تاریخ انتشار : 1397-11-24 | منبع : خبرگزاری ایلنا | کد خبر : 4215 | دسته بندی : صنایع و معادن
تصویر خبر

صادرات 700 هزار تن شیشه در سال جاری

صنعت شیشه بیش از آنکه از تحریم‌های خارجی ضربه ببیند از بوروکراسی و مشکلات داخلی آسیب دیده از طرف دیگر هیچ حمایتی برای بازارهای صادراتی صورت نمی‌گیرد و از دیپلماسی صادراتی خوبی بهره‌مند نیستیم.

متن خبر :

دومین نمایشگاه بین المللی شیشه، تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته امروز با حضور 60 شرکت داخلی و خارجی افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: ایران با وجود معادن غنی سلیس و همچنین برخورداری از نیروی انسانی ماهر و صنعتگران خلاق یکی از صادرکنندگان مطرح در این حوزه است.

وی افزود: سال گذشته 126 میلیون دلار انواع محصولات شیشه به کشورهای گرجستان، هند، افغانستان، عراق و ترکیه و همچنین برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شد. در همین راستا شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران در نظر دارد در راستای حمایت از کالای ایرانی با برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در حمایت از توسعه صادرات و پیدا کردن بازارهای جدید گام بردارد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشرفت در این حوزه باید به دنبال بازارهای جدید صادراتی باشند و بر همین اساس باید حضور قوی‌تری در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشند.تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگاه نسبت به دوره قبل بیش از 16 درصد افزایش داشته‌اند.

در ادامه این برنامه حسین زجاجی دبیر انجمن صنعت شیشه ایران با اشاره به ظرفیت تولید شیشه در کشور گفت: سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن در کشور تولید می‌شود که یک میلیون و 600 تن آن را شیشه تخت، 450 هزار تن بطری و 400 هزار تن را بلور تشکیل می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون 670 هزار تن انواع محصولات مرتبط با صنعت شیشه به کشورهای دیگر صادر شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال این عدد به 700 هزار تن افزایش پیدا کند.

وی افزود: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال 1400 ظرفیت تولید کشور در این حوزه به سه میلیون تن و میزان صادرات به حدود یک میلیون تن خواهد رسید.

زجاجی تصریح کرد: بیش از 40 درصد تولیدات شیشه تخت کشور صادر می‌شود که مهمترین بخش آن شیشه اتومبیل است.

وی با اشاره به تامین 85 تا 90 درصد نیاز کشور به شیشه ساختمان در داخل گفت: ما د راین حوزه تقریبا بی‌نیاز هستیم و فقط برخی از شیشه‌های خاص که در ساختمان‌های گرانقیمت استفاده دارند وارد کشور می‌شوند. در بخش تولید بطری و صنایع دارویی و غذایی توانایی تامین همه نیازهای کشور را داریم. در بخش بلور و کریستال نیز تولیدات خوبی داریم و واردات ما فقط به سبب تنوع طلبی مصرف‌کنندگان است. تقریبا می‌توان گفت به صد در صد این صنعت در اختیار بخش خصوصی است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری تحریم‌ها در این صنعت گفت: تنها بخشی که از این صنعت به سبب تحریم‌ها آسیب دید صنعت شیشه خودرو بود این صنعت بیش از آنکه از تحریم‌های خارجی ضربه ببیند از بوروکراسی و مشکلات داخلی آسیب دیده از طرف دیگر هیچ حمایتی برای بازارهای صادراتی صورت نمی‌گیرد و از دیپلماسی صادراتی خوبی بهره‌مند نیستیم.

دومین نمایشگاه بین المللی شیشه، تجهیزات و صنایع وابسته به مدت چهار روز پذیرای علاقمندان و صنعتگران است.