مدت پیمان چیست و شرایط آن کدام است؟

مدت پیمان مناقصه

موافقت نامه پیمان سندی است که در آن مشخصات اصلی پیمان از جمله مشخصات هر دو طرف، موضوع و مبلغ و مدت پیمان در قراردادهای پیمانکاری در آن درج شده است. در همه قراردادها و به خصوص در قرارداد پیمان موضوع که شامل شروع عملیات اجرایی تا پایان انجام تعهدات می‌شود بسیار اهمیت دارد. در قراردادهای پیمانکاری هر دو طرف به تنظیم روابط میان کارفرما و پیمانکار می‌پردازند و در این میان پیمانکار شخصی حقیقی یا حقوقی است که در یک طرف این قرار داد قرار گرفته است و اجرای موضوع قرارداد با توجه به اسناد و مدارک بر عهده او قرار دارد.

در این مقاله از مجله هزاره به بررسی شرایط عمومی مدت پیمان و شرایط تغییر یا تمدید که در آن اعمال می‌شود خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه شوید.

شرایط عمومی پیمان

شرایط عمومی پیمان مفادی است که مربوط به قانون پیمان عمومی می‌شود و بر این اساس شرایط عمومی حاکم بر یک پیمان را مشخص می‌کند. این شرایط در واقع شرایط اساسی یک قرارداد پیمانکاری هستند و هیچ قرارداد پیمانکاری نمی‌تواند برخلاف آنها تنظیم شود. در کنار شرایط عمومی، شرایط خصوصی پیمان قرار دارند که با هدف تکمیل شرایط عمومی و با توجه به ماهیت و وضعیت آن به پیمان اضافه می‌شوند. در شرایط عمومی پیمان گزینه‌هایی مانند برآورد هزینه اجرای کار، مبلغ پیمان، مبلغ اولیه پیمان، مبلغ نهایی پیمان، ضریب پیمان، نرخ پیمان، مدت پیمان، مدت اولیه پیمان، متوسط کارکرد فرضی ماهانه و به شرح زیر باید در قرارداد ذکر شوند

  • برآورد هزینه اجرای کار، مبلغی است که به عنوان هزینه اجرای موضوع پیمان، به وسیله کارفرما محاسبه و اعلام شده است.
  • مبلغ پیمان، مبلغ درج شده در ماده ۳ موافقت نامه یا احتساب مبلغ ناشی از تغییر مقادیر کار قیمت جدید است. مبلغ پیمان هنگام مبادله پیمان، همان مبلغ درج شده در ماده ۳ موافقت نامه است که مبلغ اولیه پیمان نامیده می‌شود.
  • مبلغ نهایی پیمان، مبلغ درج شده در ماده ۳ موافقت نامه و تغییرات احتمالی است که بر اساس اسناد و مدارک پیمان، در آن ایجاد شده؛ می‌شود.
  • ضریب پیمان، حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مبلغ برآورد هزینه اجرای کار است.
  • نرخ پیمان، در مورد هر یک از اقلام کار عبارت است از بهای واحد آن قلم در فهرست بهای منضم به پیمان با اعلام ضریب پیمان و ضریب های پیش بینی شده در فهرست بها و مقادیر کار است.
  • متوسط کارکرد فرضی ماهانه، عبارت است از حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت اولیه پیمان است.
  • مدت اجرای پیمان، مدت درج شده در بند ماده ۴ موافقت نامه و تغییرات احتمالی است که بر اساس ماده ۳۰ در آن ایجاد می شود. مدت پیمان هنگام مبادله پیمان، همان مدت درج شده در ماده ۴ موافقت نامه است که مدت اولیه پیمان گفته می‌شود.
مدت پیمان پروژه

شرایط تغییر و تمدید مدت پیمان

تمدید مدت پیمان به معنی تمدید زمان اجرای پروژه یا مناقصه از سمت کارفرما است. تمدید مدت پروژه زمانی رخ می‌دهد که پیمانکار به دلیل برخی از موضوعات که ناشی از کوتاهی او نیست؛  نتواند در زمان مشخص شده پروژه را تکمیل کند. بنابراین در مواردی که پیمانکار خود علت دیرکرد کار باشد نمی‌تواند از کارفرما تقاضای تمدید مدت پیمان را بکند. اگر هم پیمانکار این تقاضا را داشته باشد از سوی کارفرما رد خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های پیمانکاری تاسیسات» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایدات ماشین کارکرده به چه صورت است؟

نکات مهم خرید ماشین کارکرده و مزایدات آن

ماشین کارکرده یا خودروی دست دوم خودرویی است که یک یا چند مالک پیش از این داشته است و به روش های مختلفی مانند نمایندگی‌ های خودروسازان بزرگ یا بنگاه‌ های خودرو، شرکت‌ های ماشین