حد نصاب معاملات دولت در سال 1403

حد نصاب معاملات 1403

مناقصه یکی از انواع معاملات دولتی است که در آن خرید کالا و خدمات از کمترین قیمت پیشنهادی صورت می گیرد و از طریق شرکت های دولتی و دیگر نهادها و ادارات مورد نظر قانون گذار در قانون برگزاری مناقصات، انجام گرفته و برگزار می شود. حد نصاب معاملات دولتی، یکی از مهم ترین مواردی است که در برگزاری معاملات دولتی، از جمله مناقصات بایستی مورد توجه قرار گیرد. با ما تا آخر این مقاله در مورد حد نصاب معاملات ۱۴۰۳ از پایگاه ملی مناقصات هزاره همراه باشید.

حد نصاب معاملات به چه منظور تعیین می شود؟

منظور از حد نصاب معاملات دولت آن میزان مبلغ مشخص شده از سوی وزارت امور و اقتصاد و دارایی است. سپس در مواقعی که میزان معاملات در یک فصل از حد نصاب معاملات پایین تر انجام شده باشد، نیازی به ارائه اطلاعات طرف معامله و کد اقتصادی نمی باشد.

 براساس قانون برگزاری مزایده و مناقصات، جزئیات و چگونگی اجرای مناقصات از طریق دولت را در بخشنامه حد نصاب معاملات ۱۴۰۳ تشریح نموده است. با توجه به ماده ۱ همین قانون، انجام کلیه اقدامات و تشریفات مرتبط با مناقصه، بر کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان‌ ها و موسسات، شرکت ‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ‌‌ها و موسسات اعتباری دولتی، شرکت ‌های بیمه دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و به طور کلی تمامی دستگاه ‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آن‌ ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اجباری است.

مصوبه حد نصاب معاملات دولت در سال ۱۴۰۳

 با توجه به معیار حد نصاب معاملات دولتی در قانون برگزاری مناقصات، معاملات به سه دسته اعم از معاملات کوچک، معاملات متوسط و معاملات بزرگ تقسیم بندی می شوند. در ادامه به شرح حد نصاب معاملات دولت در سال ۱۴۰۳ در قالب جدول می پردازیم:

نوع معاملهحد معامله (تومان)توضیح
حد معاملات کوچک۱۴۵۰۰۰۰۰۰۰
حد معاملات متوسط۱۴۵۰۰۰۰۰۰۰- ۱۴۵۰۰۰۰۰۰۰۰حداکثر تا ده برابر حد معاملات کوچک
حد معاملات بزرگ+ ۱۴۵۰۰۰۰۰۰۰۰بیش از ده برابر حد معاملات کوچک

قانون تعیین حد نصاب دولت در سال ۱۴۰۳

موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که با تصویب مجلس شورای اسلامی راه اندازی شده اند، بیش از نیمی از بودجه سالانه آن‌ ها از محل منابع غیر دولتی فراهم می‌ شود. همچنین، ارائه خدمات این سازمان ‌ها و ارگان‌ های غیر دولتی در اکثر موارد جنبه عمومی دارد؛ زیرا این قانون در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده است، به همین خاطر، حد نصاب معاملات دولت متناسب با همان سال مشخص شده است.

علاوه بر این، در تبصره ۱ ماده ۳ این قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور موظف است تا در ابتدای هر سال، حد معاملات دولتی را بر اساس شاخص ‌هایی همچون؛ بهای کالاها و خدمات اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیات وزیران پیشنهاد کند. بنابراین، این حد نصاب براساس میزان تورم در هر سال متغیرخواهد بود.

حد نصاب معاملات فصلی ۱۴۰۳

با توجه به قانون برگزاری مزایده، حد نصاب معاملات فصلی در سال ۱۴۰۳ در واقع معادل ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک سال ۱۴۰۳ محاسبه می شود. بنابراین، در این زمان، مجموع مبالغ فاکتور کل خرید و یا فروش، هر یک به تنهایی و در مواردی نیز با هم، برای هر فرد حقیقی یا حقوقی در هر دوره گزارشگری در یک فصل، کمتر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک ۱۴۰۳ خواهد بود.

در آخر، مجموعه این معادلات، تشکیل معاملات فصلی گزارش را می ‌دهند. در این حالت، دیگر نیازی به ورود اطلاعات کامل فرد حقیقی یا حقوقی شریک در معامله نیست. در واقع با زدن تیک مبلغ سرجمع حد نصاب معاملات تجمیعی ۱۴۰۳ را ثبت شده و نیازی نیست تا اطلاعات تک به تک اشخاص وارد شود.

 هنگامی که مجموع مبالغ فاکتورهای خرید و فروش برای هر فرد حقیقی در هر دوره گزارش، بیشتر از حد نصاب گزارشات فصلی ۱۴۰۳ باشد، نیاز است تا اطلاعات خریدار و فروشنده به صورت تفکیکی و کامل ثبت گردد و در حقیقت، نمی ‌توان آن‌ را به صورت تجمیعی گزارش نمود.

حد معاملات در سال ۱۴۰۳

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، باتوجه به تبصره ۱ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وظیفه دارد تا در ابتدای هر سال، حد نصاب معاملات را مطابق با شاخص بهای کالاها و خدمات گزارش شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیئت وزرا، اعلام نماید.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با آدرس اینترتی my.gov.ir، در نظر دارد تا دسترسی به خدمات دولتی از طریق یک سیستم واحد را ارائه کند. ورود به سایت از دو روش اپلیکیشن دولت همراه، اسکن بارکد و همچنین از روش شماره تلفن همراه و با وارد کردن کد یک بار مصرف صورت می گیرد.

۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک در سال ۱۴۰۳

طبق بخشنامه ی شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۹۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ سازمان امور مالیاتی کشور، رقم مربوط به ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک در سال ۱۴۰۳ تعیین شده است. این مبلغ، ۵ درصد از حد نصاب معاملات کوچک سال ۱۴۰۳ می باشد.

این بخشنامه از این حیث قابل اهمیت است که اشخاص حقیقی و حقوقی که در طول فصل، مجموع مبلغ خرید، فروش، ‌مبادله و یا سایر اوراق مشابه آنان از مبلغ تعیین شده بیشتر باشد، موظف به ارائه اطلاعات مربوط به این معاملات در صورت های فصلی مالیاتی خود خواهند بود.

توجه داشته باشید که این بخشنامه، معاملات خرد و جزئی که در روال عادی و متعارف داشته و به منظور مصرف و نه به قصد سوداگری انجام می شود، را در بر نمی گیرد.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با تعیین حد نصاب معاملات دولتی مطالبی ارائه شد. سپس به بررسی حد نصاب معاملات در سال ۱۴۰۳ پرداخته شد. قانون مناقصات بر اساس معاملات دولتی دسته ‌بندی شده است که با توجه به آن، تعیین حد نصاب معاملات دولت در سال ۱۴۰۳ انجام شده است. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد و از مطالعه آن لذت برده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

حد نصاب معاملات چیست؟

حد نصاب معاملات مبلغی است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران به طور سالانه تعیین و ابلاغ می‌شود. این مبلغ برای دسته‌بندی معاملات به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ به کار می‌رود.
معاملات کوچک: معاملاتی هستند که ارزش آن‌ها کمتر و یا معادل حد نصاب معاملات کوچک باشد.
معاملات متوسط: معاملاتی هستند که ارزش آن‌ها بین حد نصاب معاملات کوچک و حد نصاب معاملات بزرگ باشد.
معاملات بزرگ: معاملاتی هستند که ارزش آن‌ها بیش از حد نصاب معاملات بزرگ باشد.

حد نصاب معاملات فصلی چیست؟

حد نصاب معاملات فصلی به مبلغی اطلاق می گردد که مبنای دسته‌بندی معاملات به دو دسته معاملات تجمیعی و معاملات تفکیکی در گزارشات فصلی به سازمان امور مالیاتی است.
معاملات تجمیعی: معاملاتی هستند که ارزش هر کدام از آنها کمتر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک باشد.
معاملات تفکیکی: معاملاتی هستند که ارزش آنها ۵ درصد یا بیشتر از حد نصاب معاملات کوچک باشد و یا مربوط به خرید و فروش کالاهای خاص باشند که سازمان امور مالیاتی آنها را مشخص کرده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

همه چیز درباره توقیف خودرو و مراحل رفع توقیف

همه چیز درباره توقیف خودرو و مراحل رفع توقیف

این مشکل ممکن است برای بسیاری از مالکان خودرو پیش آمده باشد که خودروی آن‌ها به هر دلیلی توقیف گردد. توقیف خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سرپیچی از فرمان پلیس، پارک در محل ممنوع،