راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی

راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی، یکی از مهم‌ ترین مدارکی است که یک راننده می بایست در هر زمان و مکانی آن را همراه خود داشته باشد. در بسیاری از کشورها به ویژه ایران گواهینامه رانندگی دارای محدودیت زمانی است؛ به این صورت که که شما قبل از به پایان رسیدن اعتبار گواهینامه، جهت تمدید گواهینامه رانندگی خود باید اقدامات لازم را انجام دهید. منظور از تعیین تاریخ اعتبار برای گواهینامه، به‌ روزرسانی اطلاعات شخصی و پزشکی رانندگان به صورت هر چند سال یک بار و تأیید صلاحیت آن ‌ها برای رانندگی است. چنانچه تاریخ انقضای گواهینامه شما رو به اتمام است و از مراحل تمدید گواهینامه و هزینه و مدارک مورد نیاز برای این کار هیچ گونه اطلاعی ندارید، با ما تا آخر این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی

 برای این که بدانید چه زمانی باید نسبت به تمدید گواهینامه رانندگی خود اقدام نمایید، بهتر است که مدت اعتبار آن را به خاطرتان بسپارید. مدت اعتبار گواهینامه رانندگی پایه یک، دو و سه ۱۰ سال است. همچنین، افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند می بایست هر ۵ سال یک بار گواهینامه خود را تمدید کنند.

بهترین زمان تمدید گواهینامه رانندگی

بهترین زمان برای تمدید گواهینامه ‌های رانندگی، حداقل ۱ ماه قبل از پایان اعتبار آن است. در صورتی که تاریخ اعتبار گواهینامه ‌شما گذشته است و هنوز برای تمدید آن اقدام نکرده ‌اید، باید جریمه دیرکرد را به صورت سالانه پرداخت کنید.

تمدید گواهینامه رانندگی

جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه

در صورتی که تاریخ اعتبار گواهینامه‌ رانندگی شما تمام شده است و هنوز برای تمدید آن هیچ گونه اقدام خاصی نکرده‌ اید، می بایست جریمه تمدید نکردن گواهینامه را پرداخت نمایید. جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه رانندگی تاریخ گذشته به ازای هر یک سال معادل ۳۰ هزار تومان است که بعد از به پایان رسیدن ۱ سال کامل از تاریخ اعتبار گواهینامه دریافت می شود.

عواقب رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته شما را به دردسرهای زیادی خواهد انداخت، به همین خاطر بهتر است تا قبل از پایان یافتن اعتبار آن نسبت به تمدید گواهینامه خود اقدام نمایید. در صورت عدم تمدید گواهینامه رانندگی توسط افسر پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهید شد. البته، مجازات رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته با مجازات رانندگی بدون گواهینامه با یکدیگر متفاوت است. چنانچه فردی گواهینامه نداشته باشد به مدت ۲ تا ۶ ماه زندانی دارد، درحالی که عدم تمدید گواهینامه تاریخ گذشته تنها شامل پرداخت جریمه خواهد شد. باید توجه داشته باشید که در زمانی که اعتبار گواهینامه شما به پایان رسیده باشد، تصادف کنید، شرکت بیمه هیچ گونه مبلغی را پرداخت نمی کند.

تمدید گواهینامه آنلاین

 در حاضر تمدید گواهینامه رانندگی به‌ صورت آنلاین و غیر حضوری امکان پذیر نیست؛ زیرا حضور فرد متقاضی تمدید گواهینامه برای گرفتن اثر انگشت الزامی است و یکی از مهم ترین شرایط تمدید گواهینامه، احراز هویت فرد و ثبت الکترونیکی اثر انگشت او است. البته جهت پیگیری صدور گواهینامه می ‌توانید به ‌صورت اینترنتی یا با استفاده از پیامک و تماس تلفنی اقدام نمایید. علاوه بر آن، دریافت گواهینامه رانندگی بین ‌المللی موقت یا ترجمه گواهینامه فارسی به انگلیسی یا زبان کشور موردنظر نیز به ‌صورت آنلاین امکان ‌پذیر است.

مدارک تمدید گواهینامه

مدارک مورد نیاز جهت تمدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳ شامل موارد زیر است:

  • ارائه اصل و کپی شناسنامه متقاضی
  • ارائه اصل و کپی پشت و روی کارت ملی شخص
  • ارائه سه قطعه عکس ۴*۳ رنگی با زمینه سفید
  • درج آدرس دقیق محل سکونت دائمی همراه با کدپستی ۱۰ رقمی
  • همراه داشتن اصل گواهینامه‌ ای که قصد تمدید آن را دارید.
  • همراه داشتن مدرک معتبری همچون؛ کارت پایان خدمت و برگه آزمایشگاه که در آن گروه خونی شما مشخص شده است.
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد (برای متقاضیان تعویض گواهینامه پایه یک)

مقاله پیشنهادی: تحلیل کامل قانون جدید گواهینامه رانندگی

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

شاید برای شما این سوال در ذهنتان مطرح شده باشد که «برای تعویض گواهینامه کجا بریم؟».

در پاسخ به این سوال می توان گفت که بعد از آماده کردن مدارک مورد نیاز جهت تمدید و تعویض گواهینامه قدیمی، بایستی برای ثبت درخواست به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ به صورت حضوری مراجعه نمایید. پس از ارائه مدارک به کارشناس مربوطه، برگه معاینه چشم برای شما صادر خواهد شد. معاینه چشم را می بایست توسط پزشک معتمد پلیس ناجا انجام شود. پس از انجام معاینه چشم، کاردان فنی راهنمایی و رانندگی هم باید مهارت و توانایی شما برای رانندگی را ارزیابی و سپس تایید کند. پس از انجام مراحل، رسیدی به شما داده می ‌شود که باید آن را به ماموران راهنمایی و رانندگی تحویل دهید. ۷ الی۱۰ روز طول می کشد تا گواهینامه جدید برای متقاضی صادر شود؛ در این بازه زمانی شما می‌توانید از رسید استفاده کنید.

هزینه تمدید گواهینامه

در زمان تحویل مدارک موردنیاز به دفتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی می بایست یکسری هزینه‌ های جانبی را با استفاده از دستگاه کارت‌ خوان موجود در دفتر پرداخت نمایید. به‌ طور کلی هزینه تمدید گواهینامه چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که جزئیات آن به شرح زیر می باشد:

  • هزینه تعویض گواهینامه و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند؛
  • هزینه حق تمبر؛
  • هزینه تصویر بیومتریک چهره؛
  • هزینه ارسال گواهینامه رانندگی از طریق اداره پست به آدرس محل سکونت فرد متقاضی؛
  • هزینه معاینات و آزمایشات پزشکی (چشم ‌پزشکی، آزمایش خون، گواهی عدم اعتیاد و …)
  • پرداخت جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه رانندگی

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با مدارک و مراحل تمدید گواهینامه رانندگی مطالبی ارائه شد و با مطالعه آن متوجه شدید که تمدید گواهینامه چقدر زمان می ‌برد. در پایان مجدداً توصیه می‌کنیم که برای اینکه پلیس شما را برای تمدید گواهینامه تاریخ گذشته جریمه نکند، بهتر است که یک ماه پیش از پایان اعتبار گواهینامه برای تمدید آن اقدام کنید تا برای دریافت هزینه‌ های ناشی از تصادفات احتمالی با شرکت ‌های بیمه دچار مشکل نشوید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های حمل و نقل جاده ای » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی