تشریفات مزایده چیست و چه تاثیری در فرایند مزایدات دارد؟

تشریفات مزایده

مزایده همانطور که پیش از این اشاره کردیم به معنای در معرض فروش گذاشتن کالا و محصولی است که هر کسی بتواند آن را به قیمت بالاتر بخرد؛ برنده مزایده خواهد بود. مزایده دارای انواع مختلفی است که انجام همه آنها نیازمند تشریفات مزایده است. اما این تشریفات چیست و چرا باید رعایت شود؟ در ادامه ما را در مجله هزاره همراهی کنید تا به این سوال پاسخ بدهیم.

تشریفات مزایده

این روزها شرکت‌های خصوصی و دولتی یا افراد بسیاری بنا بر دلایل مختلف ممکن است که تمایل و نیاز به برگزاری مزایده داشته باشند. معمولا از جمله دلایل برگزاری مزایده به این موارد می‌توان اشاره کرد: تمایل به کسب بیشترین سود و فروش مال به بالاترین قیمت،  وصول طلب از طلبکارانی که اقدام به پرداخت بدهی نمی‌کنند و دارای اموالی هستند، مطالبه مهریه، توقیف اموال شرکت‌های ورشکسته که نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند و غیره.

برای هر چه بهتر برگزار شدن مزایدات شرایط و تشریفاتی باید برگزار شود که در صورت رعایت نکردن آنها مزایده قانونی و صحیح نبوده و هر کدام از دو طرف می‌توانند برای ابطال آن اقدام کنند. این تشریفات به شرح زیر است:

دعوت عمومی

در انواع مزایداتی که توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌شود؛ بر اساس قانون ۱۱۳ تا ۱۴۵ اجرای احکام مدنی، باید بر اساس رعایت ضوابط و شرایط سازمانی که اقدام به برگزاری  مزایده می‌کند؛ اقدام به درج یک نوبت از آگهی مزایده در روزنامه‌ها کند و در صورت نبود روزنامه آن را در معابر و محل وقوع مال بچسباند. این روزها از وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم برای انتشار آگهی مزایده استفاده می‌شود.

باید دقت داشت که مهلت و موعد فروش باید طوری مشخص شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد. چنانچه هریک از طرفین تمایل داشته باشند می توانند جداگانه هم اقدام به نشر آگهی کنند.

جلسه مزایده

تعیین قیمت پایه

یکی دیگر از تشریفات مزایده، تعیین کردن قیمت پایه است. این قیمت پایه باید توسط کارشناس تعیین گردد تا از آن پس افراد بتوانند بر آن مبنا شروع به پیشنهاد قیمت کنند. سپس بالاترین قیمت پیشنهادی در مزایده برنده خواهد شد. بنابراین قیمت پایه قیمتی است که پیشنهادهای قیمتی باید بر مبنای آن شروع شود. در مزایدات دادگستری پس از تعیین قیمت پایه توسط ارزیاب، این موضوع به اطلاع شرکت کنندگان رسیده و هر کدام از آنها به مدت ۳ روز فرصت دارند تا اعتراض کنند.

پرداخت ده درصد بهای مال

پس از برنده شدن بالاترین قیمت پیشنهادی در مزایده، نفر اول باید ده درصد از بهای پیشنهادی را به مامور اجرا بپردازد و مابقی آن را نیز حداکثر در مدت یک ماه پرداخت کند. در صورتی که پرداخت مابقی مبلغ، صورت نگیرد وجه پرداختی در قبال هزینه آگهی ضبط و مزایده به فرد دیگری واگذار نخواهد شد.

تسلیم مال

آخرین مرحله تشریفات مزایده، تسلیم مال است. تسلیم مال تنها در زمان پرداخت تمام هزینه آن صورت خواهد گرفت و پس از آن هم اعطای سند رسمی به نام فرد خریدار صورت می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های املاک با کاربری پارکینگ» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

کارت سوخت خودروهای بدون بیمه باطل می‌شود

کارت سوخت خودروهای بدون بیمه باطل می‌شود

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یک‌به‌یک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو