مهمترین قوانین بازسازی خانه چیست؟

قوانین بازسازی خانه و جلوگیری از جریمه های هنگفت

با افزایش فراوان قیمت منزل نوساز، خیلی از مردم به فکر بازسازی منزل مسکونی خود می افتند. از طرفی بازسازی لزوماً شامل قسمت های داخلی منزل نمی شود. گاها افراد اقدام به تخریب و بازسازی کامل منزل یا تغییر بخشی از بنا می کنند. آیا شما نیز از این دسته از افراد هستید؟ بازسازی، خود کاری سخت و پروسه ای طولانی دارد. تصور کنید اگر قانون تعمیرات در آپارتمان را ندانیم چه مشکلاتی برایمان پیش می آید؟ آیا شما هم در جستجوی قوانین بازسازی منزل می باشید؟ ما در این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره تلاش کرده ایم تمام آنچه نیاز دارید را برایتان گردآوری کنیم. همراه ما باشید.

اهمیت آگاهی از قوانین بازسازی آپارتمان

همانطور که می دانید، جریمه های مختلفی از طرف شهرداری بر منازل مسکونی به بهانه های مختلف اعمال می شود. از طرفی، هنگامی که شما اقدام به بازسازی منزل خود می کنید، علاقه ای به اتلاف سرمایه خود ندارید. حال تصور کنید بدلیل عدم آگاهی از قوانین بازسازی آپارتمان یا اصول جریمه ای هنگفت برایتان در نظر گرفته شود.

با نگاهی دیگر، اگر شما قوانین شهرداری در مورد بازسازی را به دقت بررسی کنید، در مواجه با هر مشکل اداری یا در مسیر اخذ مجوز، به سرعت راه چاره ای پیدا خواهید کرد. البته دفاتر و مؤسسات فنی مهندسی یا حقوقی فراوانی وجود دارند که شما می توانید از آن ها مشاوره بگیرید. تمام آنچه بیان شد فقط به خود شما بستگی دارد.

بازسازی ساختمان

به هرگونه تغییر در طراحی و ساخت منزل، بازسازی می گویند. این بازسازی ممکن است تغییر دکوراسیون کامل، تغییر فرم اتاق یا آشپزخانه، مجهز کردن و یا تغییر نمای بیرونی باشد. هرگونه بازسازی در منزل لزوماً نیاز به مجوز ندارد. برای مثال اگر شما بخواهید آشپزخانه خودرا مجدد کاشی کاری کنید و آن را با تجهیزات جدید بازسازی کنید، به مجوز نیاز ندارید.

مجوز بازسازی ساختمان چیست

لازمه ی شروع بازسازی منزل اخذ مجوز است. اگر شما قصد بازسازی منزل در نقاطی که امکان حادثه وجود دارد، را دارید باید مجوز اخذ کنید. مثلا برداشتن پله، ایجاد فضا برای آسانسور و مواردی ازین درست نیاز به مجوز دارند. در ادامه این مقاله بطور جزئی تر به آنچه نیاز به مجوز دارد یا ندارد می پردازیم.

موارد شامل قانون اخذ مجوز بازسازی ساختمان

  • تخریب یا جابجایی دیوار و ستون‌هایی که پس از آن احتمال ریزش ساختمان را وجود داشته باشد.
  • تخریب یا جابجایی دیوارهای انباری برای ایجاد فضای بیشتر
  • حذف یا جابجایی دیوارهایی که باعث از بین رفتن فضای پارکینگ شود به منظور ایجاد فضای بزرگتر.
  • جابجایی راه پله ساختمان و حذف پله یا تخریب برای نصب آسانسور
  • جابه‌جایی بخش‌هایی از ساختمان که موجب به هم خوردن ضوابط شهرسازی شود. همانند جلو آوردن دیوار اطرف منزل.
  • تغییر و در نهایت اشغال کردن فضای معابر
  • هرگونه ساخت دیوار یا سازه جدید.

مقاله پیشنهادی: تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ، چالشی بزرگ در معاملات مسکن

مواردی که شامل قانون اخذ مجوز بازسازی منزل نمی شوند

  • تعمیر و بازسازی شیروانی
  • نصب موزاییک، کاشی و سرامیک جدید
  • حفر چاه جدید و تخلیه چاه فاضلاب
  • نوسازی ایزوگام و قیرگونی
  • تغییر و بازسازی و کف‌سازی ساختمان، مرمت کردن آن
  • ایجاد نوسازی در نمای ساختمان
  • نقاشی و سفیدکاری ساختمان
  • فضاسازی برای ساختمان و ساخت حوضچه یا استخر
  • حذف پارکینگ به شرطی که برای ایجاد باغچه و یا کف‌سازی نباشد
  • تعویض درب و پنجره‌ها

مراحل اخذ مجوز بازسازی منزل

پیش از انجام هرکاری، شما باید بخش هایی که قصد بازسازی آن را دارید مشخص کنید. سپس با یک مهندس شهرسازی در رابطه با آنچه در ذهن دارید مشورت کنید. بودجه خود را مطابق با افکاری که در نظر دارید آماده کنید. برای بازسازی منزل برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. این برنامه ریزی شامل اولویت ها، زمان بندی، هزینه ها و… می باشد. در مرحله بعد شما باید اقدام به دریافت مجوز کنید. پس از اخذ مجوز، مواد و متریال مورد نیاز خودرا تامین کنید. سپس بر اساس زمان بندی مشخص و اولویت ها بازسازی منزل خود را شروع کنید.

هزینه کسب مجوز بازسازی

برای اخذ مجوز بازسازی، هزینه ثابت و دقیقی برای هر منزل مشخص نشده است. معمولاً با ارئه اسناد مربوط به منزل قیمت آن تعیین می شود. این قیمت وابسته به منطقه، ارزش ملک، سال ساخت و میزان بازسازی دارد.

قانون ساعت تعمیرات در آپارتمان

این قانون در شهر های پر جمعیت و در مناطق پر تراکم بسیار با اهمیت است. با گذشت زمان، تعداد مردمی که از شهرهای کوچک به شهر های بزرگ آمده اند افزایش یافته است. همین امر، باعث افزایش تراکم در شهر ها شده است. در بین این جمعیت عظیم بیمار، سالمند، نوزاد و… وجود دارد. از طرفی اگر بازسازی شما موجب بسته شدن فضای عبور همسایگان شود، خود باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

در نتیجه آنچه گفته شد، قوانینی وضع شده است که آرامش حال ساکنین را مهم می داند. اگر بازسازی شما در محیط مشاع و به نفع همه اهالی ساختمان است، نباید در شب، صبح زود اقدام به بازسازی کرد. بطور کلی، شما باید در ساعات ۱۱ تا ۱ و ۴ تا ۷ شب اقدام به بازسازی در منزل خود کنید. در صورت ممانعت همسایه از تعمیر ساختمان و رعایت کردن تمامی قوانین، شما می توانید به مراجع قضایی شکایت کنید.

مدارک لازم جهت کسب مجوز بازسازی منزل

اصل و کپی سند مالکیت و بنچاق ملک

اگر ملک سرقفلی است اصل و کپی سند سرقفلی لازم می باشد.
 اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین منزل
اگر به شخص دیگری وکالت داده شده باشد، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل قانونی مالک یا مالکین به همراه وکالت نامه رسمی لازم است.
برگه مفاصا حساب عوارض سالیانه. همچنین فیش عوارض کسب سال جاری

همکاری با یک پیمانکار برای حصول نتیجه ای بهتر

ممکن است انجام مراحل دریافت مجوز، برنامه ریزی یا هرگونه اقدام در رابطه با بازسازی منزل برای شما سخت باشد. در این صورت شما می توانید با همکاری یک پیمانکار اقدام به بازسازی منزل خود کنید. البته باید هزینه بپردازید. نکته دیگر این است که همکاری با پیمانکار لزوما در پروژه های بزرگ بسیار کاربردی است.

در طی تهیه این مقاله، تلاش شد تا تمام آنچه در رابطه با بازسازی منزل نیاز دارید برایتان توضیح داده شود. بدون شک شما نیاز به مشاوره با یک متخصص در زمینه بازسازی منزل دارید. این شخص می تواند مهندس شهرسازی، معمار یا بنا باشد. در پایان تجربیات خودرا در رابطه با بازسازی منزل برای ما کامنت کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پیمانکاری ساختمان » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی