مزایده اصفهان، احیا کننده اقتصاد هنر

مزایده اصفهان

نخستین حراجی آثار هنری کلاسیک ایران در اصفهان در یکم بهمن ماه سال جاری،  انجام شده است و بر اساس آن، خریداران با خریداری هر کدام از آثار هنری، مبلغ مورد نظر را به حراج گذار و به نیابت از صاحب اثر پرداخت کردند. حضور آثار هنری در جریان مزایدات، این روزها تبدیل به بخش پررنگی از مزایده اصفهان شده است که این شهر در کنار  تولید صنایع دستی و مزایده در حوزه‌های مختلف می‌تواند در این بخش نیز فعالیت گسترده‌تر و بیشتری را از سر بگیرد.

البته موضوع مزایده اصفهان در حوزه آثار هنری به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد اما انحصار این مزایدات در دست طبقات خاصی از جامعه بود و با خارج شدن از انحصار، آثار هنری در جریان مزایده توانستند خریداران بیشتری پیدا کنند. یکی از دلایل برگزاری این مزایدات، موثر نبودن شیوه‌های قیمت گذاری در بازارهای ارائه کننده آثار هنری است. البته این موضوع به شرایط تولید کنندگان آثار هنری و شیوه درآمدزایی آنها هم بستگی دارد. در ادامه با مجله هزاره و موضوع مزایده اصفهان در آثار هنری همراه شوید.

حضور بیشتر آثار هنری در مجموعه  مزایده اصفهان

استفاده از این روش در مزایده اصفهان و برای حراج آثار هنری موجب می‌شود تا راه ساده‌ای برای فروش یک اثر فراهم شود و خریدار نیز بتواند به راحتی به آن دست پیدا کند. ساز و کار این حراجی‌ها معمولا مبهم و غیر شفاف است و به همین دلیل هم بسیاری از هنرمندانی که آثار آنها به حراجی راه پیدا نمی‌کند؛ از این فرایند کنار گذاشته می‌شوند. از سوی دیگر برخی از فروشندگان آثار هنری در جریان مزایدات سود مالی بیشتری به دست آورده و به اصطلاح به آنها ” حراج رو” می‌گویند زیرا همیشه در جریان مزایدات و حراجی‌های آثار هنری حضور دارند. این در حالی است که بسیاری از هنرمندان قابل از جریا‌ن این فرایندها حذف می‌شوند.

مزایده آثار هنری

ماهیت برگزاری حراج آثار هنری

در صورت ایجاد ساز  و کارها وشیوه‌های بهتری برای انجام فرایندهای مزایده در آثار هنری در شهرهای مختلف از جمله اصفهان می‌توان از این فرصت برای احیا اقتصاد هنر در این شهر کمک گرفت. مشکلاتی مانند ایجاد اختلال در نظم بازار، حضور واسطه و دلال‌ها و قدرت گرفتن آنها، استفاده از رانت، جایگزینی هنر بازاری به جای هنر فاخر و غیره موجب شده است تا جنبه اقتصادی این فعالیت‌ها کم رنگ‌تر شود.

در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند که با پررنگ شدن مزایدات آثار هنری در اصفهان و ایجاد ماهیتی سالم برای آن، آثار هنرمندان ایرانی و اصفهانی در معرض نمایش بیشتری به خصوص در موزه‌ها درخواهد آمد و این موضوع بخشی از سرمایه فرهنگی یک ملت خواهد بود. با این حال این روزها موزه شایسته‌ای برای نمایش آثار هنری وجود ندارد و هیچ سازمانی هم حاضر به خرید آثار هنری هنرمندان نیست و به همین دلیل هم برگزاری مزایده و حراجی‌ها کمک می‌کند تا هنرمندان انگیزه بیشتری داشته باشند و همچنان بتوانند بسازند و زندگی خود را از این طریق بگذرانند.

عوامل موثر در قیمت گذاری و فروش آثار هنری

نکته مهم دیگری که در پایان و در ارتباط با مزایده اصفهان در حوزه آثار هنری باید به آن اشاره کنیم، بحث نوع آثاری است که در جریان مزایدات استفاده می‌شود. در یک مزایده باید آثاری حضوری داشته باشد که احتمال حضور خریدار در آن زمینه بیشتر است. علاوه بر این، آثار موجود در مزایدات باید به صورتی باشند که بسیار خاص بوده و نمونه مشابه آنها در گالری‌های مختلف وجود نداشته باشد. زیرا این دسته از آثار مشتریان زیادی داشته و به فرایند مزایده می‌توانند وارد شوند. در این صورت، رقابت میان مشتریان آن اثر هم بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «دسته بندی های مزایده هزاره» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده نیرو انتظامی

معرفی نیرو انتظامی و مزایدات این مجموعه

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بخشی  از نیروهای مسلح  کشور است، که وظایف پلیس و مرزبانی را در کشور بر عهده دارد. تاریخچه شکل ‌گیری این سازمان به سال ۱۲۵۸ و تاسیس شهربانی بر می‌گردد.