سیستم های ایمنی آتش نشانی چه تجهیزاتی دارند؟

این روزها در کنار حوادث طبیعی، رخدادهایی مانند آتش سوزی بر خلاف اقداماتی که برای پیشگیری از آنها صورت می گیرد، غیر قابل پیش بینی بوده و برای همیشه برای مواجهه با آنها باید آماده باشیم. یکی از گزینه هایی که به آمادگی بیشتر ما در این زمینه کمک خواهد کرد، استفاده از سیستم های ایمنی آتش نشانی کارآمدتر برای مبارزه با حوادث است. اطفاء حریق یک موضوع کاملا تخصصی است که انواع مختلفی از سیستم های آن در بازار موجود است: از سیستم های بارانی مانند اسپرینکلر گرفته تا سیستم های مه پاش آب با فشار بالا. این سیستم ها و تجهیزات اطفاء حریق با توجه به اندازه، سن، کاربری و غیره متفاوت خواهند بود.

اطفاء حریق در حالت عامیانه آن به اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش حریق و خاموش کردن آن و آسیب رسیدن کمتر به جان و مال افراد گفته می شود. اطفاء حریق به دو دسته سیستم اطفا حریق دستی و سیستم اطفا حریق اتوماتیک دسته بندی می شود. که ما در این مقاله از مجله هزاره به بررسی آن می پردازیم.

انواع سیستم های ایمنی اطفا حریق تجهیزات آنها

انواع سیستم های ایمنی اطفا حریق به دو دسته اطفا حریق دستی و اتوماتیک طبقه بندی می شوند:

سیستم اطفا حریق دستی

 در سیستم اطفا حریق دستی از تجهیزاتی استفاده می شود که برای به کار بردن آن ها به نیروی انسانی نیاز است و عملا بدون نیروی انسانی کاربردی نخواهند داشت. نمونه رایج تجهیزات اطفاء حریق دستی، کپسول های آتش نشانی هستند که با توجه به نوع حریق و یا کلاس آن انواع مختلفی دارند. انواع سیستم های اطفاء حریق دستی عبارتند از:

    خاموش کننده های پودری (پودر خشک شیمیایی، پودر تر شیمیایی، پودر خشک)

    خاموش کننده های دی اکسید کربن

    خاموش کننده های حاوی ترکیبات هالوژنه

    خاموش کننده های حاوی کف

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک بدون دخالت انسان و با استفاده از تجهیزات اتوماتیک به صورتی عمل می کند که به محض اعلام حریق به صورت خودکار فعال شده و به این صورت از پیشرفت و آسیب بیشتر حریق جلوگیری می کند. انواع سیستم های اطفا حریق اتوماتیک به شرح زیر است:

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب  (Water Mist)

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس  (Vortex) 

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی هالون  (Halon)

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر  (Sprinkler)

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری یا ذرات معلق آیروسل  (Aerosol)

– سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم  (Foam)

تجهیزات کلی اطفا حریق در سیستم های ایمنی

  • کپسول آتش نشانی
  • اسپرینکلر
  • جعبه آتش نشانی
  • پودر اطفاء حریق
  • گوی اطفاء حریق
  • آیروسل
  • قاب اسپرینکلر
  • اطفاء حریق گازی
  • شیرآلات
  • قرقره
  • شیلنگ
  • نازل
  • اتصالات
تجهیزات اعلام حریق

مناقصات و مزایدات سیستم های ایمنی آتش نشانی و اعلام اطفاء حریق

با توجه به آن که هر سازه ای چه با کاربری تجاری – اداری یا مسکونی نیازمند سیستم های اطفا حریق است، به همین دلیل هم شرکت های مختلف برای پیاده سازی آنها در مجموعه خود اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند یا سازمان هایی که این سیستم ها را در اختیار دارند، این تجهیزات را به مزایده می گذارند. بر این اساس تجهیزاتی مانند فایر آلارم، مانیتورهای آتش نشانی، لباس های اطفا حریق، سیستم های اعلان اطفا حریق، شیرهای کنترل و غیره می تواند در فرایند مزایده برای فروش گذاشته شود. در مزایده شخص حقیقی یا حقوقی برنده خواهد شد که بیشترین مبلغ پیشنهادی را ارائه بدهد.

از سوی دیگر سازمان ها و شرکت های مختلف دولتی و خصوصی نیز برای اجرا و یا بهبود سیستم اعلان حریق خود اقدام به برگزاری مناقصات میکنند و از شرکتی که دارای بالاترین کیفیت و کمترین قیمت پیشنهادی باشد، برای همکاری دعوت کنند. در این صورت قراردادی ما بین دو طرف امضا شده و تعهدات و مدت زمان اجرای پروژه در آن قید خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  اطفاء و اعلام حریق» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

قانون درباره جرایم رایانه‌ای چه می‌گوید؟

قانون درباره جرایم رایانه‌ ای چه می‌گوید؟

جرایم رایانه‌ ای عملی است که در فضای مجازی و یا در فضای معمولی زندگی، به‌واسطه رایانه از سوی فردی صورت می‌گیرد و به نحوی از انحاء حقوق شهروندی و مدنی شهروند دیگری را نقض