ساختمان اسکلت فلزی، ضامن استحکام و دوام بالای بنا

ساختمان اسکلت فلزی، ضامن استحکام و دوام بالای بنا

با گذر زمان و افزایش جمعیت، نیاز به ساخت و ساز ساختمان بیشتر شد. دیگر ساختمان های ناایمن و قدیمی پاسخگوی نیاز های مردم نبود. از طرفی سازندگان اقدام به ساخت و ساز آپارتمان ها کردند. هر ساختمان نیاز به اسکلت مناسب برای مقاومت و دوام در برابر تنش های مختلف دارد. در حال حاضر دو مدل اسکلت برای ساخت بناهای مختلف استفاده می شود. در این مقاله به بررسی ساختمان اسکلت فلزی و مقایسه آن با اسکلت بتنی می پردازیم. شما نیز برای کسب اطلاعات راجع به آن با سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید.

ساختمان اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی روشی بسیار قدیمی برای ساخت بناهای عظیم است. در ابتدا چدن و آهن کم کربن بسیار مورد توجه سازندگان بود. پس از گذشت سالها فولاد جای آن دو را در صنعت شهرسازی گرفت. این اسکلت ها از ورق های فولاد ساخته شدند و به وسیله اتصالات جوشی یا نبشی به یکدیگر متصل شده اند. روش دیگر برای اتصال ورق های فولاد به یکدیگر، پیچ ومهره کردن آنها به یکدیگر است. در کشور های اروپایی تنها یک راه مورد تأیید مهندسین ناظر است و آن استفاده از پیچ و مهره می باشد. از این رو این امر تبدیل به یک استاندارد در کشور های مختلف شده است.

مراحل اجرای اسکلت فلزی

اولین مرحله برای ساخت و ساز کسب مجوز از سازمان مربوطه است. سپس باید تمام ادوات، متریال و تجهیزات لازم برای مراحل مختلف پروژه تهیه کنید. مرحله بعد، گودبرداری اصولی است. پس از گودبرداری نوبت به ایجاد فونداسیون و آرماتور گذاری است. پیش از نصب اسکلت فلزی، باید صفحات بولت را قراردهیم. تا سطحی صاف و دقیق برای نصب اسکلت فلزی ساختمان داشته باشیم.

حال نوبت به نصب ستون های می رسد. ستون های مربعی یا به فرم H بهترین نوع برای ساخت و ساز هستند. پس ستون، تیر ها نصب می شوند؛ تیر ها باید توسط جرثقیل های عظیم و توسط کارشناسان خبره کار گذاشته و متصل شوند. در مرحله بعدی در صورت نیاز اقدام به نصب و طراحی راه پله می کنیم. استفاده از بادبند در ادامه ساخت کامل اسکلت فلزی بسیار واجب است.

اسکلت فلزی یا بتنی، کدام یک بهتر است؟

تمامی بناهای ساخته شده در کشور های مختلف، طبق استاندارد های سازمان های مربوطه ساخته می شوند. ازین رو، بنای غیر ایمن در هیچ کشوری بطور رسمی ساخته نمی شوند. این موضوع شامل همه ی سازه ها از جمله بتنی و فلزی می شود. شاخص های مختلفی برای مقایسه امنیت هردوی این اسکلت ها وجود دارد.

برای مثال مقاومت هردوی این سازه ها، در برابر زلزله بسیار مناسب هستند. در اصل نوع طراحی کردن اسکلت عامل مهم مقاومت در برابر زلزله است. طول عمر اسکلت فلزی بیشتر است از بتنی. زیرا بتن طی سالیان دچار خرابی و فرسایش می شود. پس از تخریب ساختمان ساخته شده، اسکلت فلزی قابل فروش است. البته هزینه استفاده از اسکلت فلزی در هنگام ساخت بیشتر از بتنی است.

مقاومت اسکلت فلزی در برابر آتش کمتر است از سازه بتنی. از طرفی ایجاد و ساخت اسکلت بتنی، طراحی و اجرای بسیار راحت تری نسبت به اسکلت فلزی دارد. در نهایت می توان گفت، به دلیل خرید آماده قطعات اسکلت فلزی، اجرای پروژه در مدت زمان کمتری انجام خواهد شد.

مقایسه قیمت اسکلت بتنی و فلزی

با توجه به افزایش قیمت فولاد در کشور، بدیهی است که این محصول افزایش قیمت فراوانی نسبت به بتن داشته است. ازین رو، استفاده از اسکلت بتنی به صرفه تر است. البته ساخت سازه بتنی، نیازمند خرج های جزئی و متعدد است. اما ساخت اسکلت فلزی ساختمان، هزینه ای یکجا و چند هزینه جزئی دارد. شما مخاطبین عزیز باید طبق مقایسه ای که انجام دادیم و بررسی قیمت های بازار، انتخاب کنید. به هر حال تمامی هزینه هایی که طی ساخت پرداخت می شود، در انتهای فروش واحد های ساختمان جبران خواهند شد.

مزایای ساختمان اسکلت فلزی

  • وزن بسیار کم و به تبع آن فشار کمتر به زمین
  • مناسب برای سازه های عظیم، زیرا مقاومت فولاد بسیار بالا است
  • ترکیبات بکار رفته در اسکلت فلزی، خالص تر است از بتنی.
  • انعطاف پذیری، از خواص فلزات است. همین امیر این اسکلت را در برابر فشار های مختلف یا زلزله مقام تر می کند.
  • سرعت نصب بالا
  • اشغال فضای کمتر

معایب ساختمان اسکلت فلزی

  • مقاومت بسیار کم در برابر حرارت و آتش سوزی
  • قیمت بالاتر نسبت به بتن با توجه به شرایط بازار
  • زنگ زدن آهن طی گذر زمان موجب عدم استحکام آن می شود. البته با روش های مختلف می توان از آن جلوگیری کرد.
  • امکان ایجاد جوش نامناسب در نقاط اتصال صفحات فولاد

در کل تنها دلیلی که می توان برای استفاده از اسکلت بتنی در ساخت و ساز آورد، قیمت کمتر آن است. استفاده از ساختمان اسکلت فلزی بسیار امن تر، راحت تر و کاربردی تر است. شما نیز نظر خود را در این باره برای ما در بخش نظرات ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات املاک» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی