در مورد اوراق بانک مسکن چه می دانید؟

اوراق بانک مسکن

اوراق بانک مسکن یا اوراق تسه درواقع اوراقی هستند که به دارندگان حساب ‌های ممتاز بانک مسکن تعلق می گیرد و فرد می‌ تواند آن ‌ها را به فروش برساند. این اوراق در بازار فرا بورس منتشر می ‌شوند و عرضه کننده آن بانک مسکن و تقاضا کننده هم معمولاً افرادی هستند که به دنبال دریافت وام مسکن هستند. در این مقاله از پایگاه مناقصات هزاره به توضیح برخی از پرسش ‌ها حول محور اوراق بانک مسکن پرداخته شده است.

اوراق بانک مسکن چیست؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، این اوراق به دارندگان حساب ‌های سپرده ممتاز در بانک مسکن اختصاص می یابد. اشخاص به ازای سپرده‌ گذاری در این حساب ‌ها، می ‌توانند اوراق گواهی حق تقدم مسکن دریافت نمایند و این اوراق را در بازار فرابورس به فروش برسانند. به عبارت دیگر، با افتتاح حساب سپرده ممتاز بانک مسکن، اشخاص صاحب امتیاز وامی می ‌شوند که این امتیاز را می‌ توانند در قالب اوراق بفروشند.

نرخ اوراق بانک مسکن چقدر است؟

مبلغ اوراق مسکن در بازار فرابورس مانند قیمت سایر سهام بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می ‌شود. هر چقدر میزان عرضه بیشتر باشد، قیمت اوراق وام مسکن کم ‌تر می شود و بالعکس هرچه میزان تقاضا افزایش یابد، قیمت اوراق نیز بالا تر می رود. بنابراین، قیمت اوراق تسهیلات براساس دامنه نوسان مشخص بازار در روز نوسان می‌کند و تعیین می‌ شود. دامنه نوسان نماد «تسه» مثبت و منفی ۵ درصد می باشد.

معرفی سامانه اوراق بانک مسکن

در حال حاضر خرید خانه برای بسیاری از زوجین یک آرزوی بزرگ و دست نیافتنی محسوب می شود؛ چون که با قیمت بالای مسکن، تامین بودجه یا پس انداز کافی از عهده بسیاری از افراد خارج است و شاید تنها شانس دستیابی به این آرزو، گرفتن وام باشد. این درحالی است که اکثر بانک ها عملا چنین وام های سنگینی را در کوتاه مدت و به سادگی ارائه نمی دهند، گرفتن آن هم با چالش های متعددی روبرو می باشد. با این وجود، بانک مسکن در طی یک طرح جالب، شرایطی را به وجود آورده است تا متقاضیان بتوانند با خرید اوراق مسکن و فروش آن ها در کارگزاری های بانک مسکن و بازار فرابورس، وام مسکن دریافت نمایند.

سامانه اطلاع از اوراق بانک مسکن جایی است که در آن اوراق مذکور خریداری می گردد. بدین ترتیب که متقاضی با مراجعه به این سایت به نشانی oragh.bank-maskan.ir وارد صفحه کاربری خود شده و اوراق مربوطه را خرید و فروش می کند.

برای استفاده از این تسهیلات، ابتدا بایستی حساب سپرده گذاری ممتاز در یکی از شعب بانک مسکن افتتاح شود و اوراق تعمیر یا خرید مسکن و یا شرکت، خریداری شود. سپس، بعد از گذشت مدتی با استفاده فروش اوراق با توجه به امتیازات به دست آمده به متقاضی وام تعلق می گیرد و او باید ماهیانه و به صورت قسطی با سود ۱۷.۵ درصد تسویه نماید.

راهنمای ورود به سامانه اوراق بانک مسکن

پیش از ورود به سامانه اوراق بانک مسکن، بایستی چند مرحله ضروری گذرانده شود. از جمله:

  • نخست، متقاضی باید با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن، تشکیل پرونده دهد و سپس رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه اوراق بانک مسکن را دریافت نماید.
  • دریافت نام کاربری و رمز عبور مستلزم ثبت نام در سامانه سجام اوراق بانک مسکن است؛  چرا که اوراق مسکن مانند سهام بورس بوده و کاربران بایستی با مراجعه به سایت سجام و با وارد کردن اطلاعاتی همچون کد ملی، شماره شناسنامه، کد پستی و شماره شبای بانکی، احراز هویت شده و کد بورسی را دریافت کنند.
  •  بعد از اخذ کد بورسی باید برای امضای فرم های کارگزاری به صورت حضوری به یکی از شعب یا دفاتر طرف قرداد بانک مراجعه کند. به این نکته توجه داشته باشید که ثبت نام و احراز هویت در سجام تنها یکبار انجام می پذیرد و پس از آن به راحتی می توان در سامانه اوراق بانک مسکن اوراق مربوطه را خریداری نمایید.
  • زمانی که مراحل فوق به درستی طی شود، یک کد معاملاتی برای شخص صادر می شود. سپس، نام کاربری و رمز عبور جهت ورود به سامانه اوراق بانک مسکن به صورت پیامک و ایمیل برای متقاضی ارسال می شود. با دریافت این کد و رمز عبور به راحتی می توان وارد سامانه اوراق بانک مسکن شد.

شروط دریافت وام اوراق مسکن

جهت دریافت وام اوراق مسکن، باید دارای شرایط زیر باشید:

  1. حداکثر سن بنا ۳۰ سال باشد.
  2. متقاضی نباید چک برگشتی داشته باشد.
  3. مبلغ وام نباید بیشتر از ۸۰ درصد ارزش ملک باشد.
  4. ملک دارای وام نباشد.

مدارک مورد نیاز جهت تهیه اوراق مسکن

افرادی که قصد خرید اوراق بانک مسکن را دارند، بایستی در دو مرحله حضوری و اینترنتی مدارک خود را تکمیل کنند. اولین مرحله که به صورت حضوری است؛ یعنی مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن و تشکیل پرونده است. در این مرحله، مهمترین مدارک لازم جهت خرید اوراق مسکن شامل موارد زیر است.

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • اصل و تصویر پروانه ساختمانی
  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر بنچاق با تشخیص شعبه
  • اصل و تصویر مبایعه ‌نامه (قولنامه)
  • داشتن اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • ارائه اصل و تصویر وکالت ‌نامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل صرفاً می ‌بایست از بستگان درجه یک باشد)
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
  • ارائه اصل و تصویر اجاره ‌نامه ملک (در خصوص املاک اوقافی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده

جمع بندی

 بانک مسکن برای تسهیل در امور وام‌ دهی خود توانست این اوراق را در تابلوی فرابورس جهت تسهیلات مسکن ثبت کند. تا از این طریق بازار شفاف ‌تری را به بازار سرمایه ارائه دهد. اما از سویی باتوجه ‌به نرخ افزایشی قیمت مسکن تنها راه چاره برای عبور از این بحران افزایش سقف تسهیلات بود که توانست کمک شایانی در این زمینه انجام دهد. امیدواریم که از مطالعه مطالب ارائه شده، بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات بانک مسکن » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

طراحی مدل جدید سامانه «من شهردارم»/لزوم ارائه الکترونیکی پایان کار ساختمانی برای کاهش ترافیک

طراحی مدل جدید سامانه «من شهردارم»

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از طراحی مدل جدید سامانه «من شهردار هستم» خبر داد.در ادامه این خبر با پایگاه مزایدات و مناقصات هزاره همراه باشید. میثم مظفر در نشست خبری