رشد 36.9 درصدی صادرات غیر نفتی کشور به اروپا

افزایش صادرات غیر نفتی به اروپا

گزارش های رسمی در کنار مذاکرات برای برجام نشان می دهد که فروش نفت کشور به چین در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷ برابر شده و صادرات غیر نفتی کشور نیز به اروپا رشد ۳۶.۹ درصدی را تجربه می کند. از سوی دیگر صادرات نفت ایران به اروپا نیز ۳.۲ برابر رشد داشته است. در ادامه این گزارش با مجله هزاره همراه شوید.

آمار ۲ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلاری صادرات غیر نفتی کشور

اگرچه مذاکرات ایران با ۵+۱ در حال انجام است و هنوز هم به نتیجه مطلوبی نرسیده است اما در زیر پوست این مذاکرات کشور در حال تقویت تجارت خارجی خود بوده و هر روز در این زمینه به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند. آنگونه که گزارش های رسمی نشان می دهد اگرچه در ظاهر احیای برجام اتفاق ملموسی رخ نداده است؛ اما گشایش هایی را می توان در حوزه نفت و صادرات غیر نفتی ایران با دیگر کشورهای دنیا مشاهده کرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، تراز تجاری ایران با کشورهای چین و ترکیه و حتی اتحادیه اروپا به صورت قابل ملاحظه ای بهبود یافته است و افزایش همزمان صادرات نفتی و غیر نفتی را می توان مشاهده کرد. البته تراز تجاری ایران با هند مقداری ضعیف شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ اگرچه تراز تجاری ایران با کشور چین ۸۸ میلیون دلار منفی است، اما صادرات نفتی ایران به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده و در عین حال، صادرات ۲ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلاری غیر نفتی نیز به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر واردات ایران هم از چین به به ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده  است که این موضوع تراز تجاری را منفی کرده است؛ اما اگر همین اعداد و ارقام با ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی مقایسه شود، آن زمان تراز تجاری ایران و چین ۴۱۱ میلیون دلار منفی بوده و در عین حال، صادرات غیرنفتی ایران هم اندکی کمتر از شرایط امروزی به ۲ میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار رسیده بود.

بنابراین اگر چه هنوز هم روابط تجاری ایران با شرکای قدیمی خود به سطح خوبی نرسیده است، اما این روند با رشد مستمری در ماه های پیش همراه شده است که خبر از بهبود اوضاع و نگاه مثبت صادرکنندگان به فعالیت های حمایت از صادرات دولت دارد. البته همچنان هم بخشی از مشکلات وجود دارد و همراهی لازم هنوز از سوی برخی از دستگاه ها با صادرکنندگان صورت نمی گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پوشش پلیمری، اپکسی، عایق» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده

مزایده چیست و انواع آن کدام است؟

مزایده، از دیگر راهکارهایی است که در قانون محاسبات عمومی جهت انعقاد روابط و قراردادهای عمومی طراحی شده است. یعنی می توان گفت که مزایده شیوه ای است که در آن سازمان ها، فروش کالاها