ریزش قیمت موبایل، از شایعه تا واقعیت

ریزش قیمت موبایل، از شایعه تا واقعیت

این روزها صحبت بسیاری از پایین آمدن قیمت موبایل می شود اما آیا این ریزش قیمت موبایل واقعیت دارد؟ دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در این زمینه خبر داد: در حال حاضر مقرر شده است که همه موبایل‌ های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، اما هنوز موبایل ‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌ شوند. در ادامه این خبر با سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه شوید.

تغییر قیمت موبایل در بازار

مهدی عبقری ضمن اشاره به این که بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شده است که موبایل‌ های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود، گفت: اما انجمن موبایل طی نامه ‌ای از بانک مرکزی خواست تمامی موبایل ‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا موافقت شد همه موبایل ‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود. اما هنوز موبایل‌ های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می ‌شوند و در این رابطه تصمیم جدید گرفته نشده است.

عبقری،  به اختلاف قیمت بیش از ۱۰ هزار تومانی نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله با ارز نیما اشاره کرد و  تصریح کرد: ما این وعده را می ‌دهیم که اگر سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی شامل تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به تمام موبایل‌ ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل ‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی ایجاد می ‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش نخواهد یافت.

بر اساس اظهارات دبیر انجمن موبایل کشور، در صورتی که تامین ارز سرعت پیدا کند، شرکت های وارد کننده موبایل نیز به دنبال رقابت بیشتر، حداقل سود به معنای سه تا چهار درصد را دریافت خواهند کرد. اما هم اکنون به دنبال افزایش تاخیر در تامین ارز وارد کنندگان احتمال دارد که سقف ۱۸ درصدی را که سود قانونی است؛ دریافت کنند. بر این اساس، اگر درخواست های واردکنندگان برآورده شود، شاهد افزایش قیمت موبایل نخواهیم بود.

علاوه بر این، وی در ارتباط با مشکلاتی که تخصیص ارز با نرخ های مختلف به موبایل های متفاوت ایجاد می کند خاطر نشان کرد: دریافت ارز نیمایی به سختی و در نهایت با کارمزد میسر می‌ شد. همچنین تفاوت نرخ ارز برای موبایل‌ های زیر ۳۰۰ دلار و بالای آن و همچنین بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار، مشکلاتی در نرخ گذاری برای شرکت ‌ها و عمده فروشان ایجاد می ‌کند. از طرف دیگر تفاوت نرخ ارز ممکن است مفسده ایجاد کند و همچنین ممکن است فرصت طلبان موبایلی که با ارز نیمایی وارد شده را قاچاق معکوس کنند.


مقاله پیشنهادی: سیم کارت مزایده ای چیست؟

از تاریخ دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای کشور به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در زمینه معاملات ارزی ( اسکناس و حواله) آغاز کرده است. در گام نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن شروع به کار کرده است.

با شروع به فعالیت این مرکز اعلام شد که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت ‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌ شود. اما تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد داشت.

نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد. در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، در مرکز مبادله ارز نرخ دلار اسکناس ۴۳ هزار و ۴۴۲ و دلار حواله ۳۸ هزار و ۷۸۷ تومان قیمت خورد. نرخ ارز نیما نیز از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

بنابراین واردات موبایل‌ هایی که قیمت آنها زیر ۶۰۰ دلار است؛ که در این مدت با ارز نیمایی، یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می ‌شدند، در حال حاضر با نرخ دلار حواله مرکز مبادله که در روزهای اخیر بیش از ۳۸ هزار تومان بود انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «  مزایدات تجهیزات مخابرات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی