گواهی امضای الکترونیک یا توکن ستاد ایران چیست؟

گواهی امضای الکترونیک یا توکن ستاد ایران چیست؟

توکن مناقصات چیست؟

امضای الکترونیک که با نام توکن ستاد هم شناخته می شود یکی از روش های ایمنی سازی اطلاعات است که کاربرد آن با امضا معمولی در معاملات مشابه است. استفاده از امضای الکترونیک کمک می کند تا در شبکه امنیت شما حفظ شود و این یکی از روش های معتبر در این زمینه است. استفاده از توکن یا امضا الکترونیکی کمک می کند تا در مساله تجارت الکترونیک و استفاده از فناوری مشکلات رایج به وجود نیاید.

امضا دیجیتال یک سند الکتریکی امضا شده است که نمی توان آن را جعل کرد و معرف هویت هر فردی است. یکی از کاربردهایی که امضای الکترونیک یا توکن دارد برای شرکت در مناقصات و مزایدات مختلف است. برای استفاده از سامانه ستاد نیز که در زمینه مناقصات و مزایدات است؛ باید فرایندهای خاص هر توکن انجام شود. افراد می‌توانند به راحتی با ورود به سامانه ستاد ایران از طریق توکن احراز هویت را انجام داده و قراردادهای خود را امضا کنند.در ادامه به موارد استفاده از توکن و استفاده از آن در سامانه ستاد ایران می پردازیم. پس با مجله هزاره همراه شوید.

موارد استفاده توکن امضای الکترونیک (توکن)

  • شرکت در سامانه مناقصات و مزایدات
  • امضای الکترونیکی اسناد رسمی
  • احراز هویت دیجیتال (افراد، سازمان‌ ها، نرم افزار و سخت افزار)
  • تایید صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات
  • رمزگذاری و رمزگشایی اسناد و اطلاعات
  • انتقال امن اطلاعات در بستر شبکه و اینترنت
  • پست الکترونیکی امن

بارگذاری توکن ستاد ایران

معمولا متقاضیانی که در سامانه ستاد ایران وارد می شوند در مرحله ثبت نام و نهایی سازی آن با بارگذاری توکن ستاد یا امضای دیجیتال دچار مشکل می شوند. باید توجه داشت که هر توکن نرم افزار مرتبط با خودش را دارد و نیازمند سخت افزار خاص خود است. پس نیاز است تا فرایندهایی خاص انجام شود. توکن خود یک قطعه سخت افزاری است که دارای نرم افزار اختصاصی نگهداری امضای دیجیتال است. این امضای دیجیتال یک سری اطلاعات رمز شده از سوی مالک امضا است که مالک با آن می تواند در سامانه ستاد ایران احراز هویت خود را انجام دهد و یا قراردادی را امضا کند.

 برای استفاده از بسیاری از خدمات دولتی داشتن توکن امضا الزامی بوده و هر سامانه نیز متناسب با الزاماتی که دارد بارگذاری توکن ها در آن متفاوت خواهد بود. شما در این زمینه نیاز به نصب برنامه جاوا، نصب درایور توکن و تعدادی نرم افزار دیگر دارید. کاربران دستگاه اجرایی و بخش خصوصی پس از صدور گواهی امضای الکترونیکی و دریافت توکن، برای استفاده از آن در سامانه باید نسبت به انجام مراحل زیر به ترتیب اقدام کنند:

– بازبینی نوع سیستم و نرم‌افزارهای موجود در سیستم

–  نصب نرم‌افزارهای موردنیاز سیستم

– بارگذاری گواهی امضای الکترونیکی

توکن ستاد ایران

از جمله توکن ستاد که در سامانه قابلیت استفاده را دارد عبارت است از:

– پارس کی ( ParsKey)

– راستین ( Rastin)

– اس تی ۳   ST3

– ای پس ۳۰۰۳ ( ePass3003Auto)

– کیا ۳ ( Key A3)

– ام توکن ( m Token)

– آی کی ( iKey400)

خرید توکن مزایده

از مهمترین مزیت‌های خرید توکن مزایده می‌توان به ایمن‌سازی اطلاعات اشاره کرد. هرگونه تبادل اطلاعات با امنیت بالا انجام می‌شود، از این رو معامله‌گران در بستر امن می‌توانند معاملات خود را به راحتی انجام دهند. با توجه به ماهیت امضای دیجیتال به هنگام معاملات، افراد با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند. کاهش ‌عدم جعل از دیگر مواردی است که خرید توکن مزایده مورد استقبال قرار گرفته است. زمانی که افراد از توکن ستاد ایران استفاده می‌کنند، دارای هویت خواهند بود و اسناد مربوط به معاملات خود را به گونه‌ای رمزگذاری می‌کنند.

نحوه دریافت توکن سامانه ستاد

برای خرید توکن ستاد ایران باید به صورت اینترنتی اقدام کنید. بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای با ثبت نام در این سامانه و احراز هویت باید به عنوان مناقصه‌گر یا مزایده‌گر و یا تامین کننده خود را معرفی کنید. پس از اینکه اطلاعات هویتی را وارد کردید، باید شماره تلفن خود را که به نام خودتان است را وارد کنید. به این معنا که شماره تلفن همراه وارد شده باید با کد ملی شما مطابقت داشته باشد. سپس باید در سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام ثبت نام کرده و نوع توکن را انتخاب کنید. پس از پرداخت مبلغ هزینه، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد.

ثبت نام توکن سامانه ستاد

برای ثبت نام و دریافت توکن باید مدارکی را در اختیار داشته باشید. از جمله مدارک می‌توان به تصویر جواز کسب، تصویر کارت ملی، تصویر شناسنامه و فرم‌های ستاد اشاره کرد که باید آن‌ها را تکمیل و در سامانه بارگذاری کنید. اگر مدارک شما کامل باشد، می‌توانید برای دریافت توکن در مدت یک روز تمام فرایند ثبت نام را انجام دهید.

هزینه ثبت نام توکن

برای دریافت توکن الکترونیکی باید به دفاتر ثبت اسناد و دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و با توجه به نوع توکن و نوع نرم‌افزاری که در آن استفاده شده است، هزینه را پرداخت کنید. اگر در گذشته توکن را خریداری کرده‌اید و تاریخ انقضای آن رو به پایان است، باید برای تمدید آن نیز هزینه‌ای را در نظر بگیرید. هزینه ثبت نام توکن به شرح زیر است:

۱- گواهی امضاء دیجیتال براساس نوع حقیقی و حقوقی از ۲۵ تا ۶۰ تومان
۲- خرید توکن امضاء دیجیتال به نسبت کیفیت از ۱۴۵تا ۳۰۰ تومان

نتیجه گیری

توکن به نوعی احراز هویت دیجیتالی محسوب می‎شود و به راحتی در بستر اینترنت اطلاعات خود را می‎توانید با امنیت بالا انتقال دهید. زمانی که وارد سامانه ستاد ایران می‌شوید، پس از مراحل ثبت نام برای استفاده از توکن مناقصات، پس از اینکه سیستم نرم‌افزار مورد نیاز را نصب کردید، می‌توانید گواهی امضای الکترونیکی خود را بارگذاری کنید. دقت داشته باشید که توکن ستاد ایران می‌تواند در انواع مختلف باشد که هر یک باید با نرم‌افزار خود نصب شود. توکن‌های بسیاری وجود دارد که در مقاله به آنها اشاره کردیم. در سامانه ستاد در مناقصه و مزایداتی که انجام می‌شود، باید از امضای الکترونیک یا توکن ستاد ایران استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال استعلام های جدید هستید «استعلام های ستاد ایران» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی