حق قبولی یا رد پیشنهادات توسط مناقصه گزار

گاهی اوقات در اسناد مناقصه این عبارت مشاهده می‌شود که : ” دستگاه مناقصه‌ گزار در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.” و حتی گاهی عبارت “مناقصه گر حق هیچ  گونه اعتراضی ندارد” نیز به چشم می‌ خورد. پس آیا این عبارات به معنای آن است که مناقصه گزار به تنهایی می‌ تواند برای پیشنهادات هر تصمیمی را اتخاذ کند؟ در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره به بررسی بیشتر حق قبولی یا رد پیشنهادات توسط  مناقصه گزاران می‌ پردازیم. پس با ما همراه شوید.

قانون برگزاری مناقصات مصوب سال ۱۳۸۳

بر اساس بند ۴ ماده ۱۰ آئین نامه معاملات دولتی که در سال ۱۳۴۹ به تصویب درآمده است؛ تلقی حقوق کامل مناقصه گزار برای قبولی یا رد پیشنهادات به وجود آمده است اما در قانون برگزاری مناقصات مصوب سال ۱۳۸۳ کلیه شرایط برگزاری مناقصه تا انعقاد قرارداد ذکر شده است. از جمله این شرایط عبارت است از:

  • فرآیند برگزاری مناقصات
  • نحوه ارزیابی کیفی مناقصه گران
  • تشریح اسناد مناقصه
  • شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها
  • رفع ابهامات مناقصه
  • مراحل و شرایط گشایش پیشنهادها
  • ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها
  • ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصه
  • تجدید و لغو مناقصه
  • نحوه برگزاری مناقصه محدود
  • نحوه رسیدگی به شکایات

بر اساس ماده ۳۰ قانون برگزاری مناقصات که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده است: ” از تاریخ تصویب این قانون تمامی قوانین و مقررات مغایر دستگاه های مشمول این قانون منسوخ می گردد.” بنابراین نه تنها قانون گزار برای همه مراحل مناقصه قانون وضع کرده است؛ بلکه پیش بینی شکایت مناقصه گران را هم کرده است.

حق قبولی یا رد پیشنهادات توسط مناقصه گزار در مناقصات دولتی

پس با توجه به این که بند مربوط به آیین نامه سال ۱۳۴۹ با قانون برگزاری مناقصات مغایرت دارد، موضوع مختار بودن دستگاه مناقصه گزار منتفی خواهد بود. علاوه بر این،  ماده ۲۷ بخشنامه راهنمای مناقصات ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شماره ۹۵۵۷۹/۱۰۱ مورخ ۲۶/۵/۸۴ ) با ذکر حق مناقصه گزار در چارچوب قانون برگزاری مناقصات موضوع را بیش از پیش شفاف کرده است.

در این ماده که با عنوان حق قبول یا رد پیشنهادها آمده است بیان می‌ دارد که : مناقصه گزار حق دارد تا در چارچوب قانون برگزاری مناقصات هر کدام از پیشنهادها را قبول یا رد کرده و یا فرایند مناقصه را لغو کند  و تمام پیشنهادات را در هر زمان پیش از ابلاغ نامه پذیرش، رد کند. از این بابت نیز هیچ گونه مسئولیت و تعهدی در برابر مناقصه گران نخواهد داشت.

بنابراین بر اساس ماده ۲۷ بخشنامه راهنمای مناقصات، مناقصه گزار تنها در چارچوب اختیاراتی که قانون به او داده است اختیار دارد مناقصه گر را رد کند یا …  و در صورت تخلف باید پاسخ گو بوده و حتی مناقصه گر حق دارد بر اساس قوانین از مناقصه گزار شکایت کند.

در آیین نامه اجرایی نظام مستند سازي و اطلاع رسانی مناقصات” مصوب سال ۱۳۸۵ هیات وزیران و همچنین در آئین نامه اجرائی ارزيابي كيفي مناقصه گران (مصوبه ۸۴۱۳۶/ت۳۳۵۶۰هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۸۵ هیأت وزیران) مقررات مربوط به نحوه ارزیابی مناقصه گران و شرایط رد پیشنهادات با جزئیات پرداخته که مامورین دولت موظف به اجرای دقیق آنها می باشند.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تبلیغات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

رتبه بندی پیمانکاران

رتبه بندی پیمانکاران

شرکتهای پیمانکاری که در حوزه های مختلفی فعالیت میکنند، برای دریافت پروژه های عمرانی در حوزه نصب و احداث و راه اندازی باید در مناقصات دولتی و خصوصی در سراسر کشور شرکت کنند بزرگترین شرط