تاریخ انتشار : 1400-06-02 | منبع : خبرگزاری صنایع کشور | کد خبر : 4443 | دسته بندی : صنعت آب و برق
تصویر خبر

سهم انرژی تجدیدپذیر در تولید برق چه قدر است؟

ایران یکی از مناسب‌ترین کشورها برای تولید برق با انرژی تجدیدپذیر است که بررسی میزان برق تولید شده توسط انواع نیروگاه‌ها در تیر ماه ۱۴۰۰ سهم ایران را در استفاده از این انرژی‌ها نشان می‌دهد.

متن خبر :

ایران یکی از مناسب‌ترین کشورها برای تولید برق با انرژی تجدیدپذیر است که بررسی میزان برق تولید شده توسط انواع نیروگاه‌ها در تیر ماه ۱۴۰۰ سهم ایران را در استفاده از این انرژی‌ها نشان می‌دهد.

*** بهره‌وری از انرژی تجدیدپذیر در ایران

به گزارش صنایع، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مناسب‌ترین کشورها از نظر شدت تابش آفتاب است.

همچنین به دلیل برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می رود.

تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد تیر ماه سال ۱۴۰۰ سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر با رشد همراه شده و به ۹۰۳.۳۶ مگاوات رسیده است.

*** میزان برق تولید شده توسط انواع نیروگاه در ایران

در میان انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی با تولید ۴۵۵.۴۸ مگاوات برق، سهم ۵۰.۴۱ درصدی جایگاه نخست را به خود اختصاص می‌دهد.

نیروگاه‌های بادی نیز با تولید ۳۰۹.۵ مگاوات برق در تیر ماه سهم ۳۴.۲۶ درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

نیروگاه‌های برق- آبی کوچک نیز با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات برق سهم ۱۱.۵۹درصدی دارند.

سهم نیروگاه‌های توربین انبساطی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با تولید ۱۹.۲ مگاوات برق ۲.۱۳ درصد است.

نیروگاه‌های زیست توده نیز با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات برق در تیر ماه سال جاری سهم ۱.۱۷ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین میزان تولید برق در بین انرژی‌های تجدیدپذیر متعلق به نیروگاه‌های بازیافت حرارتی با ۴ مگاوات برق است که سهمی ۴۴ صدم درصدی دارند.

بر اساس آمار همچنان ۹۰ درصد تامین برق کشور را نیروگاه‌های حرارتی برعهده دارند.

به گزارش صنایع، گفتنی است توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز به حمایت‌های ویژه دولتی دارد.

اگر کسی بخواهد با سرمایه شخصی خود اقدام به راه‌اندازی این نوع نیروگاه‌ها کرده و برق تولیدی را به همان نرخی که برق تولیدی با سوخت‌های فسیلی دارند به فروش رساند، نمی‌تواند در این رقابت نابرابر موفق شود.