قطعی گاز؛ عامل زیان 682 میلیون دلاری صنعت پتروشیمی

قطعی گاز؛ عامل زیان 682 میلیون دلاری صنعت پتروشیمی کشور

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد: صنعت پتروشیمی با قیمت ‌های جهانی سال گذشته، ۶۸۲ میلیون دلار یا ۱۶ هزار میلیارد تومان از محل قطعی گاز زیان یا عدم ‌النفع را تجربه کرده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

محدودیت شدید گاز و زیان صنعت پتروشیمی

احمد مهدوی ابهر، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران ضمن اشاره به این که در سال گذشته ۱۱ پتروشیمی متانولی یا اوره‌ ای که خوراک گاز طبیعی متان داشته ‌اند، دچار قطعی گاز یا محدودیت در آن شدند، خاطر نشان کرد:  متاسفانه بر خلاف آنچه در متن قانون آمده است که گفته شده اگر دولت به خواسته خود، گاز پتروشیمی ها را قطع کند، باید از همان محل گاز خسارت را تامین کند و حتی قانون محل جبران این خسارات را هم مشخص کرده است؛ اما در هیچ یک از سال های گذشته این قانون اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: البته این قانون برای این منظور در نظر گرفته شده است که گاز واحدها تا جایی که امکان دارد قطع نشود اما اگر این اتفاق رخ داد، باید به همان میزان در صورت های مالی پتروشیمی ها لحاظ شده و هزینه آن نیز دریافت نشود. این موضوع تا به امروز اجرا نشده است.

به گفته مهدوی ابهر ۳۰ درصد از بازار سرمایه را صنایع پتروشیمی تشکیل می دهند و این صنعت نقش مهمی در این بازار دارد و این که برای سنجش خسارتی که قطعی گاز بر بازار سرمایه و سهام پتروشیمی ‌های متانولی می‌گذارد، باید دقیقا آمارهای قطعی گاز را بررسی کرد اما به طور کلی می‌ توان گفت سهامداران به طور مداوم رصد می‌ کنند و هنگامی که می ‌بینند تولید در بازه‌ای کاهش پیدا می کند، به صورت طبیعی تقاضای آن نیز پایین می ‌آید و قیمت نیز افت پیدا می‌ کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، با بیان این که در همه دنیا اولویت به موضوع تولید اختصاص داده می شود اما در کشور ما بر عکس است اضافه کرد: پتروشیمی ‌ها قدمی برای سرمایه ‌گذاری در میادین گازی و تشکیل یک جوینت ونچر (شرکت مشارکتی انتفاعی) برداشته اند و این کاری بلند مدت است و در کوتاه مدت جواب نخواهد داد. در سال های گذشته باید بخش خصوصی برای توسعه میادین مشارکت داده می‌ شد و باید از این اقدام وزارت نفت برای مشارکت پتروشیمی‌ ها در توسعه میادین تشکر کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

نکات مهم خرید موتور مزایده ای

نکات مهم در خرید موتور مزایده ای

یکی از کالاهایی که در مزایدات مختلف به چشم می خورد، موتور سیکلت است. خرید موتور مزایده ای، می تواند به صورت نو و با وجود شرایطی و یا به صورت دست دوم باشد که