دریافت پروانه بهره‌ برداری و مزایای آن برای کسب‌وکار شما

پروانه بهره برداری چیست؟

تاسیس و راه‌اندازی خط تولید کارخانه با دریافت مجوزهای قانونی برای تولیدات محصول و بهره‌برداری بسیار امکان­پذیر است. یکی از مجوزهای لازم برای راه‌اندازی خط تولید کارخانه، اخذ مجوز پروانه بهره‌برداری است. این مجوز از طرف صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان داده می‌شود. بدون دریافت مجوز بهره‌برداری خط تولید کارخانه راه‌اندازی نخواهد شد. اما چگونه می­توان استعلام پروانه بهره ­برداری را گرفت؟ مدت اعتبار این کارت چقدر است؟ به دلیل اهمیت پروانه بهره‌ برداری و نقش آن در تولیدات کارخانه، در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره قصد داریم شما را به طور کامل با پروانه بهره‌برداری آشنا کنیم.

پروانه بهره‌برداری چیست؟

شاید از خود بپرسید که پروانه بهره‌ برداری چیست و اخذ آن چه مزایایی دارد؟ در پاسخ باید گفت تمام کارخانه‎ها بعد از تاسیس و قبل از تولید محصول، باید نسبت به اخذ مجوز پروانه بهره‌برداری اقدام کنند. با دریافت این مجوز، شرایط برای تولید محصولات مهیا شده و می‌توانید خط تولید کارخانه را راه‌اندازی کنید. اخذ این مجوز به معنای تایید کارخانه و محصولات تولیدی آن توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است.

مزایای پروانه بهره‌ برداری

پروانه بهره‌ برداری علاوه بر اینکه مجوزی برای شروع تولیدات کارخانه بوده با مزایای زیر همراه است:

  1. با اخذ این مجوز شما می‌توانید تسهیلات بانکی را دریافت کنید و با سرمایه‌ای بیشتر تولیدات خود را گسترده‌تر کنید.
  2. پس از دریافت مجوز بهره‌بردای به راحتی می‌توانید برند شرکت خود را ثبت کنید.
  3. با اخذ این مجوز برای اجرای طرح‌های انتقال و توسعه و همچنین انجام کارهای هنری از پرداخت مالیات معاف می‌شوید. از طریق این مجوز می‌توان ماشین آلات داخلی را بدون پرداخت مالیات گمرکی  وارد و خط تولید را گسترش داد.
  4. شما با این مجوز می‌توانید به عنوان تولید کننده کالا در جلسات مناقصه خصوصی و دولتی شرکت کنید.
  5. کارخانه هایی که موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده اند، می‌توانند از حامل‌های انرژی به نرخ دولتی استفاده کنند. همچنین مصرف انرژی برق با تعرفه صنعتی امکان‌پذیر است.
  6. از دیگر مزایای اخذ مجوز پروانه بهره‌ برداری می‌توان به معافیت پرداخت سهمیه حق بیمه پرسنل جدید، امکان وارد کردن ماشین آلات خط تولید، خرید مواد اولیه پلاستیک و  شیمیایی به نرخ دولتی، بخشش جریمه وام به مدت یک سال و  بهره مندی از تشویقات وزارت صنعت اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل اعتراض به مالیات/ قوانین و نحوه اعتراض به مالیات

قابلیت انتقال پروانه بهره برداری

حال که با پروانه بهره‌ برداری آشنا شدید می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا پروانه بهره‌برداری قابل انتقال است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت بله‌. مراحل انتقال پروانه بهره‌برداری به صورت زیر است:

  • ابتدا باید درخواست انتقال پروانه بهره‌ برداری توسط فرد متقاضی به صورت کتبی به سازمان ارائه شود.
  • پس از ارائه درخواست، ارگان‌های مختلف مانند سازمان حفاظت محیط زیست باید موافقت اولیه خود را برای انتقال پروانه اعلام کند.
  • ابتدا ماشین آلات و سایر تجهیزات باید به واحد صنعتی و کارخانه جدید منتقل شوند.
  • متقاضی انتقال باید در سامانه بهین یاب ثبت نام و به قسمت اصلاحیه بعد از بهره‌برداری واحد وارد شود.
  • مدارک و اسناد مورد نیاز برای انتقال پروانه باید آماده و به سازمان  تحویل داده شود. سازمان مربوطه کلیه اسناد و مدارک را بررسی می‌کند.
  • کلیه مدارک و اسناد و همچنین درخواست انتقال باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تایید شود.
  • در این مرحله باید سایر پرداختی‌ها و فیش‌های واریزی ارائه شود.
  • پروانه بهره‌‌برداری قدیمی به سازمان ارائه و ابطال پروانه صورت می‌گیرد.

مراحل کاری انتقال پروانه بهره‌ برداری در صورت ارائه کلیه مدارک و اسناد مورد نیاز به سازمان، ۲ یا ۳ روز طول می‌کشد.

پروانه بهره برداری

چگونه می‌توان استعلام  پروانه بهره‌ برداری را گرفت؟

 استعلام پروانه بهره‌برداری از طریق سامانه بهین یاب با آدرس اینترنتی Behinyab.ir صورت می­گیرد. توجه داشته باشید که قبل از استعلام گرفتن پروانه بهره‌ برداری باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید. پس از ورود به سایت، گزینه صدور پروانه بهره‌ برداری را انتخاب و به حساب کاربری خود وارد شوید. با وارد کردن کد ملی و رمز عبور، می‌توانید استعلام پروانه بهره‌ برداری و تاریخ صدور آن را بگیرید.

باطل شدن پروانه بهره‌ برداری

در برخی موارد واحدهای صنعتی قادر به ادامه فعالیت و تولید محصول نیستند. در این صورت پروانه بهره‌برداری باید باطل شود. درخواست کتبی باطل شدن پروانه بهره‌برداری باید توسط صاحبان واحد صنعتی به صورت کتبی ارائه شود.


مقاله پیشنهادی: برای انحلال شرکت چه باید کرد؟

اصلاح پروانه بهره‌برداری

در برخی موارد خط تولید، تجهیزات واحد صنعتی، مکان و آدرس کارخانه تغییر می‌کند. در این حالت باید نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کرد. فردی که قصد اصلاح پروانه را دارد، درخواست خود را به صورت کتبی و اینترنتی به ارگان‌های مربوطه ارائه دهد. درخواست وی پس از بررسی به کارشناس ارجاع داده و سایر مراحل اصلاح انجام می‌گیرد. پس از تایید درخواست، مجوز اصلاح پروانه بهره‌ برداری صادر می‌شود.

سخن پایانی

پروانه بهره‌ برداری مجوزی است که برای تمام کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی تولیدی ضروری است. اخذ، انتقال و استعلام پروانه بهره برداری از طریق سامانه بهین یاب امکان پذیر است. این پروانه تا زمانی که واحدهای صنعتی به فعالیت و تولیدات خود ادامه می‌دهند، معتبر است. می‌توان مالکیت پروانه بهره‌برداری را به شخص دیگری انتقال داد. انجام این کار مراحلی دارد که در طول مقاله به آن اشاره شد. از مزایای دریافت پروانه بهره‌برداری می‌توان به امکان دریافت تسهیلات بانکی، ثبت برند، فعالیت در جلسات مناقصه و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات کارخانجات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی