تحولات مربوط به پروژه فیبر نوری در ایران

تحولات مربوط به پروژه فیبر نوری در ایران

اینترنت فیبر نوری یکی از پروژه‌هایی است که قرار است در ایران به صورت همگانی مورد استفاده قرار بگیرد. اما انجام چنین پروژه‌ای نیاز به آماده‌سازی و تامین بسترهای لازم است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد پروژه فیبر نوری، کاربرد آن، اینترنت فیبر نوری و تفاوتش با سایر اینترنت‌ها صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بیشتر در مورد فیبر نوری بدانید با ما تا انتها این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره همراه باشید.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری یا همان فایبر اپتیک، به رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی اطلاق می‌شود که در کابل فیبر نوری به کار می‌روند. اغلب افراد به جای عبارت «کابل فیبر نوری» از عبارت «فیبر نوری» استفاده می‌نمایند. این عبارت در زمینه‌های مختلف، از جمله حوزه شبکه‌ و ارتباطات، کاربردهای گسترده‌تری دارد.

عملاً، فیبر نوری به تکنولوژی اشاره دارد که از پالس‌های نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و این انتقال اطلاعات در رشته‌های شفاف شیشه‌ای یا پلیمری صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که کابل فیبر نوری نه تنها از نظر سرعت انتقال و برد بیش‌تری نسبت به کابل‌های مسی برخوردار است، بلکه پهنای باند آن نیز نسبت به کابل‌های مسی بسیار بیشتر می‌باشد. پس متوجه شدید که فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد!؟

پروژه مربوط به فیبر نوری در ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری کردن دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهر‌های مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده است. اما باید گفت در داخل شهر‌ها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است. این شبکه با وجود گستردگی زیادی که دارد، از توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند برخوردار است.

اما بر اساس مصوبه‌ای که شورای عالی مختص فضای مجازی منتشر کرده بود باید تا سال ۱۴۰۴، ۸۰ درصد خانواده‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکار‌ها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند. همچنین دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد. به علاوه قرار است تا پایان سال ۸ الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش پروژه فیبر نوری در ایران قرار بگیرند.

باید گفت براساس جدیدترین اظهارات وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت پروژه فیبر نوری منازل مسکونی و کسب و کار‌ها تا به الان ۳.۵ خانوار در ۱۰۰ شهر تحت تحت پوشش قرار گرفته اند. همچنین این امکان وجود دارد که با درخواست مردم در کمتر از یک ماه سرویس به آن‌ها تعلق گیرد. طبق گفته وی وضعیت ۸۰ درصد شهر‌های کشور تعیین و تکلیف و اپراتورهایشان نیز مشخص شده است به عبارتی ۸ اپراتور علاوه بر مخابرات در این زمینه هم فعالیت می‌کنند.


مقاله پیشنهادی: آخرین وضعیت فیبر نوری در ایران

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری یک تکنولوژی پیشرفته است که قابلیت انتقال اطلاعات با استفاده از نور (به جای سیم‌های برق) را فراهم می‌کند. این تکنولوژی از مؤلفه‌های متنوعی تشکیل شده است، اما دو عنصر اساسی آن شامل فیبرهای نوری و قسمتی که به عنوان «آخرین مایل» یا «آخرین کیلومتر» شبکه فیبر نوری شناخته می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرند.

وقتی این پالس‌های نوری با سرعت بسیار زیاد به مقصد می‌رسند به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند؛ به همین دلیل دستگاه‌ها می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. این تبدیل سیگنال از نور به انرژی الکتریکی توسط تجهیزات خاصی به نام «پایانه شبکه نوری» انجام می‌شود. پس از این مرحله، سیگنال‌ها از طریق اتصال اینترنت به دستگاه‌های کاربر منتقل می‌شوند. این مسیری که از خط اصلی شبکه فیبری تا کاربر نهایی کشیده می‌شود، به عنوان «آخرین مایل» شناخته می‌شود و اغلب بسیار کوتاه‌تر از یک مایل است.

تحولات مربوط به پروژه فیبر نوری در ایران

اینترنت بر مبنی فیبر نوری چه تفاوتی با سایر اینترنت‌ها دارد؟

علاوه بر اینترنت فیبر نوری سرویس‌های دیگر اینترنت مانند DSL، اینترنت کابل، دایال-آپ و ماهواره نیز در دسترس هستند. اما باید گفت تفاوت اصلی اینترنت فیبر نوری با سایر اینترنت‌ها این است که در مقایسه با دیگر انواع اینترنت، از جریان برق استفاده نمی‌کند. در اینترنت فیبر نوری، نور به جای برق برای انتقال اطلاعات به کار می‌رود، و این نور از طریق هسته‌ فیبر شیشه‌ای به مقصد منتقل می‌شود.

آیا سرعت اینترنت برمبنای فیبر نوری بالا است؟

سرویس‌های اینترنت پرسرعت قادرند داده‌ها را با سرعت‌های مختلفی منتقل کنند. اینترنت فیبر نوری، علاوه بر سرعت بالا، بسیار قابل اعتماد است و یک گزینه عالی برای افرادی به شمار می‌رود که در داخل خانه کار می‌کنند، علاقه‌مند به بازی‌های آنلاین هستند، اتصال چند کاربر به اینترنت استفاده می‌کنند یا مشاغل آنلاین دارند. در مورد سرعت اینترنت فیبر نوری، لازم به ذکر است که تأثیر وای فای بر عملکرد آن نباید نادیده گرفته شود.

کلام آخر

طبق مطالب موجود در متن متوجه شدید پروژه فیبر نوری چیست؟ همچنین چه کاربردهایی دارد. اینترنتی که بر مبنای فیبر نوری سرعت بالاتری دارد به علاوه برای انتقال از نور به جای برق استفاده می‌کند. اما نکته اینجاست برای آنکه این نوع شبکه در سراسر ایران مورد استفاده قرار گیرد علیرغم قول‌های مسئولین، مدت زمان زیادی را می‌طلبد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده تجهیزات مخابرات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

واگذاری هلدینگ خلیج فارس قطعی شد

واگذاری هلدینگ خلیج فارس قطعی شد

رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن اعلام واریز بخش نقدی بزرگترین مزایده تاریخ یعنی بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس، از نهایی شدن این معامله خبر داده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه