شرح کامل قوانین مالیات حساب بانکی

شرح کامل قوانین مالیات حساب بانکی

مدتی است که اصطلاحی با عنوان «مالیات حساب بانکی» بین مردم دست‌ به ‌دست می‌ شود که صرفاً یک سوء برداشت از قوانین مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی با توجه به قوانین به‌ هیچ ‌عنوان اجازه و قصد گرفتن مالیات از حساب ‌های بانکی را ندارد. آنچه که به اشتباه تحت عنوان مالیات بر حساب بانکی نامیده می ‌شود در حقیقت اقدامی قانونی به منظور شناسایی افراد و شرکت ‌هایی است که قصد فرار مالیاتی و یا پول ‌شویی را دارند. ولی از آنجایی که سازمان امور مالیاتی، مالیات مجزا برای گردش حساب ‌های بانکی رسمی در نظر نگرفته است و میزان مالیات حساب شخصی از سود نهایی حساب ‌ها و اسناد و مدارک محاسبه می‌ شود، باید دقت کافی را برای ثبت همه حساب‌ های بانکی داشت. در ادامه این مقاله با سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه شوید.

شرایط اخذ مالیات حساب بانکی

برای مودیان موظف به پرداخت مالیات، در حسابداری مالیاتی شرایطی وجود دارد. این افراد اگر شرایط زیر را داشته باشند، قطعا مالیات حساب بانکی از آنها دریافت خواهد شد.

  • حجم تراکنش‌ ها‌ی انجام‌ شده

حتما می ‌دانید که هر تراکنشی، مالیات ندارد؛ چرا‌که میزان آن نیز اهمیت بسیار‌ی دارد. پرداخت مالیات تراکنش حساب بانکی زمانی لازم است که مجموع حجم تراکنش ‌ها‌ی انجام ‌شده بیشتر از سقف تعیین ‌شده باشد، یعنی بیش‌تر از ۵ میلیارد تومان (بطور سالانه).

  •  ماهیت درآمد‌ی حساب بانکی

در غیر این صورت، مالیات به تراکنش ها‌ی بانکی شامل نمی‌ شود. البته این در صورتی است که شواهد و مدارک کافی و قابل ‌اطمینان در راستا‌ی غیر تجاری بودن حساب بانکی ارائه شود. اثبات نوع حساب از منظر تجاری یا شخصی بودن به عهده‌ سازمان امور مالیات کشور است.

مالیات حساب تجاری چیست؟

کلیه افراد حقیقی و حقوقی که به فعالیت های تجاری مشغول می باشند، موظف هستند که مالیات عملکرد خود را بر اساس مقررات قانونی، به سازمان امور مالیاتی، بپردازند و بدین ترتیب، وظیفه قانونی خود را انجام دهند.

مالیات حساب تجاری چقدر است؟

  1. اشخاص حقیقی با توجه به قانون جدید مالیات تراکنش بانکی، مالیات بپردازند. به این صورت که:
  2.  اگر یک شخص حقیقی درآمد‌ی تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد، نرخ مالیات پرداختی ۱۵% است.
  3. اگر درآمد شخص حقیقی بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد و به ۱۰۰ میلیون تومان برسد، نرخ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی به ۲۰% می‌رسد.
  4. در صورتی که درآمد شخص حقیقی بطور سالانه به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برسد، باید مالیات او با نرخ ۲۵% محاسبه شود.
  5. اشخاص حقوقی نیز با توجه به قانون مالیات تراکنشی بایستی مالیات بپردازند. به این صورت که:
  6. نرخ مالیات تراکنش بانکی برای افراد حقوقی تحت هر شرایطی ۲۵% است.

مقاله پیشنهادی: درمورد مالیات بر اجاره چه می دانید؟

نحوه بررسی تراکنش ‌های بانکی

در حال جاضر رسیدگی به تراکنش ‌های بانکی برای هر مؤدی حقیقی یا حقوقی دارای کسب‌ وکار ( اعم ازکوچک و بزرگ) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از افراد به دلیل عدم جمع ‌آوری و طبقه‌ بندی اسناد و مدارک قابل‌ استناد در هنگام معاملات تجاری، نگران سوء ظن سازمان امور مالیاتی هستند. بهترین راه‌ حل برای این افراد اطلاع یافتن از آخرین دستورالعمل ‌‌های بررسی تراکنش بانکی است که به آن‌ ها برای اثبات ادعا ها و رفع نگرانی ‌ها کمک قابل توجهی می ‌کند.

 در بخشنامه شماره ۱۶/۹۹/۲۰۰ به نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش‌ ها اشاره شده است. این بخشنامه به طور کامل مشخص شده است که کدام تراکنش‌ ها مشمول مالیات می‌شوند و چگونه و به چه میزان باید مالیات پرداخت کنند. طبق این بخشنامه برخی از مبادلات مالی جنبه درآمدی ندارند. در اجرای مفاد این بخشنامه یک کمیته به تعداد شش‌ نفر در هر یک از ادارات کل مالیاتی تشکیل می ‌شوند. این کمیته قبل از ورود به حسابرسی مالیاتی حجم ریالی گردش حساب بانکی را با سوابق مالیاتی و سایر فعالیت ‌های مالی افراد مطابقت می ‌دهند و اگر مغایرتی وجود نداشت، به حسابرسی مالیاتی اطلاعات به ‌دست ‌آمده، نیازی نخواهد بود.

روش اعتراض به مالیات حساب تجاری

 اگر حساب شما ویژگی ‌های یک حساب تجاری را دارد اما اعتقاد دارید مشمول مالیات نمی ‌باشد، جهت اعتراض نمودن به مالیات حساب خود بایستی به اداره مالیات شهرستان محلی که در آن سکونت دارید، مراجعه کنید و سپس فرم اعتراض را تکمیل نمایید. همچنین باید مستندات کاملی که ثابت کند شما با حساب خود فعالیت تجاری ندارید را نیز ارائه نمایید. رعایت موارد زیر در نوشتن متن اعتراض به مالیات بسیار مهم و ضروری است.

  • متن شکایت شما بایستی مختصر و فاقد الفاظ و عبارات و تفصیل باشد.
  • خلاصه ای از پیشنهاد دفاعیه را در قسمت مربوطه درج نمایید.
  • متن شکایت می بایست با توجه به نوع مشکلات و مسائل فعلی نوشته شود.
  • تمام شواهد و دلایل مؤید شکایت را پیوست نمایید.
  • در دفاع از شکایت و دفاعیات خود، به هیچ وجه به مأمور مالیاتی توهین نکنید.
مالیات حساب بانکی

مزایای حساب تجاری چیست؟

سازمان امور مالیاتی به منظور تشویق دارندگان حساب تجاری به پرداخت مالیات، مزایای خوبی در نظر گرفته است که شامل موار زیر است:

  • افزایش برداشت غیر حضوری وجه نقد از حساب بانکی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه
  • افزایش برداشت غیر حضوری وجه نقد از حساب بانکی تا سقف سه میلیارد تومان به صورت ماهانه
  • صدور مجدد دسته چک به شرط بازگرداندن حداقل ۶۰ درصد برگ ‌های دسته چک قبلی به بانک
  • برخورداری از تخفیف ۴۰ درصدی در صدور انواع ضمانت‌ نامه، حواله‌ ها و وصول بروات
  • توانایی ضمانت برای دریافت وام ‌های خرد از بانک ‌ها
  • عدم محدودیت در افتتاح حساب سپرده

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شمار ا با مفهوم مالیات بانکی، شرایط گرفتن مالیات حساب بانکی، مالیات حساب تجاری و نرخ آن آشنا کنیم. بر این اساس، برای درآمدهای تا سقف ۵۰ میلیون تومان، شخص می بایست ۱۵ درصد از درآمد خود را به ‌عنوان مالیات پرداخت نماید. این میزان مالیات برای درآمد های بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ درصد و برای درآمد های بالای ۱۰۰ میلیون تومان به عدد ۲۵ درصد می ‌رسد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

رشد 23 درصدی تجارت با عراق

رشد 23 درصدی تجارت با عراق

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق اعلام کرد: صادرات به این کشور بدون هیچ اختلالی ادامه دارد و وقفه ‌ای در مبادلات با این کشور همسایه رخ نداده است. در ادامه این خبر