آشنایی با سوخو 75؛ جنگنده سریع

آشنایی با سوخو 75؛ جنگنده سریع

در این مقاله قبل از این که به موضوع اصلی ” سوخو ۷۵″ بپردازیم. بهتر است که ابتدا به معرفی سوخو بپردازیم. پس تا آخر این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید.

سوخو (به زبان روسی: Сухой) یک شرکت هوافضای روسی است که در سال ۱۹۳۹ توسط پاول سوخو تاسیس شد. تخصص این شرکت در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده است. در زبان روسی عبارت Су و در انگلیسی عبارت Su به منظور نام ‌گذاری هواپیما های جنگنده سوخو به کار گرفته می شود. شرکت سوخو بزرگ ‌ترین تشکیلات هواپیما سازی روسیه است. این شرکت مالکیت سهام‌ های تمامی شرکت‌هایی را که برای هواپیمای سوخو قطعه تولید می‌کنند، در اختیار دارد و به همین علت بر چرخه تولید، از طراحی گرفته تا ساخت و کنترل کیفیت، نظارت کامل ایفا می ‌کند. هواپیماهای سوخو نه تنها خط مقدم نیروی هوایی روسیه را تشکیل می ‌دهند، بلکه بخش بزرگی از نیروی هوایی کشورهای دیگری همچون؛ هند، ایران، چین و مصر نیز می باشند.

سوخو ۷۵ چیست؟

سوخو۷۵ (کیش و مات) که در روسیه تحت عنوان LTS به معنای «هواپیمای سبک تاکتیکی» شناخته می ‌شود، یک جنگنده نسل پنجم و پنهان‌ کار ساخت شرکت سوخو روسیه است. این جنگنده جدید برای نیروی هوافضای روسیه و بیشتر مصارف صادرات به کار گرفته خواهد شد. با توجه به ادعاهای شرکت سازنده، سوخو ۷۵ چک میت یک هواپیمای کم‌ هزینه و ارزان است و در کلاس هواپیمای سبک، با اف ۳۵ آمریکایی و اف‌ سی۳۱ چینی به رقابت می پردازد.

از پیش ‌نمونه جنگنده سوخو ۷۵ برای اولین بار در نمایشگاه هوایی ماکس در سال۲۰۲۱ درحضور ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه رونمایی شد. نخستین مدل قابل پرواز آن نیز در سال ۲۰۲۳ به پرواز درآمد تا پس از رفع مشکلات احتمالی، در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ در خط تولید قرار گیرد.

جنگنده سوخو ۷۵ دارای محفظه بمب و دم V ‌شکل است تا بازتاب راداری را کاهش دهد. برد پروازی این جنگنده سریع معادل ۳۰۰۰ کیلومتر است و می‌تواند حداکثر ۴۰۰/۷ کیلوگرم مهمات را با خود حمل نماید و سرعت آن نیز ۸/۱ تا ۲ ماخ خواهد بود. محفظه مهمات این جنگنده تنها برای ۵ موشک گنجایش دارد و سقف پرواز این جنگنده نیز ۴۰هزار پایی خواهد بود.

آشنایی با سوخو 75

طراحی موتور جنگنده سوخو ۷۵

موتور استفاده شده در سوخو ۷۵ یک عدد موتور ایزدلی۳۰ است که در دست طراحی و توسعه قرار دارد. پس از طراحی این موتور، ۲ دستگاه از آن در سوخو ۵۷ ام به کار گرفته خواهد شد. وزن این موتور نسبت به موتور ۱۱۷S به میزان ۳۰ درصد سبک‌ تر است و توان آن نیز ۱۸ درصد بیشتر است. این جنگنده می ‌تواند ۱۰۷ کیلو نیوتون به ‌صورت خشک و ۱۷۱ کیلو نیوتون با پس ‌سوز نیرو تولید کند. با توجه به گفته شرکت ان ‌پی‌ او ساترن، این موتور دارای طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای قبلی روسی می باشند.

کابین و اویوینیک سوخو ۷۵

کابین سوخو ۷۵ یک کابین تمام شیشه ‌ای با سامانه سربالا است و شباهت زیادی به کابین سوخو ۳۵ دارد. اویوینیک جنگنده سوخو ۷۵ از معماری باز استفاده می کند و یک رادار آرایه فازی فعال نیز دارد. همچنین، یک مدل ارزان قیمت با رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال نیز به ‌صورت آپشن موجود خواهد بود. در ساخت سوخو ۷۵ از الکترونیک پرواز سوخو ۷۵ استفاده کرده ‌اند تا با مشترک کردن قطعات، هزینه تولید کاهش یابد.

تغییرات اعمال شده در جنگنده سوخو ۷۵

یکی از تغییرات اعمال شده قابل توجه در طراحی این جنگنده، اصلاح بال ‌ها است که دارای امتداد، شیب لبه عقب و مساحت بیشتر می ‌باشد. علاوه برآن، موتور سوخو ۷۵ چکمیت کمی پیشرفته ‌تر و اندازه بدنه کمی بزرگتر شده است. این موضوع نشان دهنده بالا بردن ظرفیت تسلیحات و یا افزایش میزان سوخت می باشد. این جنگنده دارای دو نسخه؛ دو سرنشین و بدون سرنشین است که نسخه دو‌ سرنشین این جنگنده می ‌تواند ماموریت ‌های پهپادها و هواپیماهای جنگی بدون سرنشین را نیز برعهده بگیرد. از سوی دیگر، نسخه بدون سرنشین آن نیز طراحی شبیه به هواپیمای خلبانی دارد و با عنوان (سرنشین اختیاری) نیز معرفی شده است.

Сухой 75

خریداران احتمالی سوخو ۷۵ چک میت

 روسیه به عنوان سازنده سوخو ۷۵ انتظار دارد که کشورهایی همچون؛ آرژانتین، هندوستان و ویتنام خریداران اولیه این جنگنده ارزان قیمت باشند. سوخو قصد دارد فاز اول از خط تولید را برای ۳۰۰ فروند برنامه ‌ریزی نماید و بازار کشورهای آفریقایی را هدف خواهد گرفت. علاوه بر آن، کشور ایران نیز ممکن است از مشتریان این جنگنده جدید باشد اما به طور قطعی سخنی از سوخو ۷۵ ایران به گوش نرسیده است.

سخن پایانی

 سوخو ۷۵ نسل پنجمی سوخوی روسی می ‌تواند دومین جنگنده تک موتوره جهان باشد که مجهز به پیشرفته ‌ترین فناوری فرار از رادار است. در این مقاله در رابطه با این نوع جنگنده مطالبی ارائه شد، امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات نیروی هوایی ارتش  » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی