آسانسور فضایی ژاپن: نحوه عملکرد، چالش‌ها و جزئیات پروژه

آسانسور فضایی ژاپن: نحوه عملکرد، چالش‌ها و جزئیات پروژه

برای تمام افراد وجود آسانسوری که با استفاده از آن بتوان به راحتی از زمین به فضا رفت موضوع بسیار هیجان‌انگیزی می‌باشد. دانشمندان بسیار زیادی در کشور ژاپن طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که با استفاده از آن می‌توان چنین آسانسوری را ابداع نمود. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه فضا دانشمندان ژاپنی از پرتاب ماهواره استفاده می‌کنند. در حال حاضر دو عدد از ماهواره‌های ژاپنی وارد فضا شده و در ایستگاه‌های بین المللی مستقر است. شنیده‌های بسیار زیادی حاکی از این موضوع بوده که در سال‌های آتی این آسانسور راه اندازی می‌شود. برای اینکه اطلاعات خود را در خصوص پروژه آسانسور فضایی ژاپن کامل کنید ادامه مطلب از پایگاه ملی مزایده و مناقصه هزاره را همراهی کنید.

نحوه عملکرد آسانسور فضایی چگونه است؟

آسانسور همانند یک طناب و کابلی بوده که از زمین به سمت فضا کشیده شده است. این آسانسور می‌تواند افراد را از زمین به کره مریخ، ماه و… ببرد. با توجه به مقصد نهایی مدت زمانی که برای رسیدن به فضا از طریق آسانسور نیاز بوده فرق می‌کند. در صورتی که مقصد ژئوسنکرون باشد به مدت پنج روز زمان نیاز است.

سرعت آسانسور فضایی را ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته اند. برای ساخت این آسانسور به متریالی که انعطاف‌پذیری فوق العاده‌ای دارد نیاز است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت مواد نانو لوله کربنی بهترین ترکیب برای ساخت این آسانسور به شمار می‌رود. مقاومت این ترکیبات نانو و همچنین انعطاف‌پذیری آن بسیار زیاد است.

میزان ارتفاع آسانسور فضایی

همانطور که می‌دانید فاصله بین زمین و فضا بسیار زیاد است به همین دلیل به آسانسوری با ارتفاع بالا برای جابجایی نیاز می‌باشد. در خصوص ارتفاع آسانسور‌فضایی دانشمندان نظرات متفاوتی داشته اند. در زمان قدیم این اعتقاد وجود داشته که نمی‌توان آسانسوری با ارتفاع بیشتر از ۵۰۰۰۰ کیلومتر را درست کرد. امروزه با توجه به اینکه ترکیبات نانو لوله کربنی وجود دارد امکان ساخت آسانسور با ارتفاع بالاتر از ۹۶۰۰۰ نیز موجود است.

آسانسور فضایی ژاپن

هزینه‌های لازم برای ساخت آسانسور فضایی

به هزینه‌های بسیار زیادی برای ساخت آسانسور‌فضایی نیاز است. یکی از مهمترین دلایلی که راه اندازی این پروژه به تاخیر افتاده نیز هزینه‌های بالای آن می‌باشد. در سال ۲۰۲۲ بسیاری از محققان ژاپنی بعد از بررسی موارد مورد نیاز برای ساخت آسانسور به این نتیجه رسیده‌اند که به ۶ میلیارد دلار پول نیاز است. به صورت کلی با توجه به اینکه زمان مورد نیاز برای راه اندازی و اتمام این پروژه مشخص نیست نمی‌توان نرخ ثابتی را برای هزینه‌های آن در نظر گرفت.

هر چند که احداث یک آسانسور فضایی بسیار هزینه بر بوده اما مزایای بسیار زیادی دارد. شاید در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ فرایند سایت این بالابر به اتمام برسد. باید بدانید که برای انتقال وسایل و لوازم به فضا از طریق سفینه به ۲۲۰۰۰ دلار پول نیاز است. در صورتی که بخواهید با استفاده از آسانسور تجهیزات مختلف را جابجا کنید این هزینه به یک چهار کاهش پیدا می‌کند.

مانع‌های مسیر ساخت آسانسور فضایی

چالش و موانع بسیار زیادی در مسیر ساخت آسانسور فضایی وجود دارد و به همین دلایل نیز راه اندازی آن به تاخیر افتاده است. بسیاری از محققان در خصوص اینکه آیا مواد نانو لوله کربنی بتواند فشارهای مسیر را تحمل کند در تردید هستند. از طرفی دیگر احتمال طوفان‌های شدید در مسیر ساخت آسانسور نیز وجود دارد. در فضا موارد بسیار زیادی همچون شهاب سنگ وجود دارد که از خود پرتوهای مختلفی منتشر می‌کنند. وجود این موارد نیز خود یکی از چالش‌های بزرگ مسیر ساخت آسانسور است. با وجود تمامی موانع و چالش‌های موجود در مسیر باز هم محققان ژاپنی دست از تلاش برنداشته و درصدد راه اندازی آن هستند.

داخل آسانسور فضایی

رسیدن به نقطه انتهایی به چندین روز زمان نیاز دارد. با توجه به اینکه مسافران فضا زمان زیادی را در آسانسور می‌گذارند مقاومت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. قسمت داخلی آسانسور را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که از مسافران در برابر پرتوهای رادیواکتیو بسیار قوی که در محیط وجود داشته محافظت نماید.

یکی از مهمترین قسمت‌های آسانسور فضایی هیجان‌انگیز کابل آن بوده که از جنس لوله‌های کربنی می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این لوله‌ها با وجود اینکه ضخامت کمی دارند اما از فولاد نیز مقاوم‌تر هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصات تجهیزات صنعتی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

معرفی شرکت حمل و نقل ریلی رجا

معرفی شرکت حمل و نقل ریلی رجا

شرکت حمل و نقل ریلی رجا در سال ۱۳۷۵ و با نام شركت «قطارهای مسافری رجا» تأسیس شده است. این مجموعه با هدف ارتقا سطح کیفی خدمات به مسافران ریلی در اسفند ماه ۱۳۸۸ از