نکات ضروری درخصوص ضمانت نامه شرکت در مناقصه

ضمانت نامه شرکت در مناقصه

ضمانت نامه شرکت در مناقصه در دسته رایج ترین ضمانت نامه های بانکی قرار دارد و در کنار آن کاربردهای فراوانی دارد. زمانی که سازمان ها و یا ارگان های دولتی و یا حتی شرکت های خصوصی اقدام به برگزاری مناقصات و مزایدات می کنند بایستی اطمینان خاطر داشته باشند که تمامی شرکت کنندگان در مناقصه یا مزایده قصد جدی برای انجام معامله را دارند. پس از آنکه شرکت مورد نظر برنده شد باید در راستای وفق شرایط تعیین شده قرارداد مربوطه را با دستگاه برگزارکننده منعقد کند. علاوه براین ضمانت های خواسته شده را ارائه نموده و در صورت عدم انجام آن مکلف به پرداخت خسارت خواهد بود.

زمانی که برنده اول اعلام شد به او مهلت تحویل اسناد منعقد شده در مناقصه را می دهند. در صورتی که برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع کند و یا در تحویل دادن ضمانت نامه مناقصه کوتاهی کند، تضمین مناقصه وی ضبط و با برنده دوم قرارداد منعقد می کنند. در شرایطی که برنده دوم نیز از ارائه ضمانت نامه مناقصه امتناع کند، تضمین وی نیز ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.

یکی از مزایای ضمانت نامه مناقصات این است که به هنگام کوتاهی برنده مناقصه به تعهدات خود، کارفرما این اختیار را دارد که از وی خسارت دریافت کند. روند کار به این شکل است که وجه ضمانت نامه از بانک دریافت شده و خسارات وارده از این محل جبران و تامین می شود.

این نکته را فراموش نکنید که ضمانت نامه هایی که سازمان ها یا دستگاه های برگزارکننده مناقصه در طول اجرای قرارداد اخذ می کنند، منحصر به ضمانت نامه شرکت در مناقصه نبوده و تنوع زیادی دارد.

شرایط ضمانت نامه شرکت مناقصات

شرایط و ویژگی های ضمانت نامه ها

همه ضمانت نامه ها دارای یک سری شرایط و ویژگی های کلی هستند که شامل موارد زیر است:

  • متقاضی باید قابلیت انجام مفاد قرارداد با کارفرما را داشته باشد
  • نوع و مبلغ ضمانت نامه مشخص است
  • ذی نفع ضمانت نامه معین است
  • معلوم بودن نوع و مبلغ وثایق ضمانت نامه
  • کارمزد ضمانت نامه براساس تعرفه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص است
  • تعیین مدت ضمانت نامه

آیا ضمانت نامه مناقصات ریسک پذیرند؟

در حالت عادی دو نوع ریسک عام و خاص وجود دارد که ریسک عام مربوط به همه تسهیلات بانکی است و به آن ریسک اعتباری می گویند. اما ریسک خاص که تحت عنوان ریسک ضمانت نامه هم شناخته شده است به معنای تعداد مطالبات یک نوع ضمانت نامه در مقایسه با انواع دیگر است.

در این میان ضمانت نامه مناقصه در دسته کم ریسک ترین ضمانت نامه ها برای بانک قرار دارد و علت آن این است که از مجموع تمام ضمانت نامه های مناقصه ای که برای دعوت به مناقصه صادر می شود، فقط ضمانت نامه شخص برنده مناقصه، ریسک مطالبه دارد.

نکات مهم درخصوص ضمانت نامه مناقصه

یکی از موضوعاتی که باید درخصوص ضمانت نامه مناقصه به آن دقت کرد این است که در صورت برنده شدن متقاضی در مناقصه بایستی ضمانت نامه های بعدی قرارداد توسط بانک ارائه شود چنانچه بانک آن را پذیرش نکند، ضمانت نامه به احتمال زیاد مطالبه خواهد شد. از این رو بانک در زمان اعتبارسنجی مشتری، این موضوع را مدنظر قرار می دهد.

در شرایطی که شما پیمانکار هستید بهتر است بدانید که بانک با صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه، الزام قانونی به صدور ضمانت نامه های بعدی ندارد. از اختیارات بانک این است که می تواند در مورد صدور هر ضمانت نامه اختیار تام داشته باشد. در صورتی که بانک از صدور ضمانت نامه های بعدی خودداری کند احتمال مطالبه ضمانت نامه مناقصه شخص برنده افزایش پیدا می کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه‌های آلومینیوم، پروفیل» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی