس برآوردها قرار است با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي تا سال 1404 تعداد پالايشگاه ها افزايش يابد. پيش‌بيني‌ها حاكي از اين موضوع است كه در صورت تحقق تمامي طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشي در پايان برنامه ششم توسعه مجموع ظرفيت پالايشي شركت ملي گاز ايران به بيش از 1200 ميليون مترمكعب در روز بالغ ‌شود.

  • انتقال گاز طبيعي

انتقال گاز طبیعی از مبادی تولید و پالایشگاه‌ها تا مراکز مصرفی در بخش‌های مختلف از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. مجموع خطوط فشار قوی انتقال گاز احداث شده در کشور هم اینک بیش از ۳۸ هزار کیلومتر است که در قالب ۱۰ منطقه عملیاتی و با برخورداری از تعداد ۸۱ ایستگاه تقویت فشار گاز فعال، توان انتقال روزانه بیش از ۸۰۰میلیون مترمکعب گاز را دارد. بر اساس تاکیدات صورت گرفته در قالب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله طول خطوط انتقال گاز از ۳۸ هزار کیلومتر فعلی باید به حدود ۷۰ هزار کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به ۱۴۰ ایستگاه افزایش یابد.

خطوط انتقال گاز

nemodargaz103.jpg

 بر اساس نمودار فوق طول خطوط لوله فشار قوي انتقال گاز از 2900 كيلومتر در سال 1357 به 38747  كيلومتر بالغ گرديده است .

لازم به ذکر است احداث خطوط لوله در حد فاصل سال هاي 57 تا 68 در مقايسه با سه دهه بعد از رشد کمتری بدلیل وقوع جنگ تحميلي برخوردار بوده است.

 ايستگاه تقويت فشارگاز

nemodargaz104.jpg

 در حال حاضر تعداد ايستگاه هاي تقويت فشار گاز از 14 مورد در سال 1357 به 81 ايستگاه بالغ گرديده است.

 از آنجا كه احداث ايستگاه منوط به توسعه خطوط لوله انتقال گاز مي باشد و به دليل وقوع جنگ و وجود الويت‌هاي ديگر اين امر ميسر نگرديد و تعداد ايستگاه‌ها نيز در دودهه بعد از انقلاب از رشد كمتري نسبت به دو دهه بعدي خود برخوردار گرديد.

  • حوزه گازرسانی شهری و روستایی

در كنار سيستم به هم پيوسته و گسترده شبكه گاز رساني ايران در بخش خانگي و تجاري كه بخش عمده‌اي از مجموع گاز طبيعي توليد و پالايش شده را مصرف مي‌كند، بخش‌هاي ديگري شامل نيروگاه‌ها، صنايع عمده، صنايع پتروشيمي، نيز هستند كه بخش اعظمي از گاز پالايش شده را به خود اختصاص مي‌دهند. در حال حاضر سهم گاز طبيعي در سبد مصرف انرژي فسيلي كشور به بيش از 70 درصد رسيده و پيش‌بيني مي‌شود رشد سهم مزبور در آينده‌ ادامه يابد.

 تا کنون بيش از 345100 كيلومتر شبكه توزيع گاز شهري و روستايی در کشور احداث شده است كه وظيفه تامين گاز مورد نياز 1135 شهر و 27198 روستا با ظرفيت مجموع حدود 5/26 ميليون واحد مسکونی را برعهده دارند.

نگاه به آمارهاي اين بخش و مقايسه آن در طول ساليان مختلف، خود به تنهايي گوياي پويايي و عملكرد شايسته شركت ملي گاز ايران در زمینه نهضت گازرسانی مي باشد که در این خصوص می توان ادعا نمود گاز انقلابی ترین صنعت,خودکفاترین و مردمی ترین صنعت می باشد.

تعداد شهرهاي گازرساني شده از 8 شهر در سال 1357 به 1135 شهر بالغ گرديده است  و تعداد روستا‌‌هاي گازرساني شده از 1 روستا در سال 1357 به 27198 روستا بالغ گرديده است .

nemodargaz105.jpg

nemodargaz106.jpg

در جريان گازرساني به شهر ها و روستاهاي كشور كه با هدف توزيع عادلانه بهره مندي از منابع ملي انجام گرديده است، با احداث بالغ بر 345100 كيلومتر شبكه داخلي شهري و روستاي و نصب بيش از 11 ميليون و 460 هزار انشعاب  تاكنون حدود 26 ميليون و 550 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي ( بالغ بر 97 درصد جمعيت شهري و بيش از 77 درصد جمعيت روستايي) كشور از نعمت گاز طبيعي برخوردار گرديده اند.  اميد مي رود با تكميل عمليات گازرساني دراستان سيستان و بلوچستان و تا پايان سند چشم انداز، تمامي جمعيت شهري و روستايي كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند گردند.

  • گازرسانی به نیروگاههای کشور

nemodargaz107.jpg