ضایعات کارتن چیست و چه سرنوشتی دارد؟

ضایعات کارتن

ضایعات کارتن یکی از مشاغل پرسود در حوزه بازیافت است. زباله طلا درواقع اصطلاحی است که به کارتن‌ها و مقواهای ضایعاتی گفته می‌شود. گاهی اوقات ضایعات کاغذی در ایران به دیگر کشورها هم صادر می‌شود.

اما این ضایعات شامل چه مواردی می‌شود؟ کارتن و مقوا یکی از کم هزینه‌ترین و در عین حال مقاوم‌ترین محصولات برای بسته بندی محصولات مختلف است که به همین دلیل هم در صنایع مختلف کاربرد دارد. اما این محصولات پس از استفاده بدون استفاده می‌شوند.

پیش از این ضایعات کاغذی بازیافت می‌شد اما این روزها با افزایش قیمت مواد اولیه تولید کارتن و مقوا ضایعات آن از کاغذ جدا شده است. در برخی از مواد کارخانه‌ها بسته بندی‌های خود را از مراکز توزیع پس می‌گیرند تا مجدد از آنها استفاده کنند.

برای مثال برندهای خانگی لوازم خانگی کره‌ای زمانی که محصولات خود را می‌فروشند کارتن آنها را پس می‌گیرند و این مساله به خودی خود نشان می‌دهد که در همه جای دنیا مقوای ضایعاتی مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات تولید شده با ضایعات کاغذی

از ضایعات کارتن برای تولید بسته بندی جدید استفاده می‌شود با توجه به گران بودن و کمیاب بودن مواد اولیه ترجیح بر استفاده مجدد از این ضایعات است. از سوی دیگر تولید کارتن با مواد اولیه آسیب زیادی هم به محیط زیست وارد خواهد کرد. زیرا درخت زیادی برای این کار باید قطع شود و به طبیعت آسیب زیادی وارد می‌شود. تجارت کارتن این روزها در حدی است که حتی از بازیافت کاغذ باطله هم بخش‌های مختلف کارتن تولید می‌شود. البته باید توجه داشت که مقوا و کاغذ را بیش از ۷ بار نمی‌توان بازیافت کرد و پس از این مرحله از آنها به عنوان سوخت کارخانه‌های کاغذ سازی استفاده می‌شود. به غیر از بسته بندی‌های جدید، محصولات زیر هم با استفاده از این ضایعات تولید می‌شود:

  • کاشی‌های سقفی
  • دیوار پوش
  • صنایع و هنرهای دستی
  • کاغذهای فلوتینگ، وایت تاپ و تست لاینر
ضایعات کاغذ

انواع ضایعات کارتن

این نوع ضایعات هم خود دارای انواع مختلفی است که توسط مشاغل مختلف ایجاد می‌شود:

  • مقوای پشت خاکستری
  • مقواهای ایندربورد
  • مقوای پشت سفید
  • کارتن
  • مقوای کرجی

ضایعات کارتن غیرقابل بازیافت

برخی از این ضایعات، برخلاف موارد بالا قابلیت بازیافت را به دلایل مختلف ندارند:

  • کارتن‌های خیلی کثیف مثل کارتن میوه‌های آبدار
  • فویل پیچ شده
  • ریز و خرد شده
  • آغشته به مواد دیگر مانند کارتن‌های فست فودها
  • آغشته به مواد نفتی مانند کاغذهای رنگی براق

معاملات ضایعات انواع کاغذ و قیمت آنها

استفاده از ضایعات کاغذی به صرفه جویی در هزینه بسته بندی کمک کرده و در مصرف آب هم صرفه جویی می‌شود زیرا فرایند تخمیر مواد اولیه مقوا و کاغذ جدید به آب بسیار زیادی نیاز دارد. این کار به حفظ منابع زیست محیطی هم کمک کرده و مشاغل جدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

به همین دلیل هم معاملات زیادی در این زمینه انجام می‌شود. ضایعات کارتن توسط شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی و بر اساس وزن آنها به مزایده عمومی گذاشته می‌شود. برای این کار شرکت کنندگان می‌توانند از این اقلام مزایداتی دیدن کرده و نسبت به ارسال مدارک خود اقدام کنند.

در این دسته از فرایندها شرکت‌ها اقلام ضایعاتی خود مانند مقوا، کارتن و غیره را که معمولا در انبار خود موجود هستند در طی مدت زمان مشخصی برای مزایده قرار می‌دهند. پس از باز کردن پاکت شرکت کنندگان فردی برنده مزایده خواهد بود که بیشترین رقم را اعلام کرده باشد و از رقم کارشناسی هم بالاتر باشد.

قیمت ضایعات کارتن هم به مواردی مانند مواد اولیه، محل خرید ضایعات مقوا، زمان خرید و فروش ضایعات، چاپ دار بودن یا نبودن کارتن‌های ضایعاتی، تمیز  بودن مقواها و تعداد بازیافت شدن آنها بستگی دارد. بنابراین به هر میزان که کیفیت کارتن ضایعاتی بالاتر باشد؛ قیمت آن هم بیشتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده انواع کاغذ و صنایع سلولزی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

ساز و کار اخذ عوارض از اراضی مسکونی تعیین شد

چگونگی اخذ عوارض اراضی مسکونی مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار اخذ عوارض از اراضی مسکونی، اداری- دولتی، صنعتی و تجاری در محدوده شهرها و شهرک‌های بالای ۵۰ هزار نفر، که اعیان متناسب با کاربری مذکور را نداشته باشد و به