تاریخ انتشار : 1398-04-18 | منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | کد خبر : 4300 | دسته بندی : اخبار دولت
تصویر خبر

تراز تجاری کشور در سه ماه نخست سال ۹۸ مثبت ماند

مودودی گفت: کشور در سه ماه ابتدایی سال ۹۸ حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشت، که این موضوع خبر از تراز تجاری مثبت می‌دهد.

متن خبر :

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، در حاشیه دومین همایش تامین مالی صادرات با اشاره به آمار تجارت سه ماهه امسال اظهار کرد: صادرات غیر نفتی در این مدت حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بود که تقریبا مشابه سال گذشته است.

وی ادامه داد: کشور در این زمان قریب به ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۷ درصد کاهش داشته که از این رو تراز تجاری در مدت این سه ماه مثبت مانده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کاهش نرخ ریال در برابر دلار به نفع صادرات عمل می‌کند، افزود: تمام شاخص‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها آسیب دیده، اما صادرات غیرنفتی که هدف اصلی تحریم‌ها بوده آسیبی ندیده و عملکرد صادرکنندگان مناسب بوده است.

وی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های تولیدی و اقلام صادراتی برای تامین مالی صادرات، ادامه داد: در طول سالیان گذشته منابع ارزی فروان کسب کردیم، اما از این منابع برای توسعه صادرات غیرنفتی هدفمند استفاده مطلوبی نداشتیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ۱.۲ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را داریم، گفت: صادرات غیرنفتی کشور کمتر از سه دهم درصد است در حالیکه باید با این رقم تولید ناخالص داخلی بالای ۱۵۰ میلیارد دلار می‌بود.

۱۳۰ قلم کالای صادراتی با ارزش بالای ۵۰ میلیون دلار
مودودی با اشاره به عملکرد نامناسب در بخش تولید و ظرفیت‌های صادراتی اظهار کرد: کمتر از ۱۳۰ قلم کالای صادراتی با ارزش بالای ۵۰ میلیون دلار داریم که نقریبا ۳۷ میلیارد دلار از سهم صادرات ما را تشکیل می‌دهند؛ یعنی ۸۱ درصد از کل صادرات ما وابسته به ۱۳۰ قلم کالاست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه در ترکیه ۱۶۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد، گفت: در ایران تنها ۴۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد که رقم پایینی است؛ بنابراین اگر کالا‌های صادراتی را متنوع نکنیم، نباید برای دستیابی به ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات هدفگذاری شده خوشبین باشیم.

صادرات رانتی آبنبات با شکر یارانه‌ای
محمدرضا مودودی گفت: سال گذشته، ۱۲۰ میلیون دلار آبنبات در شرایط ممنوعیت صادرات شکر، صادر شد که برای توقف آن، باید سیاست‌های ارزی اصلاح شود

سرپرست سازمان توسعه تجارت، در حاشیه دومین همایش تامین مالی صادرات در جمع خبرنگاران، افزود: تحلیل‌های ما نشان داد که سال گذشته مقادیر قابل توجهی آبنبات، شکلات، بیسکویت و ماکارونی که با ارز ارزان قیمت تولید شده بود صادر شد که صادرات آن‌ها سوء استفاده از منابعی بود که باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: صادرات این اقلام درحالی صورت گرفت که به طور مثال؛ در سنوات گذشته به هیچ وجه تا این اندازه صادرات آبنبات نداشتیم و در شرایطی که صادرات شکر ممنوع بود، صادرات آن انجام شد.

مودودی افزود: این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و در شرایطی که باید برای صادرات این اقلام، عوارض دریافت می‌شد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت، گفت: یک راه برای مقابله با این موارد، ممنوع کردن صادرات این اقلام است، اما مرز‌های کشور که ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق از آن‌ها وارد می‌شود این ظرفیت را دارد که این حجم کالا نیز خارج شود لذا باید منشأ این اتفاقات و سیاست‌های ارزی اصلاح شود.