تاریخ انتشار : 1397-12-13 | منبع : خبرگزاری ایرنا | کد خبر : 4240 | دسته بندی : صنعت آب و برق
تصویر خبر

نیروگاه برقابی سد زاینده رود فعال می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: نیروگاه برقابی سد زاینده رود که در چند ماه اخیر به دلیل کاهش شدید ذخیره سد، از مدار تولید خارج شده بود تا 10 روز آینده دوباره فعال می شود.

متن خبر :

حسن ساسانی گفت: راه اندازی نیروگاه و توربین های سد زاینده رود به دست کم 170 میلیون متر مکعب آب پشت سد نیاز دارد و با توجه به 152 میلیون متر مکعب کنونی و با احتساب میزان آب ورودی به سد، 10 روز آینده تولید برق توسط این نیروگاه از سر گرفته می شود.
وی توان این نیروگاه آبی را 56.5 مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: در صورت تداوم بارش ها و افزایش ذخیره سد و کاهش نیافتن به کمتر از 170 میلیون متر مکعب طی ماه های آینده این نیروگاه نیز کار خود را ادامه خواهد داد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: ورودی فعلی به سد 25 و خروجی از آن 11 متر مکعب در ثانیه است.
وی مقدار بارش ها در ایستگاه اندازه گیری سد زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون را یکهزار و 344 میلی متر اعلام کرد و گفت: این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 410 میلی متر و در متوسط بلند مدت(44 ساله) 900 میلی متر بود.
ساسانی با اشاره به بارش به نسبت مناسب برف در سرشاخه های این رودخانه، خاطرنشان کرد: هم اکنون ارتفاع برف در منطقه کوهرنگ 195 سانتی متر است در حالی که پارسال تنها پنج سانتی متر برف بر روی زمین نشسته بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای درباره بازگشایی زاینده رود و نوبت دوم آبیاری مزارع کشاورزان کلانشهر و شرق اصفهان در بهار سال آینده اظهارداشت: این موضوع به درجه دما و حجم بارش ها طی روزهای آینده بستگی دارد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور واقع در شهرستان چادگان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید، این مخزن هم اکنون آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق مرکزی کشورمان را تامین می کند و نقش ویژه ای در حفظ محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری مرکز ایران دارد.
این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است و سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله دیگر تاسیسات آن به شمار می رود.