مزایده چیست و انواع آن کدام است؟

مزایده

مزایده، از دیگر راهکارهایی است که در قانون محاسبات عمومی جهت انعقاد روابط و قراردادهای عمومی طراحی شده است. یعنی می توان گفت که مزایده شیوه ای است که در آن سازمان ها، فروش کالاها و خدمات را و گاهی نیز همه موارد را از طرق مختلف در معرض رقابت و کشمکش قرار می دهند. طرق مختلفی که ذکر شد شامل روزنامه کثیرالانتشار، روزنامه رسمی و دیگر روش ها می باشد.  هزاره به عنوان اولین و جامع ترین پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور بهترین مرجع برای افرادی است که به دنبال مزایده ها و مناقصات کشوری هستند. تمامی این افراد می توانند از طریق وب سایت، ایمیل و یا حتی اپلیکیشن اطلاعات مربوط به آگهی های منطبق با زمینه فعالیت خود را به صورت روزانه دریافت و مشاهده کنند.

یکی از دلایلی که باعث شده مردم به سوی مزایده سوق پیدا کنند، سوددهی بیشتر و فروش مال به بالاترین قیمت می باشد. از سوی دیگر می توان طلب را از اموال توقیف شده فرد محکومی وصول کرد. علاوه براین مطالبه مهریه از جانب زوجه یا توقیف اموال شرکت ورشسکته که قادر به تاییدیه بدهی های خود نیست، آسان تر خواهد بود.

حال سوال اینجاست که انواع مزایده کدام است؟

مزایده

انواع مزایده

مزایده چیست؟ مزایده که در اصطلاح لغوی به معنای در معرض فروش گذاردن است تا اینکه پیشنهاد خرید هر شخصی بیشتر بود کالا به او فروخته شود. حال مزایده می تواند به صورت عمومی، خصوصی، محدود، ترکیبی، اختیاری و یا به شکل اجباری باشد.

مزایده عمومی

در این توع از مزایده ها به طور معمول ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی بزرگ آن را برگزار می کنند. نام شرکت کنندگان مشخص بوده و هر شخص و شرکتی که شرایط لازم مزایده را داشته باشد حق شرکت در مزایده را دارد.

مزایده خصوصی

مزایده خصوصی به این صورت برگزار می شود که نام شرکت کننده در مزایده و برندگان مزایده به صورت مخفی می باشد. این نوع مزایده برای شرایطی مناسب بوده که قرار است کالا و یا خدمات امنیتی و همچنین گران قیمت به فروش برسد. از این رو افراد شرکت کننده در این مزایده جزو شرکت های خیلی بزرگ و یا افراد خاص است.

مزایده محدود

شکل دیگر مزایده به حالت محدود است که در این روش مزایده گذار و یا برگزارکننده مزایده صرفا شامل افراد خاص و یا شرکت های ویژه ای بوده که از آن ها دعوت بعمل می آید.

مزایده ترکیبی 

مزایده ترکیبی یعنی چند کالایی. بدین شیوه که خریداران به مجموعه آنها نیاز دارند و لذا مجموعه ای از این کالاها به حراج گذاشته شده و به خریدار فروخته می شود. یکی از مزایای این روش آن است که خریدار سود می کند زیرا اگر مجبور باشد برای هر یک از کالاهای دورن سبد به طور جداگانه در مزایده شرکت کند بی تردید دچار ضرر و زیان خواهد شد.

مزایده اختیاری

همانگونه که از نام آن پیدا است مزایده به صورت اختیاری برگزار می شود بدین معنی که شرکت های خصوصی و یا ادارات قصد دارند با رعایت تشریفات، مزایده مالی را به فروش برسانند و برای اطلاع دهی از روزنامه های کثیرالانتشار و یا روزنامه های رسمی کمک می گیرند و مال مورد نظر را به پیشنهاد دهنده که بالاترین قیمت را داده، می فروشند.

مزایده اجباری

به دستور دادگاه درخصوص اموال توقیفی مزایده برگزار می شود. برای نمونه به موجب قانون یا رای دادگاه مالی منقول و یا غیر منقول از شخص حقیقی یا اشخاص حقوقی از قبیل شرکت ها به دلایلی همچون ورشکستگی و عدم توان پرداخت بدهی هایشان توقیف شده و یا بر فرض مثال زوجه اقدام به توقیف اموال برای مهریه خویش نموده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مزایده هستید «آگهی مزایدات املاک» در پایگاه اطلاع رسانی هزاره را دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی