سیستم تعلیق خودرو و انواع آن

سیستم تعلیق خودرو و انواع آن

یکی از اصلی ترین مواردی که کارشناسان در قسمت بررسی مشخصات فنی خودروها مورد بررسی قرار می دهند، سیستم تعلیق خودرو است. گاهی اوقات وجود ضعف یا قوت در سیستم تعلیق خودروها، دلیلی مهم برای نخریدن یا خریدن آنها است. در این مقاله از پایگاه مناقصات هزاره قصد داریم تا برای شما مواردی همچون؛ سیستم تعلیق چیست و انواع آن، بهترین سیستم تعلیق خودرو و … را بررسی کنیم، با همراه باشید.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو (SUSPENTION)، بخشی از خودرو است که باعث می‌ شود نوسانات ایجاد شده از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سامانه تعلیق از عناصری همچون؛ جرم فنربندی‌ شده، فنر، کمک ‌فنر و جرم فنربندی ‌نشده تشکیل شده ‌است.

وظایف سیستم تعلیق خودرو چیست؟

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو در دو دسته قرار می گیرند؛ اولین وظیفه این سیستم مربوط به حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در زمان ناهمواری‌ های جاده به وجود می آید. دومین وظیفه آن، توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت آن در پیچ و خم ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر می گردد. با این وجود، وظایف دیگر این سیستم به صورت جزئی عبارتند از:

  • تحمل وزن خودرو
  • جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش
  • حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
  • افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو
  • افزایش میزان پایداری خودرو
  • حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده

 انواع سیستم تعلیق خودرو

سیستم‌ تعلیق در قسمت جلو و عقب خودرو جای می‌ گیرند و در زمان توصیف خصوصیات فنی خودرو از نوع سیستم تعلیق عقب و جلوی آن به صورت مجزا یاد می‌ شود. سیستم تعلیق به دو دسته‌ کلی تقسیم می ‌شوند که این دسته‌ ها خود انواع متفاوتی را شامل می ‌شوند.

الف) سیستم ‌های تعلیق مستقل

در سیستم تعلیق مستقل، چرخ‌ های مرتبط با هر محور(اکسل) مستقل از دیگری فعالیت دارند و انواع مختلفی دارد. از جمله:

  • سیستم تعلیق مستقل مک ‌فرسون: این نوع سیستم تعلیق در خودروهای زیادی به خصوص تولیدات اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مک ‌فرسون تنها در خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد. میله‌ موج ‌گیر در سیستم مک ‌فرسون استفاده می ‌شود و بخش اصلی آن نیز استارت است. این نوع سیستم تعلیق به خاطر حذف طبق ‌ها و اتصال آن به شاسی توسط استارت، برای خودروهایی که فضای کافی برای جزئیات سیستم تعلیق ندارند، بسیار مناسب است.
  •  سیستم تعلیق مستقل دوجناغی (جناغی دوبل): این نوع سیستم تعلیق از دو طبق جناقی A شکل تشکیل شده است. این طبق ها موازی هم و با فاصله‌ عمودی قرار گرفته اند و باعث کنترل حرکات اتاق خودرو می‌ شوند. در خودروهای امروزی بیشتر از این سیستم استفاده شده است؛ چون که این سیستم به خوبی در تمامی محدوده حرکتی خود زاویه چرخ را حفظ نموده و میزان استهلاک لاستیک را به حداقل رسانده است.
  • سیستم تعلیق محور نگهدارنده: این نوع سیستم از دو اهرم طولی ساخته شده که یک طرف این اهرم ها به مرکز چرخ و دیگری به شاسی متصل شده است. به همین خاطر از آن ها به عنوان تعلیق اهرم دو شاخه ای نیز یاد می شود. امروزه استفاده از سیستم تعلیق محور نگهدارنده در خودرو ها کاهش یافته است؛ زیرا ایمنی خودرو ها در مسیر های پر پیچ و خم را به شدت کاهش می دهد.
  • سیستم طبق دار عرضی: این سیستم مانند سیستم دو جناغی از دو طبق A شکل تشکیل شده است اما فنر لول جای خود را در آن به فنر برگی داده است. فنر برگی بین طبق ‌های پایینی و روی محور عرضی میان چرخ ‌ها قرار می‌ گیرد. خودرو شورلت کوروت از معدود تولیدات با این سیستم تعلیق می باشند.

ب) سیستم های تعلیق وابسته

در سیستم‌ های تعلیق وابسته، چرخ‌ های متصل شده به یک محور به یکدیگر وابسته‌ هستند؛ به این صورت که با حرکت هریک، دیگری نیز به حرکت در می آید. این نوع سیستم نیز دارای انواع مختلفی است:

  • سیستم محور (اکسل) صلب: در سیستم محور صلب، چرخ‌ های روی یک محور توسط یک میله‌ افقی به یکدیگر وصل می شوند و فنرها (فنر لول یا فنر تخت) که به صورت مستقیم به شاسی متصل هستند، روی این میله‌ سوار می ‌شوند. در صورتی که فنرها لول باشند، بازوهای کنترلی به منظور حمایت از آن‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سیستم محور تیر شکل: این سیستم تعلیق، نمونه‌ بهینه ‌سازی شده‌ اکسل صلب است. به این ترتیب که دو میله از وسط محور بین چرخ‌ ها به شکل مورب به چرخ ‌ها مرتبط می ‌شوند تا کنترل حرکات جانبی را تا حد امکان بالا ببرند.
  • سیستم چهار میل: این سیستم که خود دو دسته‌ قطری و مثلثی دارد، شامل ۴ میله می ‌شود که به شاسی و بدنه در زوایای مختلف متصل هستند. این میله ‌ها وظیفه کنترل مرکزیت محورها و در نتیجه توزیع وزن را بر عهده دارند.
  • سیستم ددیون: این سیستم از ترکیب محور نگهدارنده و محور صلب به وجود آمده است و به دلیل پیچیدگی ‌های زیاد و عملکرد ضعیف از رده خارج شده است.

ج) سیستم های تعلیق نوین

سیستم تعلیق خودرو نوین مزیت های هر دو تعلیق وابسته و مستقل را با یکدیگر ترکیب می کند. در این سیستم، چرخ ها نسبت به یک دیگر مانند سیستم تعلیق مستقل حرکت می کنند، اما موقعیت یک چرخ بر روی موقعیت چرخ دیگر تأثیر می گذارد. انواع سیستم تعلیق های نوین شامل موارد زیر است:

  • سیستم چند اتصاله: هر سیستم تعلیق مستقلی که بیشتر از دو طبق داشته باشد را چند اتصاله می ‌گویند. این نوع سیستم تعلیق به عنوان بهترین سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده تا به امروز است. سیستم چند اتصاله بر گرفته از سیستم دو جناغی است، در حالی که جناغ‌ ها در این سیستم به یکدیگر متصل نیستند و به صورت مستقل از هم تنظیمات سیستم تعلیق را بر عهده دارند.
  • سیستم هیدرولیکی یا هیدرو پنوماتیک: این نوع سیستم بیشتر در خودرو های سنگین و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم شامل یک سیلندر دارای روغن است که میزان روغن و فشار آن از طریق سوپاپ های الکتریکی تنظیم می شود. وظیفه روغن درون سیلندر، تشخیص میزان ارتفاع و سختی سیستم تعلیق می باشد.
  • سیستم بادی: این نوع سیستم کاملا شبیه سیستم هیدرولیکی عمل می‌کند با این تفاوت که گاز جایگزین روغن در سیلندر‌‌ها می ‌شود. به همین ترتیب کمپرسور هوا به جای پمپ روغن به کار می ‌رود و پردازنده به این کمپرسور متصل است. سیستم‌تعلیق بادی در خودروهای شاسی بلند چهار چرخ متحرک و آفرودی کاربرد بیشتری دارند.
  • سیستم الکترو مغناطیسی: در این سیستم، سیلندر‌ها از روغنی حاوی تکه ‌های ریز آهن پر می ‌شوند و درون پیستون نیز یک هسته‌ متشکل از مواد حساس به مغناطیس قرار دارد. پردازنده‌ مرکزی در این سیستم جریان مغناطیسی را از هسته عبور می‌ دهد و شدت آن را تنظیم می‌ کند. سیستم الکترو مغناطیسی در خودروهای اسپرت کارایی بیشتری دارند و مزیت‌ آن‌ ها واکنش سریع ‌شان به ارتعاشات خودرو است.

سخن آخر

همان طور که متوجه شدید سیستم تعلیق، یکی از اساسی ترین اجزای خودرو به شمار می آید که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. در این مقاله در رابطه با این سیستم خودرو و انواع آن مطالبی ارائه شد، امیدواریم که با مطالعه آن بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو توقیفی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

شرایط-دریافت-بیمه-بیکاری

شرایط دریافت بیمه بیکاری و مراحل آن

با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، بسیاری از کسب وکارها به تعدیل نیرو روی آورده اند و هرازگاهی خبر تعدیل نیروی زیاد یک کسب و کار خوش آوازه به گوش می رسد. در سال ۱۳۶۹