آشنایی با انواع سنگ ساختمانی و معاملات در این حوزه

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی و معاملات در این حوزه

سنگ ها یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت سازه ها هستند و دارای تنوع رنگی بسیاری هستند. از سنگ ها در مکان های مختلف استفاده می شود و هر کدام از انواع آن دارای ویژگی و خصوصیات مختلفی است.  در گذشته عمده مصالح ساختمانی از جنس سیمان، گچ، آجر و غیره بودند که در مکان ها و ساختمان های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفتند اما این روزها استفاده از انواع سنگ به دلیل قیمت و ویژگی های متنوعی که دارند مورد توجه قرار گرفته است.

سنگ ها در واقع یادگار هزاران سال فشار و حرارت لایه های داخلی زمین به آهک و رسوب هستند که از میان بیش از صد نوع سنگ تنها از چند نوع به خصوص آنها می توان در ساختمان سازی استفاده کرد. سنگ ساختمانی باید دارای ویژگی های خاصی باشد. برای مثال باید در برابر حرارت و تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند و قیمت مناسبی نیز داشته باشد.  این سنگ ها باید در برابر سایش و خمش که ناشی از عبور زیاد بر روی آنها است نیز مقاوم بوده و زیبایی و رنگ بندی خوبی هم داشته باشد. سنگ هایی که دارای این ویژگی ها باشند؛ برای استفاده در ساختمان و بخش های مختلف آن مناسب هستند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه باشید.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی با توجه به این که از کانی های مختلفی تشکیل می شود دارای تنوع بسیاری است. برخی از این سنگ ها در هنگام استخراج به صورت طبیعی استفاده می شوند و برخی نیز برش داده و صیقلی می شوند و سپس مورد استفاده در مکان های مختلف قرار می گیرند.

سنگ مرمر: سنگ های آهکی در لایه های زیرزمینی بر اثر فشار و حرارت زیاد دگرگون می شوند و در اثر ایجاد این دگرگونی ها سنگ مرمر به وجود می آید. مرمر دارای تنوع رنگی زیاد بوده و در تمام قسمت های ساختمان قابل استفاده است.

سنگ اسلب: این نوع از سنگ ها دارای جنس های مختلفی هستند، برخی از سنگ ها دارای جنسی سخت تر و برخی نرم تر هستند و ابعاد برخی از آنها بزرگ و حدود ۱۲۰ در ۲۲۰ سانتی متر است. در برخی از اوقات کارخانه ها با توجه به نوع سفارش و نظر مشتری، ابعاد و ضخامت این سنگ ها را به مقدار کمی تغییر می دهند.

سنگ تراورتن: این نوع از سنگ نیز جزو سنگ های آهکی است و از آنها در نمای ساختمان ها، کف استخرها، دیوارپوش مکان های مختلف داخل ساختمان استفاده می شود.

سنگ مرمریت: این نوع سنگ درواقع از دسته سنگ های آهکی دگرگون یافته است. از این سنگ می توان در فضاهای مختلف ساختمان استفاده کرد. مرمریت در بسیاری از معادن کشور وجود دارد و از آن برای دیوارهای تزئینی مانند بالای اپن، تیغه ها و ستوهای داخل ساختمان استفاده می شود.

سنگ گرانیت: گرانیت دارای شفافیت خاصی بوده و در رنگ های خاکستری، طوسی و غیره به دلیل استحکام بالایی که دارد در ساختمان ها استفاده می شود. این نوع دارای ضخامت و ابعاد متنوعی است ولی عمدتا در ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی متر وجود دارد.

انواع سنگ ساختمانی

کاربرد سنگ ها در ساختمان سازی

سنگ ساختمانی دارای کاربردهای مختلفی در سه بخش داخلی ساختمان، بخش خارجی ساختمان و همچنین به عنوان سنگ تزئینی است. در بخش داخلی ساختمان از سنگ های طبیعی در کف و دیواره ها استفاده می شود که وابسته به نوع سنگ می توان از آنها برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام (در کف و دیوار و یا به عنوان وان سنگی )، در کف اتاق خواب، کف سالن، راه پله‌ ها، قاب آسانسور، کانتر و غیره استفاده کرد.

اما اغلب استفاده انها در بخش خارجی ساختمان و برای تزئین نمای آن است. راه پله های ورودی ساختمان با استفاده از سنگ تزئینی تزئین می شود و یا برای سنگ فرش فضاهای باز به خصوص در تراس از آنها کمک گرفته می شود. کاربرد دیگر انها در بخش تزئینی است. ساخت مجسمه های سنگی، تزئیناتی مانند: ستون ها و گلدان های سنگی از جمله استفاده های دیگر انها است.

معاملات سنگ ساختمانی

شرکت های مختلف ساختمانی و هر شرکتی که از سنگ ها برای مصارف سازه ای و تزئینی استفاده می کنند؛ برای استفاده بهتر و به صرفه تر از این مصالح اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی آن کمک بگیرند. این مناقصات با اعلام شرکت مناقصه گزار آغاز شده و در روزنامه های کثیرالانتشار و وب سایت های مختلف مانند وب سایت هزاره اطلاع رسانی می شود.

سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مواد معدنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

خدمات بانک ملت را تا چه حد می شناسید؟

خدمات بانک ملت را تا چه حد می شناسید؟

بانک ملت یکی از صد شرکت برتر ایرانی از سوی سازمان مدیریت صنعتی است که در سال ۹۶ رتبه نخست بزرگترین شرکت خصوصی را کسب کرد. در حال حاضر این بانک با درآمد ۲۲ هزار