مناقصه محدود چیست؟

مناقصه محدود چیست؟

مناقصات به لحاظ قیمت به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می شوند و به لحاظ فرایند برگزاری به سه دسته مناقصه یک مرحله ای، مناقصه دو مرحله ای و مناقصه محدود طبقه بندی می شوند. همانطور که می دانید مناقصه فرایندی است که به صورت رقابتی بوده و برای واگذاری تامین کالاها و خدمات مورد نظر که موضوع معامله هستند صورت می گیرد و برنده، شرکت کننده ای است کمترین قیمت را پیشنهاد دهد.

بر این اساس معاملاتی که وزارتخانه ها و موسسات دولتی، اعم از خرید، فروش، اجاره، استجاره، پیمانکاری و اجرت کار و غیره انجام می دهند، باید بر اساس نوع مورد، از طریق مناقصه یا مزایده انجام داده شود. ما در ادامه این مقاله از مجله هزاره به بررسی مناقصه محدود می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف مناقصه محدود

قبل از آن که به تعریف مناقصه محدود بپردازیم؛ ابتدا به تعریف مناقصه عمومی می پردازیم. مناقصه عمومی مناقصه ای است که آگهی عمومی آن به عنوان فراخوان مناقصه به اطلاع کلیه مناقصه گران می رسد. در مناقصه محدود اما محدود به چند شرکت کننده می شود. بنابراین مناقصه محدود زمانی برگزار می شود که بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار با دلایلی که ارائه می دهد، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی را تائید کند.

در این نوع از مناقصه سازمان یا اداره دولتی که قصد برگزاری مناقصه را دارند به انتخاب خود، افرادی را که برای برای حضور در مناقصه مناسب تشخیص می دهند انتخاب کرده و برای این عده دعوت نامه ارسال می کنند. در این دعوت نامه، شرایط مناقصه به پیمانکارانی که نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت آمده است، ارسال می شود. فهرست واجدین شرایط را سازمان برنامه و بودجه استان ها یا کشور منتشر خواهند کرد.

سپس سازمان دولتی بر اساس صلاحیت های شرکت مورد نظر مانند تجربه آنها، تضمین کیفیت کالا و خدمات، توان مالی و امکانات (ماشین آلات و لوازم مورد نیاز و کادر متخصص) و حسن انجام کار یا حسن سابقه یک فهرست از پیمانکارانی که مورد تایید او است، تهیه می کند و مناقصه را تنها میان آنها برگزار می کند. این نوع از مناقصه را مناقصه محدود می گویند.

جلسه برگزاری مناقصه

تشخیص صلاحیت در مناقصه محدود

وظیفه تشخیص صلاحیت شرکت های شرکت کننده به وسیله کمیسیونی شامل ۳ نفر از سوی وزیر یا رئیس سازمان صورت می گیرد. این کمیته ۳ نفره بر اساس میزان تخصص و آگاهی  انتخاب می شوند و پس از بررسی مدارک داوطلبان و تایید وزیر یا رئیس سازمان مورد نظر نتیجه به پیمانکارانی که مورد تایید قرار گرفته است، ابلاغ خواهد شد و اسامی آنها در فهرست واجدین صلاحیت نوشته خواهد شد.

دولت (سازمان برنامه و بودجه) مکلف است، فهرست واجدین صلاحیت واحدی، برای هر نوع معامله تهیه کند تا برای مناقصه  محدود، مورد استفاده کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی قرار بگیرد. رعایت مقررات مرتبط با  مناقصه ی نامحدود (عمومی)، در صورتی که مغایر با مناقصه محدود نباشد، همچنین در مناقصه محدود نیز لازم است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی