احداث نیروگاه با چه هدفی صورت می گیرد؟

احداث نیروگاه با چه هدفی صورت می گیرد؟

انرژی موضوعی است که نقش خاصی در رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت یک جامعه ایفا می‌ کند و به همین دلیل هم احداث نیروگاه های مختلف می تواند میزان مصرف انرژی را بهتر مدیریت کند.

بررسی ‌های جهانی نشان می ‌دهند  که میان توسعه‌ یک کشور و میزان انرژی که در آن مصرف می شود؛ رابطه‌ ای مستقیم وجود دارد. به همین دلیل هم دسترسی کشورهای در حال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، با هدف پیشرفت و بهبود وضع اقتصادی آنها اهمیت بسیاری دارد. در این میان انرژی الکتریکی از عوامل اصلی و زیربنایی رشد و شکوفایی بخش ‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی است. به حدی که آن را یکی از شاخص‌ های ارزیابی و پیشرفت کشورها، شاخص افزایش ظرفیت تولید و توزیع انرژی الکتریکی می دانند. برای تولید برق از نیروگاه‌ ها و تکنولوژی ‌های مختلفی استفاده می ‌شود که در ادامه این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره به بررسی آنها می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

انواع نیروگاه

در ادامه برخی نیروگاه ها را معرفی می کنیم:

نیروگاه آبی

از متداول ترین نیروگاه ها، نیروگاه آبی است که با استفاده از سد سازی در مسیر رودخانه ها انرژی جنبشی و پتانسیل گرانشی آب با استفاده از عبور از توربین های تعبیه شده در مسیر به انژری الکتریکی تبدیل می شود. در تولید انرژی برق‌ آبی، آب جمع ‌آوری یا ذخیره می شود و در ارتفاعات بالاتر با استفاده از لوله‌ های بزرگ یا تونل‌ ها (آبگیر) به ارتفاعات پایین هدایت می‌ شود. این اختلاف ارتفاع در مسیر آب «هد» (head) نامیده می ‌ شود. جریان آبی که در انتهای مسیر وجود دارد هم موجب چرخش توربین‌ ها می‌ شود.

نیروگاه بخاری

در صورتی که از نیروی بخار برای چرخش ژنراتور استفاده شود؛ به آن نیروگاه، نیروگاه بخار گفته می شود. یک نیروگاه بخار بر اساس چرخه ای با نام رانکین انرژی تولید می کند. در گام اول آب با استفاده از پمپ ‌های آب با فشار بالا به «دیگ بخار» (boiler) تزریق می ‌شود. آب پرفشار در دیگ بخار حرارت جذب می‌ کند و تبدیل به «بخار فوق داغ» (Super heat steam) با فشار بالا می‌ شود. بخاری که انرژی زیادی دارد در طول «توربین» (تجهیزی مکانیکی که جریان انرژی سیال را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند) جریان پیدا کرده و آن را می ‌چرخاند.

احداث نیروگاه با چه هدفی صورت می گیرد؟

نیروگاه گازی

نیروگاه گازی یک نیروگاه است که سیال عامل آن در هوا است و بر اساس سیکل برایتون کار می کند. این نیروگاه دارای توربین گازی بوده و سه جز اصلی آن  کمپرسور، اتاق احتراق و توربین گازی هستند. به کار افتادن روتورها در این نیروگاه به این صورت است که  سیال ورودی وارد کمپرسور می شود و پس از تراکم و مقداری گرم شدن وارد اتاق احتراق شده و با استفاده از سوخت احتراق صورت می ‌گیرد.

 سپس هوای داغ حاصل که کار همان بخار داغ را در توربین بخار انجام می ‌دهد وارد توربین گازی می شود و موجب چرخاندن ژنراتور می‌ گردد. کمپرسوری که در نیروگاه گازی به کار می رود؛ همانند توربین است. توربین های گازی که در نیروگاه ‌ها و صنایع استفاده می شوند؛ دارای مزایای متعددی هستند. اندازه نیروگاه توربین گازی، در مقایسه با نیروگاه بخار، کوچکتر است و هزینه اولیه آن برای تولید هر واحد توان از هزینه های مربوط به نیروگاه بخار کمتر است.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های نیروگاه » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

چرا پژو ۲۰۷ نخریم؟

چرا پژو ۲۰۷ نخریم؟

خودروی پژو ۲۰۷ یکی از تولیدات ایران خودرو است که در بازار ایران توانسته فروش خوبی داشته باشد. این خودرو که نسخه فیس لیفت پژو ۲۰۶ است، قابلیت‌ها و آپشن‌های بیشتری نسبت به این خودرو