درمورد مالیات بر اجاره چه می دانید؟

درمورد مالیات بر اجاره چه می دانید؟

قبل از آنکه در این مقاله به موضوع اصلی مالیات بر اجاره بپردازیم، بهتر است بدانیم که پرداخت مالیات در واقع راهی برای تامین هزینه‌ های عمومی کشور در زمینه‌ های عمرانی، سلامت و سایر بخش ‌هاست. در کل مالیات دارای اقسام مختلفی است؛ برخی مالیات ‌ها مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم هستند. مالیات مستقیم خود دارای اقسام مختلفی مانند؛ مالیات بر سرمایه و دارایی و مالیات بر درآمد است. مالیات بر درآمد نیز خود دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها مالیات بر درآمد ناشی از اجاره بهای املاک است. در حقیقت منظور از مالیات بر اجاره، مالیاتی است که فرد به واسطه وجود درآمد ناشی از اجاره دادن املاک خود بایستی پرداخت نماید؛ چون که بر اساس ماده ۵۲ قانون مالیات ‌های مستقیم، درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران، بعد از کسر معافیت ‌های مقرر در این قانون‌ مشمول مالیات بر درآمد املاک خواهند شد. تا انتهای این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره با ما همراه باشید.

مسئول پرداخت مالیات بر اجاره چه کسی است؟

با توجه به قانون، مسئولیت پرداخت مالیات بر اجاره با کسی است که این درآمد را دریافت می‌ کند. پس ممکن است مالک ملک یا شخصی که مستاجر است اما اجازه اجاره دادن ملک را دارد، مشمول این مالیات شوند. البته با این تفاوت که در رابطه با موجری که مالک باشد، مبنای محاسبه مالیات، اجاره دریافتی اعم از نقد و غیرنقد خواهد بود و درباره موجر دست دوم (یعنی مستاجری که ملک را اجاره داده) مبنای محاسبه مالیات، ما به ‌التفاوت اجاره دریافتی از مستاجر دوم و اجاره پرداختی به مالک خواهد بود. به عنوان مثال؛ چنانچه مستاجر به مالک ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کند و خود از مستاجر دوم، مبلغ ماهانه ۱۵ میلیون تومان دریافت کند، مبلغ مشمول مالیات ماهانه، ۵ میلیون تومان خواهد بود. البته این امر در مورد اشخاص حقیقی صدق می کند. اشخاص حقوقی مکلفند مالیات تکلیفی را از اجاره ‌بهای پرداختی کسر کرده و آن را به سازمان مالیاتی تحویل دهند.

میزان و جدول نرخ مالیات بر اجاره ملک در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق مجلس، میزان مالیات بر مستغلات و اجاره در سال ۱۴۰۲ هیچ تغییری نیافته است و میزان مالیات بر درآمد اجاره ملک مطابق با سال گذشته محاسبه خواهد شد. بنابراین، نرخ مالیات بر اجاره املاک برای اشخاص حقوقی، به طور ثابت معادل ۲۵ درصد بوده و برای اشخاص حقیقی، مطابق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، به صورت زیر است:

در آمد سالیانه مشمول مالیاتدرصد مالیات
تا ۵۰ میلیون تومان۱۵ درصد
۵۰- ۱۰۰ میلیون تومان۲۰ درصد
بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان۲۵ درصد

محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره

چنانچه در هنگام محاسبه مقدار مالیات خود در اجاره ملکتان دچار سردرگمی و اشتباه شدید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما می توانید برای محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره به آدرس estr.tax.gov.ir مراجعه نمایید، سپس مقدار اجاره ماهیانه و رهن خود را در قسمت های مشخص شده جای گذاری کنید تا به صورت آنلاین و خودکار میزان دقیق مالیات شما در سال و ماه جاری مشخص گردد.

چه افرادی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند؟

معمولا همه افرادی که درآمد دارند، در پی روش‌ هایی برای استفاده از شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک هستند. با توجه به تبصره‌ های ۵۳، ۵۵ و ۵۷ مالیات مستقیم، گروه‌ هایی از پرداخت مالیات بر اجاره معاف خواهند بود. از جمله:

  • خانه ‌های سازمانی که مالک آن ‌ها اشخاص حقیقی هستند؛
  • املاکی که مورد سکونت همسر، پدر، مادر، فرزند یا اجداد و افراد تحت تکفل مالک می باشند؛
  • املاکی که به‌ صورت کاملاً رایگان در اختیار وزارتخانه ‌ها و موسسات دولتی و دستگاه ‌هایی قرار گرفته ‌اند که بودجه آن ‌ها از طریق دولت فراهم می ‌شود؛
  • در صورت فروش ملک و درج این شرط که مالک قبلی تا مدت زمانی این ملک را حداکثر ۶ ماه به مستاجر اجاره داده باشد؛
  • مالک ‌های انواع مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از ۳ واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن، با توجه به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته می شوند؛
  • املاک مورد اجاره در شهر تهران تا ۱۵۰ مترمربع و در سایر نقاط کشور تا ۲۰۰ مترمربع می باشد.

در صورتی که شرایط معافیت از مالیات بر اجاره شامل حالتان می‌ شود، این دلیل نیست که اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره کل امور مالیاتی کشور تحویل ندهید. بلکه باید در اظهارنامه قید شود که می‌ توانید از معافیت بهره ‌مند شوید. در غیر این صورت جرایم مالیاتی هنگفتی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی چگونه است؟

همان طور که اشاره شد، با مستند به تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم هر فردی که درآمدی از اجاره واحد یا واحد های مسکونی داشته باشد، در تهران تا مجموع ۱۵۰ مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ مترمربع زیربنای‌ مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می‌ باشد و بالاتر از این متراژ، مشمول مالیات بر درآمد اجاره می شود.

 مستند بر بخشنامه به شماره ۲۷۵۵۷/۷۲۵۶/۲۱۱ مورخ ۲۶/۰۵/۱۳۸۲ اگر ملک مورد اجاره مشاعی باشد، معافیت مقرر نسبت به سهم مشاعی هریک از مالکین مورد لحاظ خواهد شد. در ص.رتی که مالک دارای چندین ملک مسکونی باشد، می تواند با انتخاب خودش مجموعا تا میزان حد نصاب های تعیین شده از املاک معرفی تا از معافیت درآمد ناشی از اجاره آنها برخواردار گردد. در هنگام محاسبه زیربنای مفید ساختمان، ملحقات و قسمت های مشاعی ملک شامل؛ بالکن، پارکینگ، انباری خارج از واحد مسکونی، نورگیرهای غیر مسقف شیشه ای، راه پله ها و زیرزمین های غیر مسکونی جزء زیربنای مفید واحد مسکونی در نظر گرفته نمی شوند.

جمع بندی

همان طور که گفته شد، مالیات بر اجاره یکی از انواع مالیات مستقیم است که اجاره دهنده ملک موظف است آن را پرداخت کند. نرخ مالیات اجاره با توجه به میزان اجاره بها مشخص می ‌شود. البته چند مورد وجود دارد که مشمول معافیت مالیاتی هستند که در بالا به آنها اشاره شد. امیدواریم که از مطالعه مطالب ارائه شده لذت برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

همه چیز درمورد اسپلیت پرتابل

همه چیز درمورد اسپلیت پرتابل

امروزه اکثر مردم سعی می‌کنند همزمان با پیشرفت تکنولوژی، اطلاعات و ابزار های خود را نیز به روزرسانی کنند؛ چون که راحتی و آسایش آنها را به همراه خواهد داشت. زمان زیادی است که در