راهکار دولت برای افزایش ظرفیت تولید نفت چیست؟

راهکار دولت برای افزایش ظرفیت تولید نفت چیست؟

درحالی‌که برنامه‌ ریزی شده است تا ظرفیت تولید نفت تا سال ۱۴۰۸به ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسد، ۹۰۰ هزار بشکه از این مقدار مربوط به ازدیاد برداشت خواهد بود، به همین دلیل دولت راهکاری برای برای افزایش ظرفیت تولید نفت در نظر گرفته است. در ادامه این خبر باسایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

اهمیت افزایش ضریب بازیافت نفت خام

 در حال حاضر، میانگین ضریب برداشت از مخازن نفتی یا همان ضریب بازیافت نفت خام کشور حدود ۲۳.۴ درصد است. ضریب بازیافت به معنای درصدی از نفت یک مخزن نفتی است که به‌ صورت طبیعی قابلیت استخراج را دارد.

 به عبارت دیگر در حال حاضر از هر ۱۰۰ بشکه نفت خام ایران، حدود ۲۳ بشکه قابل برداشت است و ۷۷ بشکه در مخزن باقی  می‌ ماند.  علاوه بر این، بسیاری از میدان‌ های فعال نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و به صورت سالانه نه ‌تنها میزان تولید آنها کاهش پیدا می‌ کند بلکه توقف سرمایه‌گذاری در بخش ضریب بازیافت، میزان ذخایر قابل استخراج آنها را نیز کاهش می ‌دهد. در صورت ادامه دار شدن این وضعیت، در سال ‌های آینده میانگین ضریب بازیافت حتی کمتر از ۲۳.۴ درصد خواهد شد.

به همین دلیل  افزایش ضریب بازیافت نفت خام در صنعت نفت ایران یک موضوع مهم است و هر صدم درصد افزایش آن بسیار اهمیت دارد. دلیل این موضوع آن است که افزایش ضریب بازیافت نفت خام به ثروت کشور و حجم نفت قابل برداشت از مخازن کمک می ‌کند. علاوه بر این، توجه به این مسئله می ‌تواند قدرت کشور را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش داده و به لحاظ راهبردی جایگاه ما را در دنیا بهبود بخشد، اما به دلیل آن که عمده مخازن نفت خام کشور در طول سال‌ ها شاهد افت فشار شده ‌است و نیروی طبیعی موجود در این مخازن برای تولید کافی نیست، استفاده از روش‌ های ازدیاد برداشت برای مخازن کشور ضرورت دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، ضریب بازیافت میدان‌ های نفتی در ایران ۲۵ درصد بوده، در حالی که میانگین جهانی ۳۵ درصد ثبت شده است و آنطور که محسن خجسته ‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت بیان کرده است؛ راهکار رفع این مشکل، گسترش و توسعه پایلوت ‌های فناورانه بوده در این میان یکی از راه‌ های ازدیاد برداشت، تزریق آب به میدان‌ ها است که به‌صورت پایلوت انجام شده و توافق ‌هایی در این ارتباط انجام گرفته است.

نتیجه بررسی ها نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت ‌خام جهان، با استفاده از سرمایه‌گذاری در این زمینه، ضریب بازیافت بالاتری وجود دارد. به عنوان مثال میدان قوار عربستان که در سال ‌های اخیر ضریب بازیافت مخزن به ۵۰ درصد رسیده و در حال حاضر هم با طرح‌ ها و فناوری ‌های مدرن‌ تر، این کشور درصدد است ضریب بازیافت میدان را به ۷۰ درصد افزایش دهد.

دو عامل مهم در کاهش تولید نفت ایران به‌ خصوص در سال ‌های اخیر، پیچیدگی ساختار مخازن ایران و نبود سرمایه‌ گذاری مناسب در توسعه میدان‌های نفتی کشور عنوان شده است  به‌ گونه ای که هم ‌اکنون شاهد کاهش طبیعی تولید نفت از میدان ‌های خشکی و فراساحل کشور هستیم. به همین دلیل هم در صورت توجه نکردن به موضوع ازدیاد برداشت نفت، تبعات منفی ناشی از این کاهش تولید تا سال‌ ها دامنگیر صنعت نفت و در نتیجه اقتصاد کشور خواهد بود.

در حال حاضر، سیاست دولت فعلی توجه به این موضوعی  است که سال ها مورد غفلت واقع شده است و به نظر می ‌رسد که قرار است شاهد اقدامات جدی در این زمینه باشیم تا وعده افزایش ظرفیت تولید نیز به سرانجام برسد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های احداث پالايشگاه » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

mvm x22 pro 

معرفی و بررسیmvm x22 pro

شرکت مدیران خودرو به منظور رقابت با رقبایی مانند لیفان X50، تصمیم گرفت تا محصولی با نام mvm x22 pro را در سال ۹۶ عرضه کند. این محصول به عنوان یک کراس اوور کوچک و