شرایط گرفتن دکه از شهرداری به چه صورت است؟

این روزها زندگی شهر نشینی مشکلات مخصوص به خود را دارد و از طرفی دارای قواعد و مقررات خاصی در هر زمینه ای است. یکی از این مقررات مربوط به شرایط گرفتن دکه از شهرداری است.

خرید امتیاز دکه

به دلیل بالا بودن هزینه‌های اجاره مغازه، بسیاری از افراد نمی‌توانند مغازه‌ای را برای فعالیت کسب و کار خود اجاره کنند. شهرداری در بخش‌های مختلفی از شهر در میادین و یا پارک‌ها، غرفه‌ها و دکه‌هایی را ساخته است که با اجاره‌های کمتر در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. اگر علاقمند به فعالیت در غرفه‌ها و دکه‌های شهرداری هستید، باید برای اجاره این دکه‌ها در مزایده شرکت کنید.

در ادامه این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره به بررسی قوانین آن می پردازیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

اجاره دکه در تهران

برای شفافیت واگذاری غرفه‌های شهرداری، شهرداری موظف است که این دکه‌ها را در مزایده به اجرا بگذارد. اگر می‌خواهید در این مزایده‌ها شرکت کنید، پس از انتشار آگهی از سوی شهرداری به عنوان مزایده گزار، باید شرایط را مطالعه کرده و مدارک مورد نیاز را تکمیل و در این مزایده با سایر رقبا رقابت داشته باشید. این واگذاری می‌تواند به صورت عرصه و اعیانی باشد. اگر قیمت بالاتری را برای اجاره دکه یا غرفه در نظر بگیرید، شما به عنوان برنده مزایده اعلام خواهید شد.

شرایط گرفتن دکه از شهرداری به چه صورت است؟

شرایط خرید دکه از شهرداری

از شرایط شرکت در مزایده دکه شهرداری این است که همه افراد حقیقی و یا حقوقی که شرکت‌های خصوصی یا دولتی هستند، می‌توانند برای اجاره این غرفه‌ها در مزایده شرکت کنند. اگرچه این غرفه‌ها را از شهرداری اجاره می‌کنید، اما قراردادی که شهرداری با شخص برنده امضا می‌کند، همچون روابط موجر و مستاجر نیست و این قرارداد کمی متفاوت است. دقت داشته باشید طبق قانون هیچگونه حق سرقفلی یا حق کسب به کسانی که اجاره دکه‌ها را در اختیار دارند واگذار نمی‌شود.
طبق قراردادی که بین شهرداری و فرد اجاره کننده غرفه امضا می‌شود، باید در پایان مهلت اجاره دکه به شهرداری واگذار شود، در صورت ‌عدم همکاری فرد، شهرداری می‌تواند با اخطار کتبی و مهلت دو ماهه اقدام به تخلیه دکه مورد نظر کند. اگر پس از پایان مهلت نسبت به تخلیه دکه مورد نظر اقدام نشود، شهرداری می‌تواند با مراجعه به دادستانی نسبت به تخلیه فوری دکه اقدام کند. دقت داشته باشید پس از پایان مهلت اجاره تمامی لوازم باید از دکه خارج شود و شهرداری هیچگونه مسئولیتی در خصوص نگهداری اموال منصوبی یا غیر منصوبی ندارد.

قوانین گرفتن دکه از شهرداری

۱- بر اساس قانون، شهرداری مجاز است قسمتی از پارک ها و یا میادین و دیگر اموال عمومی تهران را که داخل شهر تهران واقع شده است ؛ در قبال دریافت اجاره بها به دیگران به صورت اجاره واگذار کند . این واگذاری هم می تواند شامل عرصه و اعیانی شود .

۲- شهرداری می تواند با هر شخصی اعم از حقیقی ( افراد عادی و انسانها ) یا حقوقی ( مانند سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی ) قرار داد اجاره را منعقد کند .

۳- قراردادی که شهرداری در قالب عقد اجاره با این اشخاص تنظیم می کند؛ مشمول مقررات قانون روابط موجر و مستاجر نخواهد بود .

۴-به مستاجران یا متصدیان این دست از دکه ها و غرفه ها و … هیچگونه حق سرقفلی یا حق کسب و پیشه تعلق نمی گیرد .

۵- پس از پایان مدت اجاره یا فسخ قرار داد در صورتی که شهرداری تهران لازم بداند با اخطار کتبی و دادن مهلت دو ماهه به مستاجر یا متصرف و طرف قرارداد اقدام به تخلیه محل واگذار شده خواهد کرد.

۶- نیاز نیست که این قرار داد رسمی باشد بلکه می توان با سند عادی هم قرارداد اجاره را منعقد کرد .

۷- در صورتی که متصرف یا مستاجر از تخلیه مکان پس از پایان مدت اجاره یا فسخ آن خودداری کند شهرداری تهران درخواستی به دادستان تهران نوشته و دادستان تهران بدون فوت وقت دستور تخلیه را صادر می کند .

۸- در صورتی که در هنگام تخلیه، اسباب و لوازمی اعم از منصوب یا غیر منصوب در محل اجاره باشد از محل خارج می شود و شهرداری در حفظ و نگهداری آنها مسوولیتی نخواهد داشت.

خلاصه مطلب

شهرداری ها اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایداتی می کنند که یکی از آنها، مزایده دکه شهرداری است. این سازمان با هدف همکاری بیشتر و شفافیت مالی اقدام به برگزاری این فرایند کرده و افرادی که بخواهند در آن شرکت کنند؛ اقدام به ارسال اسناد و مدارک مورد نیاز کرده و در صورت تایید سازمان برگزار کننده مزایده، وارد رقابت با یکدیگر می شوند. برنده مزایده فرد یا شرکتی خواهد بود که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه کند.

مزایدات اجاره دکه شهرداری عمدتا در حوزه هایی مانند مزایده واگذاری یک باب کانکس دکه به صورت اجاره، مزایده اجاره دکه های تحت مالکیت آلاچیق شیشه ای، مزایده اجاره یکساله دکه میدان ها، مزایده اجاره عرصه دکه های پارک ، مزایده دکه های و مغازه های شهرداری و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های کانکس » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

بیمه‌ نامه شخص ثالث ندارید، بخوانید

بیمه‌ نامه شخص ثالث ندارید، بخوانید

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل گفت: لازم است تا دفاتر بیمه، اطلاعات خودرویی بیمه‌ نامه شخص ثالث را با دقت درج کنند تا در فرآیند صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه،