با انواع ضمانت نامه پیمانکاری آشنا شوید

ضمانت نامه پیمانکاری

امروزه با گسترش معاملات و عدم شناخت دو طرف معامله از وضعیت مالی و توانایی اجرای تعهدات و وضعیت مالی پیمانکاران، کارفرمایان و درخواست کنندگان خدمات پیمانکاری، با هدف جلوگیری از ایجاد اختلاف از انواع ضمانت نامه پیمانکاری استفاده می شود. ضمانت نامه به معنای بر عهده گرفتن پرداخت وجه مورد نظر در صورتی است که یکی از طرفین از انجام تعهدات خود خودداری کند.

بنابراین با استفاده از ضمانت نامه ای که از سوی بانک فراهم می شود زمینه ای مطمئن در معاملات ایجاد شده که به تسریع ایفای تعهدات و حسن انجام کار کمک خواهد کرد. بنابراین هدف از  گرفتن ضمانت نامه، پایبندی طرف معامله به تعهد، تامین یا جلوگیری از تضییع حقوق دو طرف است. استفاده از ضمانت نامه نیز به قوانین و مقررات در هر قراردادی وابسته است. ما در ادامه این مقاله از مجله هزاره به بررسی انواع ضمانت نامه های پیمانکاری می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

قرارداد پیمانکاری

انواع ضمانت نامه پیمانکاری

ضمانت نامه های پیمانکاری به شرح زیر است:

ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده

ضمانت نامه برای شرکت در مناقصه یا مزایده برای تضمین قیمتی که پیمانکاری برای اجرای پروژه پیشنهاد داده است گرفته می شود. به این صورت که با انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و دعوت از اشخاص واجد شرایط مزایده یا مناقصه این فرایند شروع شده و فردی که قیمت  مناسب تری ارائه کرده باشد،  به عنوان برنده معرفی خواهد شد. در صورتی که برنده اول به دلایلی از پیشنهادات خود منصرف شود ضمانت نامه شرکت در مناقصه از او ضبط خواهد شد و از نفرات بعدی انتخاب شده برای انجام پروژه دعوت به عمل خواهد آمد. بعد از تعیین برنده، اصل ضمانت نامه پیمانکاران شرکت کننده دیگر در مناقصه برای ابطال به بانک برگردانده می شود.

ضمانت نامه حسن انجام تعهدات (حسن انجام کار)

این نوع از ضمانت نامه برای انجام به موقع تعهدات پیمانکار در هنگام امضای قرارداد از سوی او به کارفرما داده می شود. ضمانت نامه حسن انجام تعهدات بعد از اتمام کار و تصویب صورت مجلس تحویل موقت آزاد می شود. بر اساس ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان ،هنگام امضای قرارداد و با هدف تضمین انجام تعهدات ناشی از آن، پیمانکار باید ضمانت نامه ای معادل ۵ درصد مبلغ اولیه پیمان، صادر شده از بانک مورد قبول کارفرما و طبق نمونه ای که ضمیمه اسناد بوده است ، تسلیم کارفرما کند.

‌‌
بیشتر بخوانید: نکات ضروری درخصوص ضمانت نامه شرکت در مناقصه

ضمانت نامه پیش پرداخت

معمولا به منظور شروع عملیات پیمان، پیمانکار درصدی از مبلغ قرارداد را برای خرید تجهیزات، مصالح و … به عنوان پیش پرداخت به صورت ضمانت نامه ای با عنوان ضمانت نامه پیش پرداخت از کارفرما دریافت  می کند.  این مبلغ به موازات پیشرفت کار و تهیه میزان پیش صورت وضعیت به صورت مرتب از سوی کارفرما کم خواهد شد.

مبلغ ضمانت نامه پیش پرداخت ۲۰% مبلغ اولیه پیمان است که قسط اول آن ۸%   پس از تحویل زمین، قسط دوم آن ۶.۵% پس از تهیه ۶۰% ماشین آلات مورد نیاز و تجهیز کارگاه و قسط سوم آن ۵.۵.% پس از انجام ۳۰% مبلغ اولیه پیمان توسط پیمانکار بر طبق صورت وضعیت های ماهانه است که از جانب کارفرما پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مهلت دار کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۲.۳/۵ - (۲۹ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی