شرایط تعلیق پیمان از جانب پیمانکار

شرایط تعلیق پیمان از جانب پیمانکار

در پست امروز مجله هزاره به شرایط تعلیق پیمان از جانب پیمانکار خواهیم پرداخت. اطلاعات گسترده در خصوص مناقصات و مزایدات کشوری در پایگاه اطلاع رسانی هزاره هر روزه در اختیار افراد به شیوه های مختلف از جمله وب سایت، ایمیل و اپلیکیشن قرار می گیرد. اگر شما به عنوان پیمانکار به دنبال حق و حقوق خود هستید یا می خواهید درباره شرایط تعلیق پیمان بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعلیق چیست و پیمانکار در تعلیق کار چه حقی دارد؟

تعلیق یعنی توقف اجرای کار برای مدت معین است و طی آن به کارفرما حق می دهد پیمانکار را مدتی از ادامه کار باز دارد و منتظر رفع تعلیق از جانب کارفرما باشد. از لغت تعلیق در ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان به صراحت سخن به میان آمده است. از نظر قانونی در مدت تعلیق، پیمانکار استحقاق دریافت هزینه های بالاسری را دارد. شاید در نگاه اول امتیاز تعلیق کار از سوی پیمانکار وجود ندارد اما با اندکی تحقیق و بررسی پی خواهید برد که دو نوع تعلیق برای پیمانکار وجود دارد. به طور صریح در ماده ۴۹ تعلیق کار از طرف پیمانکار اعلام نشده است اما به صورت تلویحی و کم رنگ این مورد قید گردیده است.

موارد ذکر شده به نفع پیمانکاربوده و می توان گفت مربوط به ایفای تعهدات مالی کارفرما است. در حالتی که کارفرما به این تعهدات مالی در قبال پیمانکار بی توجه باشد، پیمانکار می تواند پیمان را به حالت تعلیق درآورد.

به این نکته دقت داشته باشید که تاییدیه پیش پرداخت و سایر پرداخت های مالی کارفرما به پیمانکار سبب می شود که پیمانکار حق تعلیق کار را داشته باشد.

انواع پرداخت های ریالی از سوی کارفرما به پیمانکار

براساس شرایط عمومی پیمان انواع پرداخت های ریالی از سوی کارفرما به پیمانکار به سه دسته کلی تقسیم می شود که شامل موارد زیر است:

  • پیش پرداخت
  • صورت وضعیت های ماهانه
  • تسویه حساب (در شرایطی که پیمانکار طلبکار باشد)

پیش پرداخت و صورت وضعیت های ماهانه مربوط به پیش و حین انجام کار است و تسویه حساب به پس از تحویل موقت و قطعی موقت و قطعی پیمان موکول می شود. پیش پرداخت به منظور تقویت بنیه مالی  پیمانکار و صورت وضعیت های ماهانه در راستای پرداخت علی الحساب کارکرد پیمانکار در وجه او کارسازی می شود.

دلایل تعلیق کار از ناحیه پیمانکار

دلایل تعلیق کار از ناحیه پیمانکار

همانگونه که گفته شد پیمانکار می تواند به سبب پرداخت های بالا به حالت تعلیق درآورد که شامل موارد زیر است:

  • تعلیق پیمان به سبب عدم تاییدیه پیش پرداخت توسط کارفرما

در بند (الف) ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان،حق فسخ برای کارفرما به این صورت ذکر شده است که تاخیر پیمانکار در تجهیز کارگاه برای شروع عملیات پیمان را که بیش از نصف مدت تعیین شده باشد، پیش بینی کرده است. اما در نظر داشته باشید که در شرایط کارفرما مجاز به فسخ پیمان است که قسمتی از پیش پرداخت را که باید بعد از تحویل کارگاه پرداخت کند، پرداخت کرده باشد.

تبصره: در صورتی که کارفرما قسمتی از پیش پرداخت را به پیمانکار پرداخت ننموده باشد، ولو اینکه کار را هم شروع نکرده باشد، کارفرما حق فسخ پیمان را ندارد.

  • تعلیق پیمان به جهت عدم تاییدیه مطالبات پیمانکار

پرداخت مبلغ پیمان و پیش پرداخت به پیمانکار جزو تعهد اصلی کارفرما در قبال پیمانکار است. اقساط این پیش پرداخت به تدریج و به مرور زمان از صورت وضعیت های پیمانکار کسر می شود. کوتاهی و تعلل از جانب کارفرما به هیچ وجه پذیرفتنی نیست زیرا پیمانکار برای اتمام موضوع پیمان از خود هزینه می کند از این رو کارفرما حق ندارد پیمانکار را در حالت تنگدستی قرار دهد.

یکی از مواردی که می تواند از تاخیرات مجاز پیمانکار به شمار آید، تعلل کارفرما در ایفای تعهدات مالی خویش در قبال پیمانکار است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی