واردات خودرو، از انحصار خودروسازان بی نصیب نماند

واردات خودرو، از انحصار خودروسازان بی نصیب نماند

پس از گذشت مدت زمانی نه چندان کوتاه، برای واردات خودرو بالاخر اسامی شرکت های وارد کننده خودرو به کشور منتشر شد. با نگاهی به این فهرست متوجه می شویم که انحصار خودروسازان این بار از تولید خودرو، به حوزه واردات نیز کشیده شده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

انحصار خودروسازان در تولید و واردات

پس از ماه ها بلاتکلیفی برای واردات خودرو، اسامی شرکت های وارد کننده خودرو مشخص شده است و بر اساس آنچه پیش از این انتظار می رفت، تنها خودروسازان داخلی مجاز به واردات هستند.

بر اساس آنچه  رضا فاطمی ‌امین، وزیر صمت، پیش از این نیز اعلام کرد، حدود ۳۰۰ شرکت در زمینه واردات خودرو، درخواست داده ‌اند که در فهرست واردکنندگان قرار بگیرند. درحالیکه در نهایت ۲۴ شرکت توانسته اند تمام شروط آیین ‌نامه را پشت سر بگذارند. با این اوصاف، انتشار اسامی واردکنندگان نهایی خودرو  نیز در هفته گذشته، از شدت گرفتن انحصار بازار خودرو برای تولیدکنندگان و مونتاژکاران داخلی خبر می دهد. تا  پیش از این خودروسازان تنها در زمینه تولید انحصاری بودند  اما با این شرایط حالا شاهد آن هستیم که  این انحصار خودرو سازان به واردات هم کشیده شده است.

در این زمینه سایپا بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر رقبا دارد. بر این اساس، «شرکت خودروسازی سایپا» و دو شرکت زیرمجموعه آن، یعنی «پارس خودرو» و «سایپا_ سیتروئن»، سه شرکت از هفت شرکت منتخب واردکننده هستند.

خودروسازی فردا، کرمان‌خودرو، مکث موتور و آرین موتور پویا نیز از شرکت های دیگری هستند که می توانند واردات خودرو را انجام دهند. در این زمینه غیبت خودروسازان بزرگی مانند ایران خودرو که یکی از گزینه ‌های اصلی برای واردات بوده اند، جای بحث زیادی را باز کرده است.

از طرف دیگر، منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، پس از اعلام اسامی این شرکت ‌های واردکننده، در نشست خبری اعلام کرده است که ممکن است در طی فرآیند واردات خودرو، شرکت‌ های دیگری نیز به لیست این شرکت‌ های وارد کننده اضافه شوند.

اظهارات منطقی این احتمال را به وجود آورده است که تداوم طرح واردات خودرو در سال های آینده نیز وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر پیشینه واردات خودرو پیش بینی هایی را برای برندهایی که وارد کشور می شوند، به وجود آورده است. بر این اساس برندهای زیر پیش از این وارد کشور شده اند و احتمال واردات آنها زیاد است:

چانگان و سیتروئن

مدیر عامل شرکت سایپا اعلام کرده است که با آزاد سازی واردات، برای وارد کردن خودروهای چانگان آماده است.

واردات خودرو

نیسان

پیشینه واردات خودرو شرکت پارس خودرو نشان می دهد که احتمالا این شرکت زیر مجموعه سایپا ارتباط خوبی با این برند داشته و احتمال دارد مجددا به این خودروسازی مراجعه کند.

هیوندای

کرمان خودرو، نماینده رسمی شرکت هیوندای موتور کره جنوبی در ایران است و بعد از آزاد سازی واردات، فرایند وارد کردن این خودروها بر عهده این شرکت خواهد بود.

میتسوبیشی

آرین موتور پیش از آنکه اقدام به مونتاژ کند، یک وارد کننده بود و با شرکت میتسوبیشی همکاری می کرد. هم اکنون به نظر می رسد این شرکت با میتسوبیشی به همکاری خود ادامه بدهد.

فولکس

شرکت خودروسازی ماموت امتیاز واردات خودروهای فولکس ‌واگن را برعهده دارد. در حال حاضر با توجه به آنکه شرکت مکث ‌موتور یکی از زیرمجموعه ‌های خودروسازی ماموت است، بنابراین احتمال دارد که مکث هم در آینده به واردات فولکس روی بیاورد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت خودرو » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی