انواع مجوزات کسب و کار

مجوزهای کسب‌وکار عام

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، چه سنتی و چه آنلاین، نیاز است تا برای اخذ مجوزهای قانونی مربوط به آن حوزه اقدام کنید. این مجوزها به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید به‌طور قانونی و رسمی به فعالیت بپردازید و از حقوق و مزایای آن برخوردار شوید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی انواع مجوزات کسب و کار بپردازیم و اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با توجه به نوع فعالیت خود، مجوزهای لازم را اخذ کنید.

معرفی انواع مجوزات کسب و کار

انواع مجوزات کسب و کار به‌طور کلی به دو دسته عام و خاص تقسیم‌بندی می‌شوند. این مجوزها به شرح زیر هستند:

مجوزهای عام کسب و کار

برخی از مجوزهای کسب‌وکار عام هستند و هر بیزینسی برای فعالیت قانونی باید حتما برای دریافت آن اقدام کند. مجوزهای عام به شرح زیر هستند:

  • پروانه کسب: این مجوز از سوی اتحادیه‌های صنفی صادر می‌شود و شما به وسیله آن می‌توانید کسب و کار را برای خود به صورت قانونی راه اندازی کنید
  • جواز تاسیس: با کمک این مجوز شما می توانید یک واحد تولیدی یا کارخانه در محل ذکر شده در شهرک صنعتی، تاسیس کرده و محصولات ذکر شده در جواز کار خود را تولید کنید.
  • پروانه بهرهبرداری: این مجوز پس از اخذ جواز تاسیس و تکمیل مراحل ساخت و تجهیز واحد تولیدی، صنعتی یا معدنی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا به‌طور رسمی به فعالیت تولیدی، صنعتی یا معدنی خود بپردازید.
  • مجوز فعالیت: مجوز فعالیت را سازمان‌ها و نهادهای دولتی مربوطه صادر می‌کنند و داشتن آن برای فعالیت در برخی از مشاغل مانند مشاوره، خدمات پزشکی، آموزش و… الزامی است.

حتما بخوانید: نحوه دریافت جواز کسب

مجوزهای خاص کسب و کار

مجوزهای خاص کسب و کار

علاوه بر مجوزهای عام، برای برخی از فعالیت‌های خاص نیاز است تا مجوزهای ویژه‌ای را دریافت کنید. این مجوزها به شرح زیر هستند:

  • مجوز فعالیت در مناطق آزاد: برای فعالیت در مناطق آزاد تجاری و صنعتی، نیاز به اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد مربوطه دارید.
  • مجوز فعالیت در فضای مجازی: برای فعالیت در فضای مجازی و ارائه خدمات آنلاین، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی الزامی است.
  • مجوز فعالیت‌های فرهنگی: برای فعالیت در زمینه‌های فرهنگی مانند چاپخانه، نشر کتاب، برگزاری کنسرت و… به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز خواهید داشت.

به دلیل اهمیت دریافت این جوازها، قبل از شروع هر فعالیتی باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنید.

مراحل اخذ مجوزهای کسب و کار

مجوزهای کسب و کار

مراحل اخذ مجوز کسب و کار با توجه به نوع و محل فعالیت شما متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی برای اخذ مجوز کسب و کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • انتخاب نوع فعالیت: برای دریافت مجوز ابتدا باید نوع فعالیت خود را به‌طور دقیق مشخص کنید.
  • شناسایی مرجع صدور مجوز: با توجه به نوع فعالیت شما، مرجع صدور مجوز شناسایی خواهد شد. البته امروزه با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها این فرآیند سریع‌تر شده است و می‌توانید در محیطی یکپارچه درخواست صدور مجوز خود را ثبت کنید.
  • تهیه مدارک مورد نیاز: مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کسب و کار با توجه به نوع فعالیت و مرجع صدور مجوز متفاوت خواهند بود.
  • ارائه مدارک به مرجع صدور مجوز: پس از تهیه مدارک مورد نیاز باید آن‌ها را به مرجع صدور مجوز ارائه دهید.
  • پرداخت هزینه‌ها: برای اخذ مجوز کسب و کار باید هزینه‌هایی را به مرجع صدور مجوز بپردازید.
  • دریافت مجوز: پس از طی مراحل قانونی و بررسی مدارک، مجوز کسب و کار شما صادر خواهد شد.

حتما بخوانید: نکات مهم برای دریافت مجوز

برای طی روند دریافت جواز باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. در وهله اول از ارائه اطلاعات نادرست به مراجع صدور مجوز خودداری کنید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، حتما از متخصصان و مشاوران کسب و کار کمک بگیرید.

یکی از برترین مجموعه‌هایی که در این حوزه به شما خدمات ارائه می‌دهد، وب سایت رتبه بندی است. این مجموعه دارای تیم متخصصان و مشاوران کسب و کار خبره است که طی روند دریافت مجوزها به شما کمک می‌کنند.

حرف آخر

همان‌طور که در این مطلب دیدید، برای فعالیت قانونی در حوزه‌های مختلف نیاز است تا برای دریافت انواع مجوزات کسب و کار اقدام کنید. در این مطلب به بررسی انواع این مجوزها پرداختیم و بیان کردیم که هرکدام از این جوازها برای انجام چه کاری مهم هستند. در ادامه نیز در مورد مراحل اخذ مجوزهای کسب و کار و بهترین مجموعه ارائه‌دهنده خدمات مشاوره در این حوزه یعنی وب سایت رتبه بندی اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

از مزایای ۷ گانه خودروهای برقی تا فرصتی برای تحول در صنعت خودرو

انواع کمپرسور صنعتی و ویژگی‌های آن‌ها

یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ماشین آلات صنعتی که در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی استفاده می‌شود، کمپرسور صنعتی نام دارد. انواع مختلفی از کمپرسورهای صنعتی در بازار موجود است که صنعت‌گران می‌توانند با توجه به