نکاتی که برای خرید ماشین دست دوم لازم است بدانید

نکات خرید ماشین دست دوم

داشتن یک ماشین ایمن و مناسب، یکی از نیازهای مهم خانواده‌ های ایرانی است و با توجه به اینکه بسیاری از اقشار جامعه تمکن مالی لازم جهت خرید خودروی صفر را ندارند، علاوه برآن واردات خودرو در این سال ها متوقف شده و تمایل به خرید خودروهای کارکرده و دست دوم زیاد شده است. با این وجود، خرید ماشین دست دوم چالش ‌های بسیاری دارد که در صورت عدم آگاهی و شناخت، ممکن است خریدار دچار ضرر و زیان جبران ناپذیری شود. با ما در این مقاله از پایگاه مناقصات هزاره همراه باشید تا با مهم ترین نکات خرید ماشین دست دوم آشنایی پیدا کنید.

موقع خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید خودرو دست دوم، بایستی تمامی جوانب خودرو اعم از سلامت فنی تا ظاهر آن و مدارک ماشین را مورد ارزیابی قرار دهید تا خرید مطمئنی داشته باشید. در ادامه به ۱۰ نکته طلایی جهت خرید ماشین کارکرده اشاره شده است:

  • ارزیابی شاسی و بدنه

اولین قدم در هنگام بررسی خودروی دست دوم، ارزیابی شاسی، سقف و ستون‌ ها است. شاسی ماشین وقتی آسیب شدیدی دیده باشد از شکل می‌ افتد و باعث مشکلات بسیاری از جمله؛ تغییر زاویه چرخ‌ ها می­‌شود. در این گونه مواقع اتومبیل نیاز به شاسی کشی دارد. این نکته را توجه داشته باشید که این خودروها استقامت اولیه خود را برای همیشه از دست می‌ دهند.

  • سلامت فنی خودرو

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام خرید ماشین دست دوم، بررسی سلامت فنی خودرو است. هیچ‌ کس دوست ندارد، ماشینی خریداری کند که ظاهری خوب داشته باشد اما مجبور باشد به صورت پی در پی به تعمیرکار مراجعه نماید. ایمنی مهم ترین مسئله‌ ای است که از یک خودرو انتظار می رود، پس سلامت فنی خودرو نیز بسیار مهم است. بسیاری از ماشین ‌های کارکرده که خرید و فروش می ‌شوند به لحاظ فنی مشکل دارند. بنابراین، در زمان خرید خودرو دست دوم، سعی کنید ماشین را به یک کارشناس نشان دهید و یا به همراه یک فرد خبره و با تجربه در این زمینه برای بازدید خودرو مراجعه کنید.

  • تست و بررسی ترمزها

 اگر در زمان گرفتن ترمز ماشین، صدایی شبیه درگیری دو فلز شنیدید، احتمالاً لنت ترمز تمام شده و بایستی آن را تعویض نمایید. چنانچه در هنگام ترمز کردن فرمان دچار لرزش شد، مشکل آن مربوط به دیسک ترمز است. در صورتی‌ که سیستم ترمز خودرو ABS است به چراغ آن توجه کنید. وقتی چراغ ABS زرد رنگ باشد یعنی سیستم ای بی اس از دور خارج شده و این می‌ تواند هزینه زیادی برای شما به دنبال داشته باشد.

  • تست فرمان

پشت فرمان بنشینید و در هنگام رانندگی حواستان به فرمان باشد که انحراف نداشته باشد. این مورد بیشتر در رابطه با خودروهای بی کیفیت حائز اهمیت است.

  • بررسی رنگ دود اگزوز

در هنگام روشن کردن ماشین به رنگ دود خروجی از آن دقت کنید. در صورتی‌ که دود اگزوز خیلی سیاه باشد، به این معناست که کاربراتور به درستی کار نمی کند. رنگ آبی دود اگزوز نشانه خوبی نیست و می ‌تواند به این خاطر باشد که کاربراتور مشکل اساسی دارد.

  • وضعیت رادیاتور

درصورت مشاهده نشت آب از خودرو، رادیاتور خودرو نیاز به تعویض دارد. در مورد رینگ پیستون هم به میله اندازه ‌گیری روغن توجه کنید. به وجود آمدن لکه و خال های تیره و یا قطرات آب روی میله نشان از خرابی این قطعه دارد.

  • ارزیابی سیستم برقی

قبل از دور زدن با خودرو، ابتدا سیستم برقی آن را بررسی نمایید. چراغ ‌های جلو و عقب، راهنما، مه‌ شکن و برف پاک کن را بررسی کنید. بالابر شیشه‌ ها، سیستم صوتی، آمپر و … را ارزیابی کنید. با توجه به اینکه هزینه تعمیر برخی از این موارد پایین است ولی وقتی می خواهید خودرو دست دوم بخرید با ارزیابی تمامی موارد بهتر می‌ توانید در رابطه با قیمت پیشنهادی فروشنده و ارزش خرید آن تصمیم بگیرید.

  • تست سیستم تهویه

در هنگام خرید خودرو دست دوم نیاز است که ابتدا خودرو را روشن نمایید تا چند دقیقه موتور گرم شود. بعد کولر و هیتر را روشن نموده تا عملکرد آن ‌ها را ارزیابی کنید. به هوای خروجی از سیستم تهویه نیز توجه کنید، نباید بوی رطوبت یا بوی ضد یخ بدهد؛ چون می‌ تواند به علت نشتی مایعات باشد.

  • بررسی داخل کابین

روکش صندلی‌ ها و پدال‌ ها را بررسی کنید که زیاد ساییده نباشند. در واقع این موارد را باید نسبت به میزان کارکرد و سن خودرو مورد بررسی قرار دهید. همچنین، به درها، لاستیک‌ های دور در، دستگیره ها، داشبورد و تمامی اجزای داخل کابین ماشین هم توجه کنید.

  • چک عدد کیلومتر شمار

اینکه خودرو چقدر کار کرده است خیلی مهم است؛ چون استهلاک ماشین را به دنبال دارد. هر چند مدل رانندگی افراد و سلیقه آن ها در حفظ و نگهداری از خودرو متفاوت است و ممکن است مثلا اتومبیلی ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد، نسبت به خودرویی دیگر که مثلاً ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد، ارزش خرید بیشتری داشته باشد، ولی در هر حال، بهتر است این گزینه را هم مد نظر داشته باشید. در ایران هر خودرو به طور متوسط سالیانه حدود ۲۰ هزار کیلومتر را می‌ پیماید. با در نظر گرفتن سن خودرو، اگر این عدد خیلی بیشتر باشد یعنی خودرو بیش از حد کارکرده و مستهلک شده است. گاهی اوقات فروشندگان با دستکاری کیلومترشمار تلاش می‌ کنند این عدد را پایینتر از حد واقعی نشان دهند. اما کارشناسان و افراد خبره و باتجربه می توانند متوجه این موضوع شوند.

خرید ماشین دست دوم

مراحل خرید ماشین دست دوم

در ادامه چک لیست خرید ماشین دست دوم ارائه شده است تا در هنگام خرید خودرو دست دوم راحت تر بتوانید کارهایتان را پیش ببرید.

  •  چنانچه قصد خرید خودرو دست دوم دارید، مدارک خودرو را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله توجه داشته باشید که مدارک خودرو خریداری شده به نام صاحب خودرو باشد.
  •  تا حد امکان از دلال ‌ها خودرو نخرید؛ زیرا این افراد بیشتر عیوب خودرو را پنهان می‌کنند و برای خریدار بازگو نمی کنند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد فروشنده یک دلال است، این بوده که مدارک خودرو به نام خودش نیست که این مشکل شما را به دردسر خواهد انداخت. به همین خاطر، در همان ابتدا مدارک را چک نمایید. مدارکی که باید هنگام خرید خودرو دست دوم بررسی کنید نظیر؛ کارت خودرو، برگ سبز، بیمه ‌نامه، معاینه فنی و سند رسمی خودرو می ‌باشد.
  • اگر خودرویی را پسندیدید و قصد خرید آن را داشتید، باید اول قولنامه قانونی با فروشنده بنویسید. برای این کار به دفتر معاملاتی بروید و قرارداد خود را ثبت کنید. هنگام ثبت قولنامه تمام مواردی که در خودرو وجود دارد را در آن قید نمایید.
  • مرحله بعدی شما بایستی به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نموده و مراحل ثبت پلاک را بگذرانید. در مرکز تعویض پلاک خودرو، خلافی خودرو مورد نظر باید توسط فروشنده پرداخت شود و هزینه ‌های دیگر بر عهده خریدار است.
  • بعد از انجام تعویض پلاک به دفتر ثبت اسناد مراجعه نموده و سند قطعی خودرو را به نام خود انتقال دهید. در هنگام خرید و فروش ماشین دست دوم، هزینه انتقال سند قطعی نیز بر عهده فروشنده است.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا بهترین راهنمایی ‌های ممکن برای خرید ماشین دست دوم ارائه شود. بنابراین، اگر می خواهید خودرو دست دوم خریداری کنید، نکات مهمی که در این مطلب گفته شده را مورد توجه قرار داده و با اطلاعات کامل‌ تری برای خرید اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو توقیفی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

پرداخت تسهیلات کشاورزی

کدام کشاورزان در اولویت دریافت تسهیلات کشاورزی هستند؟

باتوجه به سیاست معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، باغات و زمین‌های زراعی برای هدفمند شدن در پرداخت یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی باید شناسنامه‌دار شوند. در ادامه این خبر در مورد تسهیلات کشاورزی از پایگاه ملی مناقصه و