هر آنچه باید در مورد سهام عدالت بدانید!

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت یک نوع یارانه است که برای کمک به افراد کم درآمد و توزیع ثروت بین اقشار کم درآمد جامعه و تقویت اقتصاد کشور توسط دولت ایران ایجاد شده است. این سهام متشکل از یک سبد سرمایه‌گذاری است و سهامداران در سود و زیان شرکت‌های دولتی سهیم هستند. در خصوص واریز سود سهام عدالت باید بگوییم سود سهام برای هر یک از افراد خانوار به حساب خود آن فرد واریز شده و مثل یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصات کشور، هزاره همراه باشید.

چگونه می‌توان سهام عدالت را دریافت کرد؟

برای دریافت سهام عدالت، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ثبت نام از طریق سایت سامانه سهام عدالت و یا اپلیکیشن موبایل آن
  • ثبت نام از طریق سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی
  • خرید سهام از بورس یا بازار فرابورس
  • دریافت سهام به صورت غیر مستقیم، به این معنی که می‌توانید سهام خود را نگه دارید و از سود و زیان شرکت‌های دولتی سهیم شوید.

در هر صورت، برای دریافت سهام عدالت باید شرایط مشخصی از جمله درآمد کمتر از حد مشخصی داشته باشید. همچنین، برای دریافت این سهام، باید در زمان‌های مشخصی ثبت ‌نام کنید و مستندات مورد نیاز که در ادامه به آن اشاره می‎کنیم را تهیه کنید.

چه شرایطی برای دریافت سهام عدالت لازم است؟

همانطور که گفته شد سهام عدالت برای افراد کم درآمد تعلق می‎گیرد و از سوی شرکت‏های دولتی سود سهام برای تک تک افراد خانواده به حساب سرپرست واریز می‎شود. اگر قصد دریافت سهام عدالت را دارید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • درآمد کمتر از حد مشخصی داشته باشید.
  • دارای کد ملی باشید.
  • در زمان‌های مشخصی ثبت ‌نام کنید.
  • مستندات مورد نیاز را تهیه کنید.

در هر صورت، برای دریافت سهام عدالت باید شرایط مشخصی داشته باشید و مدارک مورد نیاز گفته شده را تهیه کرده و سپس به برای دریافت آن اقدام کنید.

چه موقع سود سهام عدالت واریز می‎شود؟

سهام عدالت کی واریز می‎شود؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. بر اساس اطلاعات موجود تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص نیست. با این حال، وزیر اقتصاد اعلام کرده است که تخصیص سهام عدالت به وراث هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده است. علاوه بر این، از واریز سود سهام شرکت‎های غیر بورسی تا پایان سال جاری خبر می‏دهد. لذا توصیه می‏شود اخبار و اطلاعیه های رسمی در خصوص واریز سود سهام عدالت را پیگیری نمایید.

چگونه می‌توانم مبلغ سود سهام عدالت خود را مشاهده کنم؟

برای بدست آوردن مبلغ و مشاهده سود سهام عدالت خود، می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

  • بررسی حساب بانکی: اگر شما سهامدار عدالت هستید، بانک مربوطه برای شما حسابی باز می‌کند که مبلغ سود سهام شما در آن حساب واریز می‌شود. بنابراین، می‌توانید با مراجعه به حساب بانکی خود، مبلغ سود سهام عدالت خود را بررسی کنید.
  • استفاده از سامانه‌های آنلاین: برخی از بانک‌ها و سازمان‌های مربوط به سهام عدالت، سامانه‌های آنلاین را برای بررسی مبلغ سود سهام عدالت فراهم کرده‌اند. با ورود به این سامانه‌ها و وارد کردن اطلاعات خود، می‌توانید مبلغ سود سهام عدالت خود را بررسی کنید.
  • پیگیری از طریق شرکت‌های بورسی: در صورتی که سهام عدالت شما در شرکت‌های بورسی قرار دارد، می‌توانید با پیگیری از طریق شرکت‌های بورسی، مبلغ سود سهام عدالت خود را بررسی کنید.

در هر صورت، برای بدست آوردن مبلغ سود سهام عدالت خود، بهتر است با بانک مربوطه یا سازمان‌های مربوطه تماس بگیرید و از روش‌های بررسی مبلغ سود سهام عدالت استفاده کنید.

سهام عدالت متوفی واریز می‎شود؟

بر اساس مطالعه صورت گرفته، سهام عدالت متوفی پس از گذراندن مراحل اداری به وراث منتقل می‌شود و مبلغ سود سهام عدالت متوفیان نیز از طریق سامانه سجام واریز می‌گردد. برای بارگذاری در سامانه الکترونیکی سهام عدالت، مدارکی مانند گواهی‌نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه مورد نیاز است. هزینه انحصار وراثت سهام عدالت متوفی در سال ۹۹ تقریباً ۲۰۰ هزار تومان بوده و باید در یکی از دفاتر خدمات قضایی پرداخت گردد.


مقاله پیشنهادی: اعلام زمان واریز اولین مرحله سود سهام عدالت ۱۴۰۲
‌‎

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

برای فروش سهام عدالت، می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها: در این روش، سهام عدالت توسط بانک‌ها فروخته می‌شود. برای این کار، باید به بانکی که سهام عدالت خود را در آن دارید، مراجعه کنید و با ارائه کد ملی و شماره شبا، درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کنید. بانک پس از ثبت درخواست، سهام عدالت شما را در بازار بورس به فروش می‌رساند و پس از فروش، مبلغ فروش به حساب شما واریز می‌شود.
  • فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌های رسمی: در این روش، می‌توانید با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های رسمی، سهام عدالت خود را به فروش برسانید. برای این کار، باید با ارائه کد ملی و شماره شبا، درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کنید. کارگزاری پس از ثبت درخواست، سهام عدالت شما را در بازار بورس به فروش می‌رساند و پس از فروش، مبلغ فروش به حساب شما واریز می‌شود.

لازم به ذکر است که هزینه‌های اجرایی سفارش اعم از کارمزد‌ها، مالیات فروش و حق العمل کاری بر عهده فرد مشمول سهام عدالت بوده و بایستی اجازه دهد از محل مبالغ ناشی از فروش سهام کم شود. همچنین، ارزش سهام عدالت در بازار بورس تعیین می‌شود و ممکن است در طول زمان تغییر کند.

جمع بندی

سهام عدالت یکی از راهکارهای دولت ایران است که از این طریق بتواند به افراد و خانواده‌هایی که دارای درآمد کم بوده و نمی‎توانند هزینه‌های خود را تامین کنند، کمک کند. سهام عدالت، در واقع سبد سرمایه گذاری است که فرد سهامدار با مشارکت در سهام شرکت دولتی مورد نظر، در سود و زیان این سرمایه گذاری شریک می‎شود. در این مطلب راه‌های دریافت و شرایط مشمولان سهام عدالت و همچنین نحوه مشاهده سود سهام عدالت و اطلاع از آن بیان شده تا به هرگونه ابهام و سوال شما عزیزان در زمینه سهام عدالت پاسخ داده شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شرکت بورس کالای ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

آیا ترمز گرانی خودرو کشیده می شود؟

آیا ترمز گرانی خودرو کشیده می شود؟

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت با وعده پایانی گرانی خودرو به دو دلیل، علت تعیین حداقل عرضه خودرو در بورس کالا را رقابت عجیب و غریب مشتریان اعلام کرد.  در ادامه این خبر با مجله