ممنوع المعامله کردن شرکت ها در مناقصات و مزایدات

شرکت ممنوع المعامله در مناقصات

ممنوع المعامله کردن شرکت ها در مناقصات و مزایدات چیست و کدام شرکت ها در لیست سیاه قرار می گیرند؟

ممنوع المعامله کردن شرکت ها در مناقصات و مزایدات بدین معنی است که از حضورشان در فرایند انتخاب طرف معامله و انعقاد قرارداد با آنها امتناع می شود. چنانچه شرکت در معاملات پیشین نیز به تعهدات خود با شرکت متعهد نباشد از حضور آنها در مناقصات و مزایدات جلوگیری خواهد شد.

کارفرما این اختیار را دارد که به منظور صیانت از منافع شرکت خود، از معامله با آنها صرف نظر کند و به نوعی آن را در لیست سیاه مناقصات و مزایدات قرار دهد. علت این امر را کارفرمایان اینگونه بیان می کنند که چنانچه با قاطعیت با پیمانکار متخلف برخورد نشود، تضمینی جهت عدم تکرار تخلف او وجود ندارد. از این رو قصور و تخلف در تعهدات قراردادی پیمانکاری می تواند منجر به محدودیت های متعدد و یا محرومیت های دائمی برای پیمانکار گردد.

ممنوع المعامله کردن شرکت ها در مناقصات، برای مدتی معین و یا همیشه می تواند گامی موفق در راستای قانون مداری بیشتر در مناقصات و مزایدات باشد. از سوی دیگر احتمال تخطی و یا قصور را از جانب پیمانکار تا حد زیادی کاهش می دهد.

کدام تخلفات موجب محرومیت پیمانکار می شود؟

از جمله تخلفاتی که سبب محروم شدن پیمانکار خواهد شد شامل موارد زیر است:

محرومیت ناشی از عملکرد اشخاص موثر در عملکرد پیمانکار

ورود یک شرکت امتیاز آور در شرکت های دیگر تخلف است یعنی عضویت همزمان امتیازآوران یک شرکت در شرکت های دیگر به عنوان امتیازآور یا خروج افراد امتیازآور و عدم جایگزینی فرد مناسب که منجر به تعلیق فعالیت می گردد.

شرکت ممنوع المعامله

تخلفات حرفه ای

به استناد ماده ۲۵ آیین نامه، دستورالعمل نحوه و ضوابط رسیدگی به تخلفات حرفه ای (انتظامی) پیمانکاران در مراحل تشخیص صلاحیت، ارجاع کار، انعقاد پیمان، زمان خاتمه پیمان و یا تحویل قطعی موضوع پیمان و تنبیهات انضباطی و محرومیت شرکت ها در مناقصات و مزایدات از سوی هیات محترم وزیران ابلاغ گردید. برخی از این تخلفات شامل موارد زیر است:

  • عدم رعایت قانون منع دو شغله بودن و قانون منع مداخله کارکنان دولت
  • تقصیر منجر به فسخ هر قرارداد و ضبط ضمانت‌نامه
  • ارائه مدارک غیرواقعی در خصوص امور ثبتی، اظهارنامه مالیاتی، تحصیلی، سابقه بیمه، سابقه کار و یا بیمه کارگاهی قرارداد‌ها، متن قرارداد، تأییدیه کارکرد یا مفاصا حساب بیمه.
  • واگذاری بیش از ۹۵ درصد پیمان به یک یا چند پیمانکار بدون توافق کارفرما
  • تبانی، تطمیع، تهدید، پرداخت رشوه و یا نظایر آن در فرایند تشخیص صلاحیت یا انتخاب پیمانکار (ارجاع کار) و یا حین اجرای کار
  • حضور صوری هیأت مدیره و یا پرسنل امتیاز آور در شرکت‌های پیمانکار
  • عدم جبران خسارات وارده به پروژه‌ها توسط پیمانکار
  • انعقاد قرارداد در مواردی که نیازمند گواهی‌نامه صلاحیت می‌باشد، در زمان محرومیت گواهی‌نامه
  • محکومیت قطعی پیمانکار در فرایند انتخاب پیمانکار، از سوی هیأت رسیدگی به شکایات مناقصات و یا سایر مراجع قضایی

در نظر داشته باشید که در صورت وقوع بیش از سه بار تخلف منجر به محرومیت توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در یک دوره زمانی سه ساله، شخص حقیقی یا حقوقی مورد نظر به صورت دائم محروم می‌گردد.

راههای اطلاع از مناقصات و مزایدات

شرکت ارتباط گستران هزاره، به عنوان اولین شرکت در زمینه اطلاع رسانی جامع مناقصه‌ها و مزایده‌های کشور، با داشتن هزاران مشترک سهم اصلی بازار را در اختیار دارد. سرویس اطلاع رسانی هزاره، با بهره مندی از آخرین ابزار و روشهای فناوری اطلاعات قابل جمع آوری، طبقه بندی و ارسال روزانه کلیه آگهی های مناقصه و مزایده رسمی و منتشر شده کشور را فراهم نموده است. در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان، با شماره های درج شده سایت هزاره تماس حاصل نمایید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ماشین آلات صنایع غذایی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی