چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی با تکیه بر الیاف مصنوعی ساخته شده و چمن طبیعی را در محیط ‌های گوناگون، شبیه ‌سازی می‌کند. به طوری که با مشاهده آن، تصور می‌کنید با چمن طبیعی مواجه هستید. این نوع چمن بسیار زیبا و همیشه سبز است و نه تنها در میادین ورزشی مثل زمین ‌های فوتبال رواج یافته، بلکه در مکان‌ های دیگر مثل محوطه ‌های ساختمانی و زمین ‌های بازی بچه ‌ها نیز به کار گرفته می شود. لطفا تا انتهای این مقاله از سایت مناقصات کشور با ما همراه باشید.

جنس چمن مصنوعی از چه موادی است؟

برای ساخت چمن مصنوعی از الیاف ‌های مختلفی همچون؛ الیاف پلیمری و پلاستیکی استفاده می شود. در مجموع می‌توان گفت که این چمن، از جنس پلاستیکی مرغوب برخوردار می‌ باشد. این الیاف، تاییدیه‌ های فنی لازم را کسب کرده و به عنوان الیاف رایج برای ساخت کفپوش چمنی، استفاده می‌گردد. در ادامه به معرفی انواع جنس این چمن خواهیم پرداخت:

  • نایلون

 یکی از برترین انواع چمن مصنوعی از جنس نایلون است؛ چون این محصول از ویژگی ‌هایی نظیر؛ ساختار قوی و مستحکم، تراکم بالا، تحمل حرارت زیاد، حفظ شکل اولیه حتی در اثر برخورد های مکرر پا با آن، مناسب محیط های گرمسیری برخوردار می ‌باشد. البته این مسئله را در نظر داشته باشید که قیمت چمن های مصنوعی نایلونی، از قیمت سایر چمن ‌ها بیشتر است.

جنس چمن مصنوعی
  • پلی اتیلن

چمن مصنوعی از جنس پلی‌اتیلن هم از ویژگی ‌های مثبتی برخوردار است. این مزایا شامل؛ ظاهری مشابه با چمن طبیعی، دارای بافت نرم و مناسب، سبز ‌‌رنگ و زیبا، مقاومت بینظیر و مناسب برای زمین ‌های سخت، نیازمند برس‌کشی و قابل اجرا در زمین ‌های ورزشی از‌جمله: زمین ورزش ‌‌های رزمی و محوطه ‌های خانگی است.

  • پلی پروپیلن

چمن مصنوعی پلی ‌پروپیلن هم یک انتخاب خوب و به صرفه برای افرادی است که می خواهند از آن استفاده نمایند. این محصول دارای ویژگی ‎های بارزی همچون؛ قیمت مناسب، انعطاف ‌‌پذیری بالا، دوام طولانی، نقطه ذوب پایین و مناسب برای هر‌کجا به جز مناطق گرمسیری، قابل اجرا به عنوان چمن مصنوعی مهد‌ کودک، پارک‌ و هر نوع فضای سبز دیگر است.

منظور از تایل چمن مصنوعی چیست؟

تایل چمن مصنوعی همچون پازل است که کنار هر تایل فرو رفتگی هایی وجود دارد که به خوبی به تایل بعدی متصل می گردد. استفاده از این چمن در کاربری های سبک و تزیینی پیشنهاد می شود.

تایل چمن مصنوعی

مهم ترین مزایای چمن مصنوعی

در این بخش شما را با مزیت ‌های برجسته و مهم این نوع کفپوش ها آشنا خواهیم کرد:

  • تنوع بالا

این محصول همراه با تنوع بالایی از سبک، ارتفاع و رنگ است. بنابراین، ابتدا نیاز خود را بسنجید و سپس چمن متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.

تایل چمن
  • عدم نیاز به آبیاری

یکی از مهم ‌ترین مزیت های چمن مصنوعی این است که نیاز به آبیاری ندارد. برعکس چمن طبیعی که نیاز به آب فراوان داشته و در وضعیت کنونی که بحران آب، همه دنیا را فرا‌گرفته است، نگهداری آن اصلا عاقلانه و منطقی نیست.

  • تامین ایمنی و امنیت

این نوع چمن از هر نوع کود و ترکیبات شیمیایی بی نیاز است. به موجب این امر، سفره‌ های آب زیرزمینی از نفوذ مواد شیمیایی در امان مانده و سلامت خود را حفظ خواهند کرد. علاوه بر آن، چمن ‌های طبیعی باید مدام هرس شوند. اما چمن مصنوعی، هیچ نیازی به عملیات هرس مثل کوتاه کردن و کاشت ندارد.

معایب چمن مصنوعی

با توجه به مزیت های فراوانی که در رابطه با چمن های مصنوعی ارائه شد. یکی از مهم ترین معایب چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ نسبت به چمن طبیعی، عدم توانایی در تولید اکسیژن است. در روزهای گرم، چمن طبیعی محیط اطراف را خنک می سازد، در حالی که چمن مصنوعی محیط اطراف را گرم تر می کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تولید، چمن های  مصنوعی با قابلیت خنک کردن هوا، روانه بازار شده اند. بنابراین می توان چنین گفت که مزایای این کفپوش به معایب آن چیرگی بیشتری دارد.


مقاله پیشنهادی: فضای سبز شهری و مناقصات در این حوزه

نصب چمن مصنوعی روی سیمان به چه صورت است؟

 با توجه اینکه تا حدودی با اصول نصب این چمن های مصنوعی آشنا هستید. با این حال در نظر گرفتن مراحل دقیف نصب این چمن ها روی سیمان می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

مرحله اول؛ زیرسازی و آماده سازی

در ابتدا نیاز است که سطوح برای نصب چمن مصنوعی آماده شوند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سیمان نیازی به زیرسازی ندارد. ولی اگر نیاز به اجرای سطوح شیب دار برای چمن دارید، بایستی سطح مورد نظر را آماده نمایید.

مرحله دوم؛ پهن کردن

برای نصب چمن مصنوعی روی سیمان، باید آن را تا نزدیکی دیوار پهن کنید تا لبه های کار کمی برآمده شوند. در این صورت الگوی برش مشخص می شود. چنانچه محیط مورد نظر شما وسیع است و عرض چمن، جوابگوی نصب یکدست این چمن ها را نمی دهد. بایستی به بافت چمن های مصنوعی توجه کافی داشته باشید؛ اگر تکه های چمن به درستی در کنار هم قرار نگیرند، ممکن است چمن های مصنوعی به صورت تیره و روشن باشند.

مرحله سوم؛ برش چمن مصنوعی

در این مرحله نیاز است تا بر اساس تکه های اضافی، اطراف چمن های مصنوعی بریده شوند. برش های طولی و عرضی که طبق الگو روی چمن داده می شوند، باید بسیار دقیق باشند تا در محل مورد نظر به درستی نصب شوند.

نصب چمن مصنوعی

مرحله چهارم؛ چسباندن

 پس از اینکه مراحل برش چمن مصنوعی به صورت دقیق انجام شد، نوبت به چسباندن آنها می رسد. چمن های مصنوعی می توانند به راحتی پشت و رو شوند تا با قلم مو روی آن ها را چسب بزنید. برای این کار بهتر است که از چسب های مخصوص چمن مصنوعی برای چسباندن استفاده کنید. بهترین مدل چسب جهت نصب این نوع چمن ها، چسب های پلی اورتان هستند. پس از سپری شدن ۱۵ دقیقه چسب روی چمن خشک می شود. در این زمان است که می توانید این کفپوش چمنی را روی سیمان قرار دهید. در این قسمت سعی کنید که فشار زیادی را به لبه های برش خورده وارد نمایید تا چمن روی سطح سیمانی بچسبد.

مرحله پنجم؛ برش اضافه ها

 در صورتی که چمن های مصنوعی را به طور دقیق برش زده باشید، نیازی به انجام این مرحله ندارید. ولی به هر حال ممکن است پس از نصب چمن، شاهد یک سری لبه های اضافه باشید که می توانند ظاهر چمن مصنوعی را ناصاف نشان دهند. می توانید با کاتر مخصوص این لبه های اضافه را برش بزنید تا در نهایت، چمن به درستی در محل مورد نظر جای بگیرد.

کلام پایانی

ما در این مقاله به معرفی چمن مصنوعی و انواع آن، مزایا و معایب و هم چنین مراحل نصب این محصول پرداختیم. امیدواریم از مطالعه مطالب فوق لذت برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «  مزایدات املاک با کاربری فضای سبز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

گمرک تخصصی فاوا

راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا به کجا رسید؟

گمرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بود تا پایان شهریورماه در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌اندازی شود؛ اما بنابر بر آخرین اظهارات مسئولان پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال نخستین گمرک تخصصی فاوا در